DroneTeam Twente wil wereld verbeteren door middel van drones

In Nederland wordt er niet alleen door verschillende bedrijven, maar ook aan diverse universiteiten hard gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe drones en drone-toepassingen. Deze keer staat DroneTeam Twente in de spotlight. We spreken met technisch manager Dick Dekker en zijn opvolger Philippe Damoiseaux over het studententeam, de door hen ontwikkelde Phoenix drone en de aankomende UAS Challenge, waarbij humanitaire delivery drones op de proef worden gesteld.

Wat is DroneTeam Twente?

“Het DroneTeam Twente is het eerste en enige competitieve studenten droneteam van Nederland. Het DroneTeam is verbonden aan de Universiteit Twente en heeft als doel om de drone-industrie te innoveren en accelereren.

Het DroneTeam bestaat nu drie jaar en is net begonnen met een nieuw team aan het vierde jaar. Het studententeam bestaat ieder jaar uit andere deelnemers. Als enthousiaste en gemotiveerde student kun je jezelf opgeven en solliciteren bij het DroneTeam om voor een jaar parttime of fulltime deel te nemen. Het team zelf bestaat uit veel verschillende studenten met verschillende studies en achtergronden. Dit zorgt voor een dynamische werkomgeving waarin veel competenties samenkomen.”

DroneTeam Twente 2020-2021

Wat is het doel van het DroneTeam?

“Dit jaar is ons doel om een nieuwe drone te bouwen voor de UAS Challenge. De UAS Challenge is een humanitaire bezorgingsdrone-competitie. Voor de competitie maakt ieder team een drone die voor humanitaire doeleinden wordt ingezet, bijvoorbeeld om pakketten te bezorgen op afgelegen locaties in rampgebieden. Denk hierbij aan overstromingen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en nog vele andere situaties. Terwijl het pakket wordt bezorgd, scant de drone ook de omgeving en brengt op deze manier het rampgebied in kaart. Dit allemaal volledig autonoom.

Hierin is het de uitdaging om op zoek te gaan naar nieuwe innovaties binnen de drone-industrie. Er zijn duizenden mogelijkheden om een drone te bouwen. Maar het is ook zeer belangrijk om deze betrouwbaar en haalbaar te houden, en dat alles binnen een jaar.”

Wat voor drone hebben jullie ontwikkeld?

“Vorig jaar heeft het DroneTeam hun nieuwste drone gepresenteerd: Phoenix. De drone heeft een spanwijdte van twee meter en een lengte van ongeveer 1,15 meter. De maximum take-off weight van onze drone is tien kilogram, waarvan 1,5 kilogram payload. De payload tijdens de competitie betreft een AirDropBox Micro UAV, die gevuld met hulpartikelen op de plaats van bestemming aan een parachute wordt afgeworpen. Inclusief payload bedraagt de vliegtijd rond de twintig minuten. De drone kan een afstand afleggen van ongeveer twintig tot dertig kilometer, afhankelijk van de buitencondities. Deze getallen willen wij graag verbeteren door het verder ontwikkelen van onze drone.

Voor onze vluchten wordt gebruik gemaakt van een Pixhawk 4 met PX4 flight control software. Dit geeft ons een goede basis om op te bouwen, te leren en door te ontwikkelen.

De gehele drone, op het carbon skelet na, is volledig gemaakt met een 3D printer. Het materiaal LW-PLA gaf ons de mogelijkheid om lichte onderdelen te kunnen 3D-printen. Dit maakt de drone ook uniek, met een druk op de knop wordt een nieuwe drone geprint. Dit duurt met twee 3D-printers ongeveer 10 dagen. Hierna kan de drone met een schroevendraaier en lijm in elkaar worden gezet vergelijkbaar met een IKEA-bouwpakket.”

De Phoenix drone: deels fixed-wing, deels multirotor

Kun je iets vertellen over het ontwerp?

“Onze drone is een VTOL-design. Dit betekent dat de drone verticaal kan opstijgen en landen. In de lucht wisselt de drone van modus. De vier motoren voor het opstijgen gaan uit, en een vijfde motor aan de achterkant duwt hem dan vervolgens recht vooruit. Hierdoor vliegt hij verder als een vliegtuig. Dit omdat de vleugels van een vliegtuig efficiënter vliegen dan de propellers van een drone.

Ook zit er computervisie-apparatuur aan boord. Hiermee kunnen grondmarkeringen gescand worden en kan een gebied in kaart worden gebracht met behulp van AI. Dit alles wordt teruggestuurd naar het ground station om zo de informatie op een goede manier te vertonen aan de hulpverleners.

De drone is getest op Twente Airport in samenwerking met Space53. Hier heeft het goede resultaten behaald zoals ook te zien op onze eindvideo van vorig jaar.”

Testvliegen op het terrein van Space53

Waar werken jullie nu aan?

“Op dit moment is het nieuwe team bezig om een nieuwe drone te ontwikkelen voor de UAS Challenge van dit jaar. Hierbij is het van belang dat er van vorige jaren de beste onderdelen mee worden genomen en dat er wordt gekeken naar verbeteringen die kunnen worden toegevoegd.

Hierbij wordt begonnen met een schone lei en zal een nieuwe drone van de grond af worden gebouwd. Dit om de innovatie te stimuleren en niet elk jaar hetzelfde te doen. Het nieuwe team is momenteel heel druk met het verkennen wat er allemaal mogelijk is in de drone-industrie. Daarbij willen ze heel graag iets nieuws aanpakken en daarmee experimenteren.”

Met wie werken jullie samen?

“Aangezien wij een non-profit studententeam zijn, werken we samen met verschillende productiepartners en sponsoren om onze drone te realiseren. Wij maken bijvoorbeeld onze custom motor shafts bij Papen Metaal Techniek en graveren onze licentieplaten bij Nijdeken Graveer- en Freestechniek. Verder delen wij onze kennis met onder andere zoals Space53, Saxion Hogeschool en Universiteit Twente.

Verder worden we gesponsord door diverse bedrijven zoals NLR, die een mooie transportbox voor onze drone hebben gemaakt. Hiermee kunnen wij onze drone goed beschermd naar Engeland transporteren. RS Components geeft ons de mogelijkheid om onze drone in elkaar te zetten door middel van hun componenten en gereedschap. En dankzij DroneFlight Academy komt de drone ook regeltechnisch gezien goed van de grond. Zij hebben ons namelijk de kans gegeven om een vlieglicentie te behalen via hun online platform.”

Een student werkt aan de elektronica van de Phoenix drone

Hoe zien jullie de toekomst als het gaat om drones?

“Het DroneTeam ziet in dat dronetechnologie op dit moment al een echte impact kan hebben op de wereld. Als het allemaal zou mogen, dan zouden drones momenteel al pizza’s kunnen bezorgen, of worden ingezet bij rampen; denk aan de overstromingen in Valkenburg.

Echter worden dergelijke toepassingen in de meeste gevallen nog tegengehouden door regelgeving. Dat is jammer, daarom hopen we ook dat er snel en op reguliere basis toepassingen van drones ingezet kunnen gaan worden om de wereld te verbeteren.”

(coverfoto: Manon Bijsterbosch / NovelT)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier