Nieuws

Wing opent ’s wereld eerste dronebezorgingstation op dak winkelcentrum

Google-zusterbedrijf Wing heeft in de Australische stad Logan het eerste drone delivery servicestation ter wereld geopend dat gevestigd is op het dak van een winkelcentrum. Daartoe is het bedrijf een samenwerking aangegaan met vastgoedontwikkelaar Vicinity Centres. Het idee is dat retailers hun klanten nog sneller kunnen bedienen, zonder dat er ruimte op de grond nodig is voor opstijglocaties.

Ruimte op daken

Wing is onderdeel van Alphabet, het moederbedrijf van Google. Wing is één van de weinige partijen ter wereld die momenteel drones inzet voor de aflevering van commerciële bestellingen, zoals koffie, maaltijden en kleine huishoudelijke benodigdheden. Dat doet het bedrijf door drones te laten opstijgen vanaf speciale distributiecentra. Eenmaal aangekomen bij de klant wordt de bestelling door middel van een lier op de grond afgeleverd.

Eén van de nadelen van deze werkwijze is dat er een stuk grondgebied nodig is waarvandaan de drones veilig kunnen opstijgen. Wing denkt daar nu een oplossing voor te hebben gevonden, door deze servicestations niet meer op grondniveau te bouwen, maar op de daken van bestaande winkelcentra. Het Grand Plaza-winkelcentrum in Logan (even ten zuiden van Brisbane) heeft als eerste winkelcentrum ter wereld een dergelijk drone delivery-servicestation op het dak gekregen.

Twee voordelen

Een vertegenwoordiger van Wing licht toe: “Dit nieuwe model — het eerste in zijn soort ter wereld — biedt twee belangrijke voordelen. Ten eerste kunnen we door gebruik te maken van niet-benutte dakruimte onze operationele voetafdruk verkleinen en de toegang tot drone-bezorging uitbreiden zonder dat we extra onroerend goed nodig hebben. Ten tweede biedt dit ons de mogelijkheid om rechtstreeks samen te werken met de detailhandel. Winkeliers krijgen zo een extra mogelijkheid om hun klanten te beleveren.”

Het nieuwe servicestation is afgelopen maand in gebruik genomen. Sindsdien zijn er meer dan 2500 contactloze leveringen gedaan, rechtstreeks vanaf het dak van het winkelcentrum, aan klanten in de nabije omgeving. Tijdens het pilotprogramma werden onder andere smoothies, koffie&thee en broodjes geleverd. Ook levert Wing vrij verkrijgbare geneesmiddelen en artikelen op het gebied van persoonlijke verzorging.

‘Efficiënter en duurzamer’

Volgens Wing is last-mile-bezorging een van de duurste segmenten van de supply chain, goed voor 15 tot 20 procent van de totale kosten van retailtransacties in de vorm van bezorgkosten of de tijd die consumenten besteden aan het ophalen van hun goederen. “Een drone-bezorgservice voor consumenten als Wing kan helpen om last-mile-bezorging efficiënter en duurzamer te maken. Geschat wordt dat tegen 2030, als drones 4-6 procent van de huishoudelijke aankopen zouden leveren, de detailhandelsverkopen in Australië met $ 2,2 miljard zouden groeien”, aldus een woordvoerder.

Wing denkt dat het nieuwe bezorgmodel vanaf daken van bestaande panden meer bedrijven de mogelijkheid geeft om bezorgdiensten per drone aan te bieden met weinig extra kosten of extra infrastructuur.

(bron: Wing blog)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier