Brits spoorbeheerbedrijf claimt langste BVLOS dronevlucht tot nu toe in de UK

Het Britse spoorbeheerbedrijf Network Rail heeft naar eigen zeggen de langste dronevlucht buiten het zicht van de piloot (BVLOS) in het Verenigd Koninkrijk tot nu toe uitgevoerd. De vlucht over een afstand van 25 km vond afgelopen woensdag plaats. Het toestel waarmee de vlucht werd uitgevoerd betreft een SkyRobot FX10 fixed-wing drone, voorzien van zowel een RGB zoomcamera als een warmtebeeldcamera.

Helikopters overbodig maken

Drones en helikopters worden al lang door Network Rail gebruikt om problemen op het spoor te identificeren, storingen te helpen voorspellen en hinder voor passagiers te verminderen, terwijl ze ook een veiligere vorm van onderhoud vertegenwoordigen door het aantal handmatige inspecties te beperken dat moet worden uitgevoerd te voet.

Het streven van Network Rail is om helikoptervluchten, die nu nog nodig zijn om lange trajecten te inspecteren, overbodig te maken door gebruik te gaan maken voor drones. Maar dan moeten de drones wel over langere afstanden gaan vliegen dan de vier kilometer die tot nu toe maximaal haalbaar was zonder BVLOS-vergunning.

Voor de testvlucht van vorige week, waar anderhalf jaar aan voorbereiding in ging zitten, werd gekozen voor een deel van de East West Railway tussen Londen en Birmingham. De drone legde een afstand van maar liefst 25 km af. Als onderdeel van de vereisten voor de BVLOS-vergunning werd de drone uitgerust met een ADS-B transponder. Tijdens de vlucht vloog een helikopter van Network Rail mee, om te onderzoeken of de twee luchtvaartuigen tijdens de missie konden samenwerken en om te testen of de onboard systemen elkaar herkenden.

Lange weg te gaan

Alhoewel de test succesvol verliep, benadrukte Rikke Carmichael, hoofd van de luchtoperaties van Network Rail, dat er nog veel moet gebeuren voordat drones grootschalig ingezet kunnen worden. “Hoewel het vliegen buiten het zicht van de piloot ons uiteindelijk veel meer mogelijkheden zal bieden, is het de moeite waard om te benadrukken dat dit een proof-of-concept-vlucht was en dat een verschuiving naar het gebruik van BVLOS als business as usual enige tijd zal duren.”

“Niettemin was gisteren een belangrijke mijlpaal en ik wil mijn team bedanken voor al hun harde werk aan dit project in de afgelopen jaren,” vervolgde Carmichael. “We zullen onze aandacht nu richten op het overeenkomen van een strategie voor het gebruik van drones, zowel VLOS als BVLOS, waarna we met de industrie willen samenwerken voor de volgende spannende fase waarin BVLOS een andere routinedienst wordt die het Air Ops-team het bedrijf biedt.”

SkyRobot FX10

De SkyRobot FX10 is een fixed-wing drone met een maximale vliegtijd van 2,5 uur. De drone wordt elektrisch aangedreven en heeft een maximaal startgewicht van 6,5 kg. Het maximale vliegbereik is 35 km. Voor het uitvoeren van inspecties is het toestel voorzien van een daglichtcamera met 40x zoom en een warmtebeeldcamera.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier