#advPro

Actief worden in de Specific categorie? Deze workshop reikt je de tools aan voor de vergunningsaanvraag

Drone-operators die actief willen worden in de Specific categorie moeten eerst een exploitatievergunningvergunning aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daar komt flink wat bij kijken: zo moet men onder andere een operationeel handboek opstellen waarin de beoogde operaties worden beschreven. Daarbij komen complexe onderwerpen aan de orde zoals ConOps, SORA, PDRA en STS. Dutch Drone Academy ontwikkelde een workshop die cursisten de tools aanreikt om zelfstandig aan de slag te gaan met de vergunningsaanvraag.

Specific categorie

Sinds begin 2021 krijgen bedrijven die drones willen gaan inzetten te maken met nieuwe Europese regelgeving voor drones. Voor vluchten met een laag risico is er de Open categorie. Voor drone-operaties met een wat hoger risico, bijvoorbeeld omdat men met een wat zwaardere drone boven bebouwing wil vliegen, objecten van dichtbij met een drone wil inspecteren, of omdat men dronevluchten wil uitvoeren in gecontroleerd luchtruim, is er de Specific categorie.

Om te mogen opereren in de Specific categorie moet men eerst een vergunning aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, de ILT. Daar komt flink wat bij kijken: zo moet de operator een operationeel handboek opstellen waarin beschreven wordt wat voor soort dronevluchten men wil gaan uitvoeren, en belangrijker nog, welke procedures men wil gaan gebruiken om dat veilig te doen. Daar komt ingewikkelde documentatie aan te pas, zoals ConOps, SORA, PDRA en STS.

Specific Category Operations Workshop

Om bedrijven te helpen een succesvolle vergunningaanvraag in te dienen bij de ILT heeft Dutch Drone Academy de Specific Category Operations Workshop ontwikkeld.

Parcival Hofland (directeur Dutch Drone Academy) licht het doel van de workshop toe: “Tijdens deze eendaagse workshop behandelen we het complete vergunningsaanvraagproces. Het doel is dat nieuwe drone-operators via deze workshop zelfstandig, succesvol en legaal operaties kunnen gaan uitvoeren. Vragen als: waar staat wat precies en hoe interpreteer ik dat? Wat is noodzakelijk in een handboek en wat niet? Hoe ziet het complete plaatje aan vereiste documenten er eigenlijk uit? Wanneer kies ik voor een PDRA en wanneer moet ik een Specific Operations Risk Assessment (SORA) schrijven?”

Deze aanpak biedt een aantal bijkomende voordelen, vertelt Hofland: “Door eerst deze workshop te volgen en daarna zelf aan de slag te gaan met het handboek kun je als aankomend drone-operator flink wat geld besparen. Je hoeft immers geen dure consultants in te huren die jouw handboek in opdracht schrijven. Bovendien bevordert deze werkwijze de veiligheid, doordat men betere kennis heeft van het eigen operationeel handboek.”

Gratis templates

Voorafgaand aan de workshop krijgen de deelnemers een aantal gepersonaliseerde documenten en templates toegestuurd die men voorafgaand aan de workshop alvast kan doornemen en invullen. Het gaat daarbij onder andere om een algemene beschrijving van de werkzaamheden (ConOps) en een nadere uitwerking van het soort werkzaamheden dat men met behulp van drones wil gaan uitvoeren. Ook kan men alvast in de weer met de vereiste noodprocedures (onderdeel van het emergency response plan, ERP).

De workshop begint met een algemene introductie over de Europese regelgeving voor drones. Daarna is er aandacht voor het aanvraagproces voor een vergunning en worden de verschillende formats behandeld. Vervolgens krijgen de cursisten een inleiding in de onderwerpen ConOps en PDRA/STS/SORA. Tot slot is er aandacht voor de invulling van het Operations Manual en krijgen de cursisten een voorbeeld van een operationeel vliegplan.

Zelf doen

Hofland benadrukt dat de workshop erop gericht is om cursisten zelf te laten nadenken over hun beoogde operaties. “Tijdens deze workshop gaan we dus niet jouw vergunningsaanvraag invullen. We leggen het ‘speelveld’ en alle bijkomende terminologie aan de cursisten uit, geven advies en duiding. Hierbij inbegrepen zijn zelf aan te passen templates met ingevulde voorbeelden voor een ConOps, een EU Operations Manual (handboek) en een PDRA/STS, waarmee je veel tijd kunt besparen. Deze templates zijn door Droneconsultancy ontwikkeld en meermaals gebruikt bij door ILT reeds goedgekeurde aanvraagprocessen.”

Ook trainer Mark Hullegie (Droneconsultancy) onderstreept het belang van zelf doen. “Ik zie het als een win-win: meer operators kunnen het zelf doen en zodoende tegen lage kosten met een goede basis starten. Het is veiliger omdat de drempel nu lager is om in de Specific categorie te vliegen en omdat de cursisten zelf vertrouwd raken met de procedures en regels. En het scheelt tijd voor zowel de operator als voor de ILT.”

Cursisten die daar prijs op stellen kunnen na afloop van de workshop tegen een kleine vergoeding een inhoudelijke check op hun handboek aanvragen als ze daarmee klaar zijn, voordat ze de vergunningsaanvraag indienen.

Meer informatie

Meer informatie over de Specific Category Operations Workshop is te vinden op de website van Dutch Drone Academy. Geïnteresseerden kunnen hier ook terecht voor informatie over andere opleidingen die van belang zijn voor operators in de Specific categorie, zoals de Standaard Scenario 01 opleiding, Specific categorie navigatiecursus en EASA SORA workshop.

Bekijk ook de videoreportage waarin trainer en cursisten aan het woord komen over deze workshop:

Avatar foto

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

3 gedachten over “Actief worden in de Specific categorie? Deze workshop reikt je de tools aan voor de vergunningsaanvraag

  • Frank Janssen

    Goedemorgen,
    Heb ik goed begrepen dat de drone waarmee je wil gaan vliegen in de specific categorie geen Cx-label nodig heeft, dus bijvoorbeeld de mavic 2 pro of de nieuwe mavic 3?

    Beantwoorden
  • Christiaan Roest

    Ik vind dit een hele nuttige workshop, maar 1000 euro per deelnemer lijkt mij een beetje te commercieel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier