ILT zet uitschrijving drones uit luchtvaartuigregister in gang
Op 31-12-2021 komt er definitief een einde aan de nationale regelgeving voor drones. Dat betekent voor zakelijke dronevliegers die nog conform hun ROC-light of ROC-vergunning werken dat de PH-registraties van hun drones komen te vervallen. Vanaf 1-1-2022 moet men in plaats daarvan het operator ID op de drone plaatsen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de doorhaling afgelopen week per email aangekondigd.
Overgangsregeling loopt ten einde
Per 31 december 2020 is er nieuwe Europese regelgeving voor drones van kracht. Het vroegere onderscheid tussen beroepsmatig en recreatief gebruik van drones kwam op die datum te vervallen. Maar niet alle zakelijke operators zijn al overgestapt op de Europese regelgeving: men heeft namelijk nog tot 31 december van dit jaar de tijd om de overstap te maken, dankzij de eenjarige overgangsregeling voor professionele operators.
Voor ROC light-houders betekent de omzetting in de meeste gevallen dat men actief zal worden in de Open categorie. Afhankelijk van het toestel(gewicht) gaat het dan om subcategorie A1, A2 of A3. Wie in het bezit is van een geldig ROC light-certificaat kon deze via het NLR laten omzetten naar een theoriebewijs A2. Voor ROC-houders geldt een andere procedure; zij moeten hun operationeel handboek aanpassen en een exploitatievergunning voor de Specific categorie aanvragen.
PH-nummers vervallen
Voor zowel ROC-light als ROC-houders betekent de overgang op de nieuwe Europese regels ook dat er een einde komt aan de verplichte registratie van drones in het luchtvaartuigregister. De deadline hiervoor is 31-12-2021: op deze datum worden in principe alle zakelijke drones doorgehaald in het luchtvaartuigregister. (Daarmee verliezen overigens ook alle afgegeven s-BvL’s hun geldigheid.) Alleen drones van zogenaamde state actors (zoals politie en brandweer) behouden vooralsnog hun PH-registratie.
Afgelopen week heeft de ILT een email gestuurd aan alle partijen die één of meer drones ingeschreven hebben staan in het luchtvaartuigregister, waarin deze doorhaling wordt aangekondigd. Vanaf 1 januari 2022 mag er dan alleen nog het exploitantnummer zoals verstrekt door de RDW op de drone(s) staan. Op dat moment moet men de oude PH-nummers van de drones verwijderd hebben.
Geen callsign meer
Lastig is dat met de doorhaling er ook een einde komt aan het gebruik van het PH-nummer als callsign tijdens de radiocommunicatie met de luchtverkeersleiding. Daar is nog geen definitieve oplossing voor gevonden. Ook zijn alle documenten waarmee dronevluchten in militaire CTR’s kunnen worden aangevraagd nog niet voorbereid op de nieuwe situatie.
Kortom:
- vanaf 31-12-2021 mogen er geen PH-nummers meer op drones staan (uitgezonderd drones van state actors);
- De ILT verwijdert op 31-12-2021 alle drones die op die datum nog ingeschreven zijn uit het luchtvaartuigregister (uitgezonderd drones van state actors);
- Vanaf 31-12-2021 moet je als zakelijke operator bij de RDW ingeschreven zijn als drone-operator. Het operator ID plaats je zichtbaar leesbaar op je drone(s) (exclusief de laatste drie karakters);
- Alle verstrekte documenten Bewijs van Luchtwaardigheid (s-BvL) verliezen op 31-12-2021 hun geldigheid;
- In het radioverkeer met de luchtverkeersleiding is het niet meer mogelijk om je PH-nummer als callsign te gebruiken.
De omzetting van ROC-light naar RDW geeft blijkbaar nog steeds problemen.
Na inzending(12.8.2021) van alle benodigde stukken tesamen met het ROC Light omzettingsformulier en ter afsluiting voor ontvangst de bedankbrief , heb ik geen enkele reactie meer ontvangen. Ook een rerminder wordt niet op gereageerd. Ik zit dus nog steeds te wachten op de codes voor vervolg richting RDW……
Bij jullie bekend neem ik aan……
Helaas is dat bekend, ja. De omzetting heeft vertraging opgelopen, zie https://www.dronewatch.nl/2021/10/12/omzetting-roc-light-rpa-l-naar-dronebewijs-a2-loopt-vertraging-op/
Hallo Wiebe,
Ik heb in augustus al een omzetting aangevraagd, maar ik krijg nu zonder vermelding van wat of wie, pas bericht dat mijn aanvraag is afgewezen omdat hij niet geldig zijn, of niet compleet!
Ik heb ál mijn door EUROESC ontvangen en ondertekende certificaten gescand en met de aanvraag meegestuurd, maar klaarblijkelijk is dat niet genoeg?
Ik vindt de door hun opgevraagde gegevens érg onduidelijk en heb misschien wel een fout in datums o.i.d. gemaakt, maar dat moeten ze toch uit de meegeleverde formulieren kunnen opmaken/corrigeren?
Vandaag heb ik opnieuw een poging gedaan, maar vrees dat het wederom fout zal zijn…
Ik wil dolgraag blijven vliegen met mijn drone, maar vrees dat ik straks opnieuw gedwongen, met de daarbij verplichte kosten, een nieuwe cursus moet gaan afleggen?
Wat moet ik nu doen???
Vriendelijke groet,
K.F. Smits
Hallo Karel Frank, in het informatieblad op de website roclightomzetting.nlr.nl staat het volgende:
“Indien u niet in aanmerking komt voor de omzetting, omdat u bijvoorbeeld niet beschikt over de benodigde documenten of omdat u, bij navraag, niet voorkomt in de administratie van de door u genoemde erkende opleidingsinstelling, wordt uw aanvraag afgewezen. Hier wordt u van op de hoogte gesteld. Indien u het hier niet mee eens bent kunt u dit gemotiveerd aangeven via roclightomzetting@nlr.nl waarna een definitieve beslissing volgt. Let op, ook hiervoor geldt dat uw motivatie uiterlijk 31 oktober 2021 ontvangen moet zijn.”
Alhoewel die deadline voor reclamatie als is verstreken, denk ik dat je het beste toch even je vraag naar dat emailadres kunt sturen.