Nieuws

RDW introduceert vernieuwd dronebewijs met QR-code

Het digitale certificaat dat de RDW verstrekt aan dronevliegers nadat zij zijn geslaagd voor hun examen heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Nieuw is een QR-code die handhavers in staat stelt de authenticiteit van het document te controleren. Ook is de Engelse vertaling van belangrijke begrippen toegevoegd en staat het nieuwe logo van de RDW erop. Eerder verstrekte bewijzen kunnen kosteloos vervangen worden.

Nieuw ontwerp

De RDW heeft de wijzingen doorgevoerd om te kunnen voldoen aan de laatste versie van de Europese verordening voor drones. Die vereist onder andere de aanwezigheid van een QR-code die handhavers tijdens een controle kunnen scannen. Die code verwijst naar een pagina met unieke kenmerken. Ook staan de belangrijkste begrippen er nu ook in het Engels op. Meerdere Europese landen voeren hun vliegbewijs al volgens dit model uit.

Naast het vernieuwde ontwerp is ook de aanvraagprocedure voor het dronebewijs A2 vereenvoudigd. Piloten moeten eerst een vliegbewijs A1/A3 in het bezit hebben voordat ze examen voor A2 kunnen doen. Volgens Europese regelgeving mag A1/A3 in andere landen behaald worden. Tot voor kort moesten Nederlandse piloten die in het buitenland een vliegbewijs A1/A3 hadden verkregen dat naar de RDW toesturen. Vanaf november controleren de vliegscholen zelf of de piloot al een dronebewijs A1/A3 heeft.

Dronebewijs omwisselen

Piloten met een dronebewijs dat volgens het oude model is uitgevoerd, kunnen kosteloos een nieuw certificaat aanvragen bij de RDW. Op de pagina www.rdw.nl/drone wordt hiertoe binnenkort het tabje ‘Vliegbewijs omwisselen’ toegevoegd. Daar kan men na inloggen het nieuwe vliegbewijs zelf downloaden.

Het oude model vliegbewijs is en blijft gewoon geldig. Maar om problemen in het buitenland te voorkomen is het aan te bevelen om je dronebewijs om te wisselen voordat je op reis gaat binnen de EU.

Ruim 25.000 dronebewijzen verstrekt

Tot op heden heeft de RDW in totaal 25.344 vliegbewijzen uitgegeven, waarvan 14.452 voor Open categorie A1/A3 en 10.892 voor Open categorie A2. In totaal zijn er afgelopen jaar 36.234 exploitantnummers uitgegeven, waarvan er nu nog 35.971 actief zijn.

Eén reden dat er een kleine 10.000 meer exploitanten staan geregistreerd dan dat er dronebewijzen zijn verstrekt is dat het voor drones onder de 250 gram, zoals de DJI Mavic Mini en DJI Mini 2, niet vereist is om een dronebewijs in het bezit te hebben op het moment dat ermee gevlogen wordt. Een andere reden is dat veel dronevliegers ervoor hebben gekozen om het A1/A3-certificaat in het buitenland te behalen.

Een voorbeeld van het vernieuwde Bewijs van voltooiing van een online theorie-examen A1/A3
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

7 gedachten over “RDW introduceert vernieuwd dronebewijs met QR-code

  • William van Beek

    “…wordt toegevoegd”

    De optie tot omwisselen is nu nog niet beschikbaar?

    Is weer typisch overheid! Kondigen weer iets aan wat nog niet werkt…

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Als het goed is komt die functie in de loop van de dag beschikbaar.

      Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Wat is nu precies je punt? Ja, het is een controlemogelijkheid. Dat is ook het hele idee van dat exploitantnummer… Je hebt toch ook een kenteken op je auto? En een rijbewijs? Als de authenticiteit daarvan niet gecontroleerd kan worden, dan heeft het allemaal weinig zin.

          Beantwoorden
  • Die 10.800 a2 zijn die niet ook meegeteld in het aantal a1/3?

    Beantwoorden
  • Joop van der Weerd

    ……Als al die 25.000 drone piloten zich eens zouden verenigen dan hadden we een mooie club die in gesprek kan met met Ministerie van infrastructuur enz. om drone-regelgeving eens eerlijker en en transparanter te maken…..

    Beantwoorden
  • Ja, je hebt ook een kenteken op je auto. En een kenteken voor trekkers is vlgs EU-wetgeving al jaren verplicht. Wat zou nu riskanter zijn, de zelden voorkomende drone of de (althans op het platteland) veel en vaak ook vrij hard rondrijdende enorm grote en zware trekkers? Controle op zelden problemen veroorzakende drones is snel geregeld (vliegverkeer rules the world) maar het trekkerkenteken liet een jaar of 6 op zich wachten. Het gaat er komend jaar langzamerhand komen.

    Overdreven? Ik heb nog nooit een drone zien vliegen, maar ben wel verschillende keren van de weg gereden of heb net optijd de berm in kunnen rijden wegens voortjakkerende zware trekkers.
    Gelukkig heeft een drone een identificatie, de wereld is weer veilig ….

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Wiebe de Jager Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier