ILT stelt ROC-houder onder verscherpt toezicht na demovluchten met waterstofdrone

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft drone-operator DroneQ Robotics onder verscherpt toezicht geplaatst naar aanleiding van een aantal demovluchten met een waterstofdrone. De ILT ziet waterstof als een gevaarlijke stof, wat betekent dat er aanvullende ontheffingen nodig zijn om op deze brandstof te mogen vliegen. Volgens John Troch van DroneQ Robotics neigt dat naar een omgekeerde juridische zienswijze.

Verscherpt toezicht

De betreffende demovluchten met de waterstofdrone van Doosan Mobility Innovation werden eind oktober uitgevoerd. Volgens Troch werd voorafgaand aan de vluchten juridisch advies ingewonnen.

Toch is de ILT van mening dat er niet aan de eisen werd voldaan. “De Inspectie Leefomgeving en Transport werd hier pas achteraf over geïnformeerd met onvolledige en –naar later bleek- deels onjuiste informatie. De vluchten zijn uitgevoerd met een niet gekeurde waterstofdrone in onder andere de CTR van het militaire luchtvaartgebied De Kooy, de no-fly Zone van Texel en in de Eemshaven. Tijdens een aantal vluchten werden ook pakketjes afgeworpen, terwijl ook dat verboden is. Om deze redenen stelt de ILT de betrokken vergunninghouder onder verscherpt toezicht”, meldt een woordvoerder.

Volgens de ILT moet de betreffende operator alle vluchten nu vooraf bij de ILT melden, ook als ze volgens de ROC-vergunning en het operationele handboek deze vluchten mogen uitvoeren. Het verscherpt toezicht op de operator in kwestie blijft van kracht na de omzetting van de ROC-vergunning naar Europese regelgeving en duurt minimaal een half jaar.

Aanvullende eisen

Volgens John Troch van DroneQ Robotics was met de informatie die ten tijde van de voorbereidingen voorhanden was vliegen op waterstof in de regelgeving niet expliciet verboden, en neigt de ILT naar een omgekeerde juridische zienswijze. “De ILT ziet waterstof als gevaarlijke stof, ondanks dat waterstof niet als zodanig genoemd wordt in de regelgeving. Het heeft weg van een omgekeerde juridische zienswijze. Niet onschuldig tenzij het tegendeel bewezen is, maar andersom.”

De ILT stelt desgevraagd dat vliegen op waterstof op zich niet verboden is, maar dat er wel aanvullende eisen worden gesteld: “Het gebruik is niet verboden, maar er moet wel aan voorwaarden worden voldaan. Aanvullende keuringen en een exploitatievergunning zijn nodig om met een waterstofdrone te kunnen vliegen in Nederland. De ROC-vergunninghouder heeft dit toestel niet ter keuring aangeboden.”

Pakketjes afwerpen

Wat betreft het ‘afwerpen van pakketjes’ stelt Troch dat het ging om een zwemvest, die tijdens de demonstratie nabij een ‘drenkeling’ (een professional van de Reddingsbrigade) werd losgelaten door een drone. ”We hebben een 2-traps systeem ontworpen waarbij de veiligheid voorop staat: eerst komt het reddingsvest onder de drone te hangen, waarna we afdalen tot het zwemvest veilig op het water ligt in de buurt van de drenkeling, pas daarna wordt het koord losgelaten. Het doel is mensen te redden en hun overlevingskansen te vergroten, wat we op de meest veilige wijze doen.”

Wat betreft andere ontwikkeltrajecten met het vervoeren van pakketjes is er volgens Troch geen sprake van afwerpen. “De vracht drone delivery is geheel anders van opzet. Daar landt het toestel waarbij de vracht in het toestel zit. Nadat het toestel helemaal uit staat kan iemand de vracht handmatig uit het toestel halen. Daar dient de drone dus alleen voor het vervoer van pakketjes en niet voor afwerpen daarvan.”

Meer helderheid

Troch zie de toekomst met vertrouwen tegemoet, en wil vanuit DroneQ Robotics blijven doorontwikkelen met waterstof en drone delivery. “We hebben de afgelopen weken nauw contact gehad hierover met de ILT. ‘Verscherpt toezicht’ houdt concreet in dat wij onze vluchten bij hen moeten aanmelden. We moeten dus de operationele vluchtplannen insturen die we sowieso altijd maken.”

Verder benadrukt Troch dat het goed is dat er nu vanuit de ILT meer helderheid wordt gegeven. “Het positieve aan deze ontwikkeling is dat er wel meer helderheid komt voor de drone-industrie als geheel waar het de ontwikkeling van waterstof in relatie tot drones betreft. Wij denken oprecht dat waterstof als drone-brandstof belangrijk is naar de toekomst toe en we willen als DroneQ Robotics daar ons bescheiden steentje aan bijdragen, natuurlijk binnen de kaders van de geldende wet- en regelgeving.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “ILT stelt ROC-houder onder verscherpt toezicht na demovluchten met waterstofdrone

  • 19 december 2021 om 11:37
    Permalink

    Lijkt me de enig juiste zet van de ILT.
    Bijzonder wel dat DroneQ met een naar het mij lijkt zelfbouwdrone gaat vliegen zonder deze te laten keuren.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan ChrisK Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier