Achtergrond

Terugblik op 2021: overgang op de EU droneregels

Het is alweer de laatste dag van het jaar en op Dronewatch HQ is dat hét moment om nog eens terug te blikken op het afgelopen jaar. 2021 stond natuurlijk volop in het teken van de introductie van de Europese regelgeving voor drones. Die overgang lijkt redelijk soepel te zijn verlopen, vooral als het gaat om de Open categorie. In Nederland zijn er inmiddels ruim 35.000 dronepiloten cq. operators geregistreerd.

Overgang op EU droneregels

Je kunt 2021 qua regelgeving zien als een belangrijk overgangsjaar. Met ingang van 31 december 2020 moesten vrijwel alle particuliere dronevliegers en bedrijven zich als exploitant registeren bij de RDW. Daaraan gaven ruim 35.000 operators gehoor. Ook moesten veel dronevliegers voor het eerst een opleiding volgen. In totaal verstrekte de RDW ruim 25.000 dronebewijzen. Cijfers voor andere landen zijn helaas niet bekend.

Voor ROC-light en ROC-houders was het een iets ander verhaal. Het wachten was op de overgangsregelingen, die pas laat in het jaar tot uitvoering kwamen. Veel ROC-light-houders zijn inmiddels overgezet op het dronebewijs A2. En enkele tientallen ROC-houders hebben in de afgelopen weken op de valreep hun operationele autorisatie voor de Specific categorie ontvangen.

Het lijkt erop dat met name recreatieve dronevliegers zonder al teveel problemen over zijn gegaan op het nieuwe stelsel. Natuurlijk waren er de nodig vragen en misverstanden, zoals ook bleek uit onze top 10 van meest gelezen artikelen, maar over de gehele linie lijkt men best tevreden. Ook veel professionals zijn redelijk positief over de nieuwe situatie: zeker de Open categorie blijkt voor menigeen een uitkomst. Daar staat tegenover dat er ook een groep drone- en modelvliegers is die zich om uiteenlopende redenen niet wil registreren of laten opleiden.

Niet dat er geen zorgen zijn: uit het (nog lopende) lezersonderzoek komt duidelijk naar voren dat men bezorgd is over het toenemend aantal no-flyzones en het feit dat er nog steeds geen drones met een Cx-label te koop zijn. Daardoor is men niet snel geneigd om te investeren in nieuwe apparatuur.

Veel experimenten

In 2021 werd er – zeker in vergelijking met voorgaande jaren – in Nederland veel geëxperimenteerd met uiteenlopende toepassingen van drones. Schoorvoetend werd er operationeel meer mogelijk. Denk aan de inzet van automatisch werkende droneboxen waar onder andere Rijkswaterstaat en de brandweer mee experimenteren, of aan de langeafstandsvluchten in het kader van het medical drone project van PostNL en ANWB.

Ook het grote publiek begint langzaam meer mee te krijgen van de ontwikkelingen. Zo kon de proef met maaltijdbezorging per drone in het centrum van Amsterdam door Just Eat Takeaway op veel media-aandacht rekenen. Deze toenemende publieke belangstelling is een logisch gevolg van het feit dat er steeds meer mogelijk is qua dronevliegen boven bewoond gebied (alhoewel er op dit vlak nog altijd de nodige regeltechnische obstakels zijn).

Nieuwe drones, DJI verliest terrein

In 2021 werden er de nodige nieuwe drones geïntroduceerd of aangekondigd. DJI kwam met de FPV Drone, de Air 2S en met de langverwachte Mavic 3, die echter op zijn zachtst gezegd nogal lauw werd ontvangen. Het lijkt wel alsof DJI langzaam grip op de markt aan het verliezen is, zeker als het gaat om het hogere segment: de Inspire 2 begint aardig gedateerd te raken en er is nog geen zicht op een Inspire 3. Ook qua Enterprise-drones bood DJI in 2021 weinig nieuws.

De concurrentie begint aardig op stoom te komen. Parrot introduceerde de Anafi Ai, de eerste drone die volledig 4G-ready is. Sony stak een teen in het water met de Airpeak, en zowel Hubsan als Autel Robotics kwamen met een nieuwe cameradrones gericht op beginners en semi-professionals. Ook Nederlandse dronemakers zaten niet stil: zo kwamen zowel Avy als Acecore Technologies met nieuwe modellen.

2021 bij Dronewatch

Naast de dagelijkse berichtgeving op Dronewatch was ik dit jaar weer druk met de nodige videoproducties. Zo maakte ik opnamen voor verschillende afleveringen van Rail Away – waaronder een unieke sneeuwaflevering in eigen land – en diverse opnamen voor uiteenlopende toeristische producties. Door corona zaten er helaas geen producties van travelvideo’s in het vat, wel kon ik nog mooie beelden maken in IJsland.

Een ander wapenfeit is dat Dronewatch kortgeleden een operationele autorisatie heeft ontvangen om vluchten te mogen uitvoeren in de Specific categorie. De toestellen die zijn bijgeschreven op deze vergunning betreffen de Mavic 2 Pro, Inspire 2 en Mavic 3.

(coverfoto: E. Dronkert, CC BY-NC-SA)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

3 gedachten over “Terugblik op 2021: overgang op de EU droneregels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier