Achtergrond

Vooruitblik op 2022: de klok tikt voor legacy drones

Gelukkig nieuwjaar! Op deze eerste januari is het tijd voor een vooruitblik op 2022. We hoeven niet in de glazen bol te kijken om met enige zekerheid een aantal voorspellingen te doen. Zo tikt de klok steeds harder als het gaat om het vliegen met legacy drones. En in 2022 zullen we in Nederland voor het eerst een aantal in het oog springende demonstraties gaan meemaken op het gebied van Urban Air Mobility.

Nog een jaar vliegen met legacy drones

Over precies een jaar – dus op 1-1-2023 – houdt de overgangsregeling voor zogenaamde legacy drones op te bestaan. Dat wil zeggen dat je met drones zonder een Cx-label alleen nog in Open subcategorie A3 mag vliegen, op grote afstand van mensen en bebouwing. Alleen met drones die minder wegen dan 250 gram mag je na 2022 blijven doorvliegen in Open subcategorie A1.

Helaas zijn er op dit moment nog geen drones te koop die wel een C0 t/m C4 classificatie hebben. En het is nog maar zeer de vraag of die komend jaar wel te verwachten zijn. Ook blijft het spannend of het mogelijk zal zijn om drones met terugwerkende kracht zelf van zo’n label te voorzien. Er zijn geluiden dat dit wellicht mogelijk wordt, maar zekerheid valt er nog niet te geven.

Alleen operators die actief zijn in de Specific categorie kunnen drones zonder een Cx-label blijven gebruiken nabij mensen of bebouwing, zolang de juiste mitigerende maatregelen zijn genomen.

Vanaf 1-1-2023 moet iedere nieuw verkochte drone een Cx-label hebben.

Eerste experimenten met UAM in Nederland

In de afgelopen jaren heb je regelmatig over het fenomeen Urban Air Mobility – stedelijke luchtmobiliteit – kunnen lezen op Dronewatch. Goederenvervoer en zelfs personenvervoer door middel van eVTOL luchtvaartuigen: het lijkt toekomstmuziek, maar het komt toch echt dichterbij.

Later dit jaar zal er in Nederland in het kader van het AMU-LED project voor het eerst worden gevlogen met een luchttaxi van EHang. Weliswaar nog zonder personen aan boord, maar toch. Het zal vooral interessant zijn om te zien hoe deze vluchten geduid worden in de reguliere media. Andere voorbeelden van UAM zijn de proefvluchten met de medische drone van ANWB en PostNL.

Opmars van automatische drones

Om de zoveel tijd roep ik dat dronepiloot een uitstervend beroep is. Langzaamaan begint deze voorspelling uit te komen. Er staan namelijk steeds meer partijen te popelen om aan de slag te gaan met automatisch vliegende drones. Het gaat dan om droneboxen van waaruit verschillende soorten missies kunnen worden uitgevoerd, variërend van surveillance tot inspecties en poolshoogte nemen bij een calamiteit. Er is geen sprake meer van een traditionele dronepiloot; de operatie wordt overzien vanuit een meldkamer.

Deze trend is onomkeerbaar. De regelgeving biedt op dit vlak steeds meer mogelijkheden. Zo zal dit jaar zal de brandweer voor het eerst gaan experimenteren met een dronebox op het dak van een kazerne in bewoond gebied. En verschillende bedrijven lopen zich warm om droneboxen van Percepto en Azur bij klanten te gaan installeren.

U-space krijgt langzaam maar zeker vorm

Het Europees gedefinieerde luchtruim waarin zowel drones als bemande luchtvaartuigen veilig naast elkaar opereren krijgt steeds meer handen en voeten. Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft onlangs een belangrijk document gepubliceerd waarin de implementatie van U-space nader vorm krijgt. Stakeholders kunnen daar tot medio maart 2022 feedback op geven.

Ook in Nederland wordt er voorgesorteerd op de introductie van U-space, onder andere door middel van U-space & CTR procedure trials en onderzoek naar corridors en UAM infrastructuur. Zo staan er dronevluchten op Rotterdam Airport op het programma en is er sprake van een corridor voor BVLOS-dronevluchten vanaf Unmanned Valley bij Katwijk naar de Noordzee.

Nieuwe consumer & professional drones

Zal 2022 het jaar worden dat er dan ein-de-lijk een Inspire 3 van DJI op de markt komt? Kunnen we een Mini 3 tegemoet zien? Zal DJI de Mavic 3 op het beloofde professionele niveau tillen door middel van firmware-updates? Zal het Hubsan, Skydio, Yuneec, Parrot, Sony en Autel Robotics lukken om verder marktaandeel af te snoepen van DJI? Wie komt er als eerste met een drone met Cx-label op de markt?

De belangrijkste trends zijn in ieder geval miniaturisering (mede ingegeven door het feit dat sub-250 gram drones in veel landen aan veel minder strenge regels zijn gebonden), meer autonomie op het vlak van obstakeldetectie en tracking, en uiteraard steeds langere vliegtijden en betere cameraprestaties. 4G/5G als verbindingstechnologie is een andere interessante ontwikkeling die we wellicht vaker terug gaan zien bij nieuwe modellen.

Oprichting Dutch Drone Council

Iets waar achter de schermen aan wordt gewerkt is de oprichting van een Dutch Drone Council. Het gaat hierbij om een nieuw overlegorgaan waarin overheid en bedrijfsleven in gezamenlijkheid vorm geven aan de verdere ontwikkeling van de dronesector. In diverse andere Europese landen zijn er ook dergelijke Drone Councils actief.

De samenstelling van deze raad, de agendavorming en de organisatorische aspecten worden momenteel in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat  onderzocht door een consortium waarin ook Dronewatch is vertegenwoordigd. Tijdens de aankomende Amsterdam Drone Week zal er meer worden verteld over de vorderingen.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier