Achtergrond

Meedenken over de implementatie van U-space? Feedback insturen kan tot 15 maart

Als er één ontwikkeling is die van grote invloed gaat zijn op de dronesector, dan is het wel de invoering van U-space, in de komende jaren. Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft eind december een belangrijk document gepubliceerd waarin de praktische aspecten van U-space nader worden toegelicht. Belanghebbenden hebben tot 15 maart de tijd om te reageren.

Waarom U-space

U-space moet ervoor gaan zorgen dat drones op een veilige manier geïntegreerd kunnen worden in het lage luchtruim. Nu nog vliegen er niet zoveel drones rond boven de stedelijke omgeving en nabij luchthavens, maar de verwachting is dat daar in de nabije toekomst verandering in komt. Dat vraagt om een hoge mate van automatisering en het strikt naleven van protocollen.

Langzaam maar zeker wordt er steeds meer duidelijk over de praktische uitwerking van U-space. Het idee is dat de Europese lidstaten de bevoegdheid krijgen om bepaalde gebieden aan te wijzen als U-space. Alle drones (en bemande luchtvaartuigen) die in die gebieden rondvliegen, zullen bekend moeten zijn in het systeem. Ook zullen alle dronevluchten vooraf aangemeld moeten worden. Vluchten mogen pas worden uitgevoerd nadat het systeem daar groen licht voor geeft.

Een belangrijk uitgangspunt is dat men alleen in U-space mag vliegen met toestellen die voldoen aan de juiste technische vereisten voor het doorgeven van ID, positie, vliegrichting en status. Verder moet je als drone-operator een abonnement afsluiten bij een U-space service provider (USSP), die de communicatie verzorgt met het U-space-systeem. In de praktijk betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat er tijdens de uitvoering van een vlucht ook een mobiele dataverbinding actief moet zijn.

Verstrekkende gevolgen

Een en ander betekent dat er nogal wat gevraagd zal worden van drone-operators die actief willen zijn in U-space. Misschien vraag je je af welke zones precies aangewezen zullen worden als zijnde U-space. Die vraag valt nu nog niet te beantwoorden, maar volgens EASA komen in principe alle gebieden in aanmerking waar dronevluchten ‘een impact hebben op veiligheid, privacy en het milieu’. Je kunt op je klompen aanvoelen dat overheden van dichtbevolkte landen als België en Nederland heel veel zones de status van U-space zullen geven: dorpen, steden, natuurgebieden, havens, industriegebieden, (spoor)wegen en waarschijnlijk alle huidige CTRs en laagvlieggebieden.

Bij U-space (rechts) tellen veel meer aspecten dan bij traditionele systemen voor Air Traffic Management.

Wat betekent dit in de praktijk? Sowieso zal de drempel om hobbymatig met drones te vliegen over een paar jaar op veel plekken een stuk hoger worden. Niet alleen moet de drone aan bepaalde technische vereisten voldoen (die als het goed is afgedekt worden met de aankomende Cx-labels), ook zul je alle vluchten in U-space vooraf moeten gaan aanmelden (wellicht kan dat tzt via apps als GoDrone) en zul je een abonnement moeten hebben bij een USSP. Wat daar de kosten van gaan zijn is nog niet te zeggen: misschien moet je een vast bedrag per maand betalen, of een bedrag per start&landing of per gevlogen kilometer (of een combinatie hiervan).

Ditzelfde geldt ook voor de professionele operators, zeker als die actief willen zijn in stedelijk gebied of nabij luchthavens. Ook zij zullen in U-space alleen mogen vliegen met toestellen met het juiste Cx-label en met een actief abonnement bij een USSP. Weliswaar komen er dan ook meer mogelijkheden beschikbaar, zoals het buiten het zicht (BVLOS) vliegen boven stedelijk gebied, of het zonder traditionele RT in CTR-gebieden vliegen, mits men daartoe de operationele bevoegdheid in de Specific categorie heeft. Dat is immers de essentie van U-space: er komen meer operationele mogelijkheden, zolang er veilig en met inachtname van de privacy wordt gevlogen.

Feedback geven

Je kunt je dus voorstellen dat de Notice of Proposed Amendment 2021-14, waarin de zogenaamde acceptable means of compliance en het guidance material ter ondersteuning van U-space in concept worden beschreven, van zeer groot belang is voor de dronesector.

Ook al is het complexe materie, het is zeker aan te raden om een keer door het document heen te bladeren, om een idee te krijgen van waar het heen gaat met U-space. Mocht je als individuele operator feedback willen geven, dan kan dat tot 15 maart 2022 via de Comment-Response Tool (CRT) van EASA, te bereiken via hub.easa.europa.eu/crt/. Ben je aangesloten bij een branchevereniging, zoals KNVvL of DCRO? Vraag dan het bestuur om namens de aangesloten leden een reactie te formuleren.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier