Pro

Binnenringen CTRs opengesteld voor operators in de Specific categorie

Goed nieuws voor drone-operators die actief zijn in de Specific categorie (waaronder Dronewatch). Het is sinds kort namelijk toegestaan om drone-operaties uit te voeren in de binnenringen van civiele CTRs, zoals die van Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Operators in kwestie moeten wel de juiste procedures hebben opgenomen in hun handboek en moeten via GoDrone een missieplan indienen. Ook een ATC klaring, verkregen via tweezijdig radiocontact met de verkeerstoren, blijft verplicht.

Gecontroleerd luchtruim

Wie de dronekaart van Nederland bekijkt, ziet roodgemarkeerde gebieden rondom de grotere luchthavens die ons land telt. Het gaat daarbij om gecontroleerd luchtruim (Control Zone of CTR), wat wil zeggen dat alle vluchten in zo’n gebied – zowel bemand als onbemand – afgestemd dienen te worden met de betreffende luchtverkeersleiding. Dat is alleen voorbehouden aan operators die actief zijn in de Specific categorie: operators in de Open categorie mogen in geen enkele CTR vliegen.

Rondom civiele luchthavens (Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde, Maastricht Aachen Airport, en Lelystad Airport) was er lange tijd sprake van een extra opdeling, in de zogenaamde binnenring en buitenring. Professionele operators met de benodigde extra ontheffing voor dronevluchten in CTRs mochten tot voor kort alleen in de buitenringen opereren. Dat zorgde alsnog voor een flinke rem op operaties in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, omdat grote delen van deze steden in de binnenste ring van de betreffende CTRs liggen.

Binnenring opengesteld

Dankzij een recente wetswijziging is het verbod op dronevluchten in de binnenringen van CTRs komen te vervallen. Of beter gezegd: de definitie van binnenring is verleden tijd. Dat betekent dat operators in de Specific categorie in principe overal in de CTR vluchten kunnen uitvoeren, dus ook in wat voorheen de binnenring werd genoemd.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan het vliegen in (binnenringen van) CTRs, meldt business analist Philip Beekman van LVNL: “Operators die beschikken over een exploitatievergunning kunnen in de hele CTR vliegen. Uiteraard is het uitgangspunt daarbij dat ze in de SORA hun mitigerende maatregelen opnemen. Als het goed is stemt ILT dat met ons af. Bovendien zijn er maxima gesteld aan het aantal drones dat gelijktijdig mag vliegen in de CTR, vanwege de werklast voor de verkeersleider.”

Contact met luchtverkeersleiding

Ook blijft de verplichting om tijdens de drone-operatie radiocontact te onderhouden met de verkeerstoren. Beekman: “Door de Nederlandse interpretatie van de Europese regels blijft een dronevlucht een VFR-vlucht. Via GoDrone dient ter goedkeuring een missieplan ingediend te worden voorafgaande aan de vlucht. Een ATC-klaring en tweezijdig radiocontact is tijdens de vlucht ook nog steeds verplicht. De procedure vind je op lvnl.nl.”

In de toekomst moet de communicatie tussen dronepiloot en luchtverkeersleiding via GoDrone gaan verlopen. Een eerste stap daartoe werd vorig jaar gezet met het via GoDrone kunnen indienen van een missieplan.

NB. Dronewatch is één van de Specific operators in Nederland met een doorlopende ontheffing om te mogen vliegen in gecontroleerd luchtruim, en nu dus ook in de voormalige binnenringen. Heb je een vliegklus in een CTR die je zelf niet mag uitvoeren? Neem contact op!

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Binnenringen CTRs opengesteld voor operators in de Specific categorie

  • Nederland is een kut land betreft drones.
    Verziekt door amateurs die niet na denken en verkracht door onze overheid.
    Voor ons het het geen kut meer aan als éénmanszaak.
    Drone kopen is geld weggooien

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier