Drone Talk

Gino Coppens (docent dronetechniek): “We proberen leerlingen zo veel mogelijk vlieguren mee te geven”

Op steeds meer technische opleidingen is er aandacht voor drones. Zo ook bij de vmbo-opleiding van de Zuid-Hollandse scholengemeenschap CSG Calvijn. Docent Gino Coppens – zelf enthousiast dronefotograaf – introduceerde daar het keuzevak Dronetechniek 1. In deze editie van Drone Talk vertelt Gino wat er komt kijken bij het ontwikkelen van een keuzevak drones en het opleiden van dronepiloten-in-spé.

Wie ben je en hoe ben je zelf in aanraking gekomen met drones?

“Ik ben Gino Coppens, 27 jaar en kom uit Etten-Leur. Ik ben in aanraking gekomen met drones doordat ik gadgets en nieuwe dingen altijd al leuk vond. Mijn broertje kocht destijds een DJI Spark, ik was vrijwel meteen verkocht. Toen er een reis naar IJsland op de planning stond kreeg ik het aan mezelf verkocht om ook drone aan te schaffen.”

Vlieg je zelf wel eens met een drone, en zo ja, met wat voor toestellen?

“Ik vlieg bijna wekelijk met drones. Alle modellen waar ik mee vlieg zijn van DJI, deze vind ik het meeste vanzelfsprekend vliegen. Minder aan te passen, maar wel aanzetten en vliegen maar.

Vanuit mijn beroep als docent vlieg ik elke week met DJI Tello’s. Dit doen we voornamelijk in de gymzaal of in een kas die wij tot de beschikking hebben. Daarnaast vlieg ik voor dronefotografie en videografie met een DJI Mini en een DJI Mavic Air 2. Mijn leerlingen laat ik hier ook wel eens mee vliegen als ze zichzelf bekwaam hebben bewezen.”

Wat doe je in het dagelijks leven?

“In het dagelijks leven ben ik docent aan het vmbo. Hier geef ik het praktijkprofiel Dienstverlening en Producten. Daarnaast geef ik onder andere het keuzevak Dronetechniek 1. Daarnaast probeer ik steeds meer opdrachten te doen vanuit mijn bedrijf Geysir Dronebeelden.”

De liefde voor het dronevliegen ontstond in IJsland.

Op welke manier ben jij beroepsmatig bezig met drones?

“Ik geef twee maal per week het keuzevak aan vierdejaars leerlingen. Hierbij leren de leerlingen veel theorie zodat ze hun A1/A3 en A2 certificaat kunnen halen. Daarnaast probeer ik met de leerlingen iedere week ook te vliegen in een binnenruimte. Hierbij zet ik behendigheidsparcoursen uit, zoals slalommen of een estafetterace.”

Hoe ontstond het idee voor het keuzedeel Dronetechniek 1 in het vmbo?

“Samen met een collega die ook als hobby dronepiloot aan de slag was hadden wij het idee om een keuzevak rondom drones te bedenken, toen kregen we in het voorjaar 2021 het nieuws dat dit keuzevak al ontwikkeld en goedgekeurd was en dat het vanaf schooljaar 2021-2022 gegeven mocht worden.

We hebben meteen bij de directie aangegeven dat we dit willen onderwijzen aan de leerlingen, omdat het een steeds groter onderdeel van de samenleving is. Zo gezegd zo gedaan; het personeel kreeg de training voor A1/A3 en A2 en we zijn begonnen met het ontwikkelen van lesmateriaal.”

Wat moet ik me voorstellen bij de invulling hiervan?

“Omdat het een erg nieuw keuzevak is, en wij meteen bij aanvang van het schooljaar wilde beginnen, was het erg zoeken naar methodes. Uiteindelijk bleek het niet reëel om meteen met een methode te starten en dus ben ik vanuit eigen kennis een reader gaan schrijven voor de leerlingen. Was nog best pittig, aangezien er niet echt cursusboeken voor A1/A3 zijn maar meer online cursussen e.d.. Uiteindelijk hebben we een methode gevonden die de missende stof aan kon bieden.

Denk hierbij dus alles wat belangrijk is; veiligheid, klassementen kunnen onderscheiden, goed vliegmanschap en nog veel meer. Eigenlijk is de praktijk minder van toepassing in het keuzevak, maar dit vinden we te leuk om dit de ondertoon te laten voeren. Om die reden proberen we dus de leerlingen zo veel mogelijk vlieguren mee te geven.”

Leerlingen krijgen veel vlieguren mee.

Waar worden de scholieren precies op voorbereid?

“De leerlingen halen uiteindelijk allemaal hun A1/A3 en A2 bewijs. Ze zijn dan nog te jong om volledig zelfstandig te mogen vliegen, maar aangezien het 5 jaar geldig is, is het wel de moeite.

Buiten de theorie probeer ik de leerlingen zo veel mogelijk praktijk aan te leren. Want met bewijs A1/A3 zouden deze jongeren straks allemaal met een drone van 25kg mogen vliegen zonder hier enige ervaring in te mogen hebben. Doordat ze nu best wat uren maken, heb ik er een meer gerust gevoel in dat ze een drone onder controle kunnen houden.”

Waaraan denk je dat de komende jaren vooral behoefte aan is in de dronesector, qua kennis en vaardigheden?

“Ik denk voornamelijk het kennen en herkennen van situaties om in te schatten wat wel en niet kan. Daarnaast denk ik dat autonome vluchten een steeds grotere rol gaat spelen en dat daar buiten de “hype” te weinig over wordt gesproken.”

Wat zijn de toekomstplannen bij jullie opleiding als het gaat om drones?

“Wij willen dit keuzevak nu zeker nog blijven geven. We merken dat leerlingen het enorm leuk vinden, zelfs de regels er omheen. Het is best wel taaie stof, maar door dit interactief en leuk te brengen is het goed te doen.

Vooral nu wel best wat drones aan hebben geschaft, willen we door met dit keuzevak. In de toekomst willen we nog grotere drones kopen en misschien wat FPV drones zodat ze meerdere soorten leren kennen.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Gino Coppens (docent dronetechniek): “We proberen leerlingen zo veel mogelijk vlieguren mee te geven”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier