Japanse aanbieder van toeristische rondvluchten bestelt 50 dronetaxi’s bij EHang
De Japanse aanbieder van toeristische rondvluchten AirX heeft bij de Chinese fabrikant EHang een bestelling geplaatst voor de levering van 50 tweepersoons EH216 dronetaxi’s. De bedoeling is dat de elektrisch vliegende taxi’s voor het eerst ingezet zullen worden tijdens de 2025 World Expo in Osaka. Nu nog maakt AirX gebruik van helikopters om passagiers op afroep te vervoeren.
Toeristische rondvluchten
AirX biedt in Japan meer dan 100 toeristische helikopterroutes aan. Het bedrijf heeft tot op de dag van vandaag ruim 2.000 chartervluchten gemaakt en 15.000 passagiers vervoerd. Jaarlijks voert het bedrijf op afroep zo’n 200 vluchten uit, met name op het gebied van sightseeing. Ook is het mogelijk om privé-transporten te boeken bij AirX.
In de nabije toekomst moeten de helikopters vervangen gaan worden door eVTOLs, elektrisch aangedreven luchtvaartuigen die verticaal kunnen opstijgen en landen. Om dat concreet te maken heeft AirX 50 dronetaxi’s van het type EH216 besteld bij EHang. Deze toestellen zijn in staat om twee passagiers over korte afstand te vervoeren, zonder dat er een piloot aan boord is. AirX mikt op de 2025 World Expo in Osaka als startdatum.
‘Groot potentieel’
Tezuka Kiwamu, oprichter en CEO van AirX, benadrukt dat de markt voor lager luchtverkeer en toerisme in Japan een groot potentieel heeft. “Door gebruik te maken van de voordelen van autonoom vliegen in combinatie met centrale aansturing, kunnen we met de EH216 kosteneffectieve sightseeingdiensten in de lucht aanbieden. Daarom heeft AirX voor EHang gekozen als partner in de wereldwijde eVTOL-markt. We kijken ernaar uit om consumenten in de toekomst veilige en gemakkelijke reismogelijkheden te bieden met de EH216.”
Huazhi Hu, de oprichter, voorzitter en CEO van EHang, ziet de samenwerking met AirX als een belangrijke mijlpaal voor zijn bedrijf. “Het helpt ons om de UAM-markt in Japan verder te verkennen en te ontwikkelen”, zegt hij. “We zijn verheugd te zien dat een toenemend aantal luchtvaartpartners de veilige, autonome en duurzame oplossingen voor stedelijke luchtmobiliteit van EHang bij het grote publiek introduceert.”
Certificering
Intussen maakt EHang naar eigen zeggen grote stappen op het gebied van certificering van de EH216 AAV. Zonder zo’n certificaat mag er immers niet commercieel gevlogen worden. Op eigen bodem zegt het bedrijf nog maar een paar maanden verwijderd te zijn van een goedkeuring door de Civil Aviation Administration of China (CAAC). In Japan heeft EHang een paar maanden geleden al een aantal testvluchten uitgevoerd.
Eind 2021 claimde EHang al meer dan 20.000 automatisch uitgevoerde vluchten gemaakt te hebben met de elektrische tweezitter, in 11 verschillende landen. Eerder dat jaar kwam EHang nog onder vuur te liggen van een activistische Amerikaanse beleggingsfirma, die claimde dat de technologie van EHang veel minder ver zou zijn dan het bedrijf deed voorkomen. Daarop kelderde de beurskoers van EHang.
Raw footage of @EHANG #EH216 passenger enjoying the night views of Guangzhou downtown, flying above traffic congestion: pic.twitter.com/QGxVLffZCc
— RobinBird216 (@RobinBird216) January 19, 2022
EHang in Nederland
De EH216 dronetaxi zal dit jaar ook boven Nederlands grondgebied rondvliegen, als onderdeel van het Europese AMU-LED project. Dat moet in de buurt van Rotterdam gaan gebeuren. Er zullen tijdens die vluchten echter geen personen aan boord zijn.
Naar verwachting duurt het nog jaren voordat er in ons land personen vervoerd kunnen worden door middel van eVTOLs. Niet alleen moeten er eerst toestellen beschikbaar komen die gecertificeerd zijn voor de Europese markt, ook zal U-space eerst geïmplementeerd moeten zijn om de vluchten veilig te kunnen coördineren. Ook zijn steden nog helemaal niet voorbereid op de komst van stedelijke luchtmobiliteit.