Skeyetech-bewakingsdrone mag in Duitsland boven eigen terrein ingezet worden
Het Skeyetech droneboxsysteem van het Franse bedrijf Azur Drones mag in Duitsland gebruikt gaan worden om geautomatiseerde vluchten buiten het zicht van de piloot te maken boven privaat grondgebied. Daartoe heeft de Luftfahrt-Bundesamt (LBA) een operationele autorisatie verstrekt. Volgens Azur Drones is dit een opmaat naar vele toepassingen in Duitsland.
Operationele autorisatie
Het hart van het Skeyetech-systeem wordt gevormd door een drone die 24/7 paraat staat in een docking station. De drone kan voorgeprogrammeerde missies vliegen, of op afroep de lucht in worden gestuurd. De operator kijkt vanuit een meldkamer mee en kan daarbij vrijelijk de camera bedienen of de vliegroute wijzigen. Daarmee leent het systeem zich perfect voor bewakingsdoeleinden, het uitvoeren van inspectievluchten of het assisteren tijdens calamiteiten. Na afloop van iedere missie keert de drone automatisch terug naar de box om daar opnieuw opgeladen te worden.
Om de drone buiten het zicht van de operator (BVLOS) te mogen inzetten is echter een operationele autorisatie vereist van de luchtvaartautoriteit in het betreffende land. Dat gaat op basis van een zogenaamde SORA (Specific Operational Risk Assessment), conform richtlijnen van EASA (European Union Aviation Safety Agency). Azur Drones meldt dat de ConOps met bijbehorende SORA in Duitsland nu is goedgekeurd, wat de weg vrijmaakt voor tal van toepassingen.
Verdere uitbreiding
Dankzij een recente investering van 8 miljoen euro hoop Azur Drones de komende tijd verder te kunnen uitbreiden binnen en buiten Europa. Zo wordt het Skeyetech-systeem inmiddels gebruikt door klanten in het Verenigd Arabisch Koninkrijk en Saudi-Arabië, en dankzij verdere autorisaties moeten daar nog meer landen bij komen.
Ook wil Azur Drones de nieuwe investering aanwenden om verbeteringen door te voeren op het gebied van productie en klantenondersteuning. Er werken momenteel 65 mensen bij Azur Drones en dat aantal zal de komende tijd worden uitgebreid.
Nederland op achterstand
In ons land mag het Skeyetech-systeem van Azur Drones nog niet worden ingezet, omdat hiervoor nog geen goedkeuring is gegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport. BVLOS vliegen vanuit een droneboxsysteem is weliswaar toegestaan, maar dan voor drones die maximaal 1 kg wegen. Daarmee is het systeem van Azur Drones uitgesloten. Dit tot grote frustratie van Jasper Weijman, directeur van Bavak Security Group, die sinds vorig jaar dealer is van Azur Drones.
Weijman: “Het Skeyetech systeem van Azur Drones heeft zich al jaren bewezen om zonder incidenten vele tientallen BVLOS vluchten per dag boven industriële infrastructuur te vliegen. De aanvraag om met dit systeem BVLOS in Nederland te mogen vliegen is al vele maanden in behandeling bij de overheid. Nederland dreigt ver achterop te raken bij de rest van Europa als het gaat om inzet van dit soort veilige systemen.”