Markt

Eerste drone met ‘C1-label’ voldoet niet aan nieuwe producteisen

De Chinese dronefabrikant Holy Stone heeft de eerste drone met een C1-label op de markt gebracht. De drone voldoet echter niet aan de nieuwe producteisen die aan een drone met een C1-label worden gesteld, zoals de mogelijkheid om het exploitantnummer van de gebruiker uit te zenden en zonering in het geheugen te laden. Het label zorgt daarom voor verwarring bij klanten.

2023: Cx-label verplicht

Vanaf 1 januari 2023 moeten alle drones die in de EU verkocht worden voldoen aan nieuwe producteisen. Mede afhankelijk van het gewicht van de drone krijgt deze een bepaalde classificatie: het zogenaamde Cx-label. De allerlichtste drones (tot 250 gram) krijgen een C0-label, voor drones tot 900 gram is er het C1-label. Daarboven komen nog het C2, C3 en C4-label.

In de Europese verordening 2019/945 is terug te vinden welke eisen er precies worden gesteld aan drones. Denk aan de mogelijkheid om het exploitantnummer van de dronepiloot uit te zenden (Remote ID) of de actuele lijst met no-flyzones in het geheugen te laden (geofencing). De technische uitwerking van deze eisen is echter nog altijd niet vastgesteld. Dat betekent dat dronefabrikanten nog geen Cx-label kunnen toekennen aan hun drones.

Eerste ‘C1-klasse’ drone?

Toch is inmiddels de eerste drone met een C1-label in de handel verschenen. Het gaat om de HS720E GPS drone met 4K camera. Op het eerste gezicht biedt de drone veel features, waaronder beeldstabilisatie, GPS positionering, return to home en een follow me-mode. En op de onderzijde van de drone prijkt de felbegeerde C1-classificatie, wat zou betekenen dat je met deze drone boven bebouwing en nabij mensen zou mogen vliegen, ook na 1-1-2023.

Er zit echter een addertje onder het gras. De drone biedt namelijk helemaal geen ondersteuning voor identificatie op afstand, en ook is er niet voorzien in geofencing. Dergelijke features maken wel onderdeel uit van het pakket van producteisen dat aan drones met een C1-label wordt gesteld. Dat wil zeggen dat het C1-label in strijd met de Europese verordening is aangebracht.

Het C1-label op de onderzijde van de drone. Bron: Twitter/@JasperEllens

Verwarring

Bij Amazon beklaagt een Duitse koper zich over de misleidende classificatie: “Volgens de wet voor C1 (classificatie staat zelfs aan de onderkant van de drone) MOET deze identificatie op afstand en geo-awareness hebben…. Maar de HS720E heeft dat ook niet! Ik ga er dan ook vanuit dat deze drone niet is toegestaan ​​op grond van de droneverordening. [..] Ik heb de drone teruggestuurd omdat ik wettelijk niet zeker weet of je met deze HS720E mag vliegen….”

Een vertegenwoordiger van het bedrijf stelt desgevraagd dat de drone gewoon voldoet aan de regelgeving. “In feite zijn al onze producten in overeenstemming met wet- en regelgeving. Een ding dat u moet weten, is dat wanneer het gewicht van de drone 250g overschrijdt, u zich moet registreren om het te gebruiken. De externe ID is momenteel niet beschikbaar, maar dit heeft geen invloed op het gebruik. Ik hoop dat u begrijpt dat er al jaren drones in uw regio worden verkocht. U kunt erop vertrouwen dat al onze producten onder de garantie vallen.” En in een tweede reactie: “We zullen uw feedback doorgeven aan de afdeling productontwikkeling en dit toevoegen aan toekomstige batches.”

Situatie nog onoverzichtelijker

De vraag is nu hoe EASA of de Europese Commissie gaat reageren op het op eigen houtje plaatsen van een Cx-label door een dronefabrikant. Voor zowel consumenten als handhavers wordt de situatie er in ieder geval niet duidelijker op. Nu gaat het nog om één voorbeeld, maar wie weet hoeveel modellen er in de nabije toekomst met een onterechte classificatie worden uitgeleverd, al dan niet via moeilijk te traceren parallelimporten.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Eerste drone met ‘C1-label’ voldoet niet aan nieuwe producteisen

  • William van Beek

    Is gewoon een Chinese kopie actie van een labeltje erop plakken. Ergens ben ik er wel blij mee. Worden die EU burocraten eens wakker. Wat een zooitje maken ze ervan! En dan. Er dan verwachten ze zeker dat alle consumenten per 31 dec braaf met hun legacy drones in A3 gaan vliegen?

    Beantwoorden
  • Hans Geurtsen

    Wordt inderdaad een lekker zootje zo… Lijkt mij vrij lastig als je als consument met zo’n drone wordt aangehouden, terwijl het label er gewoon op staat. En ondertussen hebben drones die wél aan alle eisen lijken te voldoen, zoals de Air 2s en de Mavic 3, geen C1 label. Ik hoop toch echt dat goedwillende fabrikanten als DJI én hun consumenten beloond worden door met terugwerkende kracht deze goede drones van een C1 label te voorzien…!

    Beantwoorden
    • Marnix Verschraegen

      De Air 2S voldoet niet het automatische systeem dat de gegevns van de droe uitzend werkt enke ind e US. Is niet compatiber met het europees systeem.

      Beantwoorden
  • Volgens mij zijn ze in een boel werkgroepen nog druk bezig om de eisen echt vast te leggen, daarom kan er gewoon nog geen drone zijn met een Cx label….

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Marnix Verschraegen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier