Onderzoek

‘Beperkte capaciteit stroomnet zet mogelijk rem op ontwikkeling urban air mobility’

De beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet zet in ons land mogelijk een rem op de ontwikkeling van urban air mobility (UAM). Dat is één van de conclusies in het rapport ‘De infrastructurele aanpassingen voor UAM in Nederland’, dat in opdracht van Rijkswaterstaat voor Dutch Drone Delta werd geschreven. Volgens onderzoeker en AirHub-projectmanager Toby Enzerink zijn bottlenecks op het gebied van energievoorziening een onderschat item.

Nieuwe infrastructuur nodig

Er is in Nederland veel aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vliegen in het algemeen en urban air mobility in het bijzonder. Niet alleen zou elektrisch vliegen een oplossingen kunnen zijn voor het probleem van CO2-uitstoot, ook kunnen elektrische vertical take-off & landing (eVTOL)-toestellen die goederen of personen vervoeren mogelijk zorgen voor een vermindering van de verkeerscongestie.

Maar voordat goederendrones of dronetaxi’s in gebruik genomen kunnen worden, zal er eerst werk moeten worden gemaakt van ondersteunende infrastructuur, zoals vertistops (voor het snel afzetten van passagiers of goederen) en vertiports (conceptueel vergelijkbaar met kleine luchthavens). Eén van de partijen die nu al nadenkt over de implicaties van de aanleg daarvan is Rijkswaterstaat. Aan Dutch Drone Delta werd de vraag gesteld om een overzicht te geven welke lucht- en grondinfrastructuur er benodigd is voor UAM en welke aanpassingen daarvoor gedaan moeten worden.

Eén van de conclusies in het onderzoeksrapport is dat met name zogenaamde vertiports de nodige infrastructurele voorbereidingen vergen. Zo moet er grondoppervlak beschikbaar komen voor de start- en landingsplaatsen, parkeerplaatsen of overstapfaciliteiten voor reizigers, ruimte voor goederenoverslag en onderhoudsfaciliteiten. Daarnaast is er behoefte aan laadfaciliteiten om de accu’s van toekomstige dronetaxi’s en goederendrones te kunnen opladen.

Een artist’s impression van een UAM battery swap station. Bron: Volocopter

Elektriciteitsnet als mogelijke bottleneck

Volgens onderzoeker Toby Enzerink zit daar één van de knelpunten die vaak over het hoofd wordt gezien. In zijn onderzoek stelt Enzerink dat er per vertiport één of meer 600 kW-laders benodigd zijn. “Een uitdaging voor het uitrollen van zulke laadfaciliteiten is de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet. Naast de ‘bekende’ knelpunten zoals het nog niet beschikbaar zijn van U-space, gebrek aan regelgeving voor de certified categorie, etc, is dat misschien nog wel een onderschat item. Het helpt niet mee dat fabrikanten weinig informatie kunnen geven over de daadwerkelijke energiebehoefte. En qua impact op het net zal er verschil zijn tussen snelladen en battery swapping.”

Nu al zijn er grote problemen om bijvoorbeeld grootverbruikers als datacenters en stroomopwekkers als wind- en zonneparken aan te sluiten op het elektriciteitsnet. “De snelgroeiende vraag naar transportcapaciteit in bepaalde delen van Nederland levert een wachtrij op van gebruikers. Dat zal dus ook gelden voor vertiports. Er moet nu al in kaart gebracht worden welke aanpassingen van het energienet er nodig zijn. En mogelijk kan een battery energy storage system zorgen voor ontlasting van het stroomnet tijdens piekuren”, stelt Enzerink.

Pril stadium

Enzerink benadrukt dat urban air mobility zich in een zeer pril stadium bevindt. Sowieso zijn er nog de nodige hobbels te nemen op het gebied van regelgeving, luchtruimherziening, privacy en milieuoverlast. Volgens Enzerink moet er daarom nog flink wat vervolgonderzoek gedaan worden, en zou het goed zijn als een partij als Netbeheer Nederland bij initiatieven rondom UAM aansluit.

Later dit jaar moet er voor het eerst een elektrische luchttaxi boven Nederlands grondgebied gaan rondvliegen, in de buurt van Rotterdam. Het gaat om testvluchten met de tweepersoons EH216 AAV van EHang, in het kader van het Europese project AMU-LED. Tijdens deze vluchten zullen er zich echter geen personen aan boord van de dronetaxi bevinden.

(coverafbeelding: Eve Urban Air Mobility Solutions / EDP)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier