EASA: ‘Aanwezigheid Cx-label geen garantie dat drone aan eisen voldoet’
Naar aanleiding van het feit dat een Chinese dronefabrikant een drone op de markt heeft gebracht met een ongeoorloofd C1-label heeft de Europese luchtvaartorganisatie EASA een statement uitgebracht waarin gesteld wordt dat de aanwezigheid van een Cx-label ‘niet garandeert’ dat een drone daadwerkelijk aan de nieuwe producteisen voldoet. Consumenten worden verzocht om zelf na te gaan of een drone voldoet aan de eisen.
Statement van EASA
Vanaf 1 januari 2023 moeten nieuw verkochte drones voorzien zijn van een Cx-label, ook wel klasse-identificatielabel genoemd. Zo’n label mag alleen door de fabrikant op de drone worden gezet als aangetoond is dat de drone voldoet aan bepaalde producteisen. Op dit moment zijn die eisen nog niet volledig uitgewerkt. Toch is er al één voorbeeld van een fabrikant die een drone met een Cx-label op de markt brengt, en mogelijk zijn het er meer.
Naar aanleiding van eerdere berichtgeving op Dronewatch over deze zorgelijke ontwikkeling, op basis van een opmerkzame tweet van Jasper Ellens, heeft EASA het volgende statement in de vorm van een FAQ gepubliceerd op haar website:
“Er komen geleidelijk drones op de markt met een klasse-identificatielabel. De aanwezigheid van een klasse-identificatielabel op de drone garandeert echter niet dat deze voldoet aan Verordening (EU) 2019/945 (R945). Compliant drones zullen naar verwachting langzaam verschijnen tegen het einde van het jaar.
Tot ten minste maart 2022 is het niet mogelijk om conforme drones van de klassen C1, C2 en C3 op de markt te hebben, vanwege het ontbreken van de procedures die nodig zijn om hun conformiteit aan te tonen. Bovendien maakt het ontbreken van normen die de vereisten van R945 ondersteunen tot ten minste het einde van het jaar het moeilijk voor fabrikanten om de naleving van hun producten te garanderen. Dit is met name het geval voor de klassen C0 en C4 tot C5. Daarom raden we ten minste tot het einde van het jaar grote voorzichtigheid aan bij het kopen van drones met een klasse-identificatielabel.
De markttoezichtautoriteiten moeten ervoor zorgen dat de drones die in de Unie in de handel worden gebracht met een klasse-identificatielabel, voldoen aan R945. U moet als individu echter ook maatregelen nemen om voldoende vertrouwen te krijgen dat u een conforme drone bestuurt.”
Met andere woorden: als consument kun je vooralsnog helaas niet vertrouwen op de aanwezigheid van een Cx-label. Zeker tot eind 2022 doe je er verstandig aan om kritisch te zijn op eventuele Cx-markeringen op drones, zeker als die door minder bekende fabrikanten op de markt worden gebracht.
Onderstaande tabel kan daarbij helpen:
Schijnveiligheid
Bovenstaande toont wel aan dat toezicht op de dronemarkt zich in een embryonaal stadium bevindt, en dat er werk aan de winkel is voor zowel EASA als de Europese Commissie en nationale markttoezichtautoriteiten (zoals de NVWA in Nederland) om ervoor te zorgen dat het Cx-label zich niet ontwikkelt tot een administratieve wassen neus, met schijnveiligheid tot gevolg.
Das mooi, dan is het feit dat er géén label op mijn Mavic 3 staat, ook geen garantie dat de drone níet aan de eisen voldoet… Want dat doet hij waarschijnlijk wel…