Docu: the failure of drone delivery
In 2013 verraste Amazon-topman Jeff Bezos vriend en vijand met de aankondiging dat Amazon drones zou gaan inzetten om pakketjes af te leveren bij klanten. Later volgden ook FedEx, UPS en DHL met plannen voor pakketbezorgende drones. Maar anno 2022 is drone delivery nog steeds geen gemeengoed. Wat ging er mis? Dat is onderwerp van de korte documentaire The failure of drone delivery.
Teveel mitsen en maren
“Dronebezorging zou de toekomst zijn. Wat ging er mis?” Dat is de vraag die YouTuber Sam Denby in de korte docu probeert te beantwoorden. Hoe kan het toch dat drones nog altijd niet volop worden ingezet om pakketjes te bezorgen, terwijl er meer dan ooit online gewinkeld wordt en de drukte op de wegen almaar toeneemt?
Denby noemt in de docu een aantal redenen waarom drone delivery nog niet is doorgebroken. Zo vormt de aanwezigheid van nofly-zones rondom luchthavens in de buurt van steden een belangrijke uitdaging voor drone-operators. Onmogelijk is het niet, maar de wetgeving voor vliegen in gecontroleerd luchtruim vormt een aardig obstakel.
Een tweede reden betreft de veiligheid. Om dronebezorging kosteneffectief te maken, moeten de vluchten volledig automatisch worden uitgevoerd. Maar de techniek is volgens Denby nog niet ver genoeg ontwikkeld om drones voldoende slim te maken om veilige bezorgingen te kunnen garanderen. Zelf liergebaseerde afleversystemen zijn geen garantie voor succes, denkt Denby: lang niet iedereen beschikt over een vrijliggende tuin zonder obstakels.
Daarnaast zijn er nog tal van andere factoren die roet in het eten gooien. Sommige steden vallen af vanwege de vaak slechte weersomstandigheden, andere steden zijn te heuvelachtig, en in drukke steden zoals New York is er al helemaal geen plek waar een drone zijn lading zou kunnen droppen. Uiteindelijk zijn er teveel mitsen en maren om voldoende schaalgrootte te kunnen realiseren, concludeert Denby.
Opgeblazen verwachtingen
Een bijkomend issue is dat slechts een kwart van de consumenten bereid is om meer te betalen voor same-day delivery. “Consumenten interesseert het niet hoe hun pakketje wordt afgeleverd, als het maar snel en kosteneffectief gebeurt. En sinds die eerste aankondiging van Amazon in 2013 is er veel veranderd op het gebied van last mile bezorging, zeker als het gaat om maaltijdbezorging. Als het gaat om verdere automatisering, dan valt er meer te verwachten van rijdende afleverrobots dan van drones.”
Terugkijkend vormt drone delivery volgens Denby het schoolvoorbeeld van een ‘piek van opgeblazen verwachtingen’. Grootschalige bezorging van pakketjes door middel van drones zal niet gaan plaatsvinden. In plaats daarvan zullen er specialistische toepassingen komen, zoals het vervoeren van spoedeisende medicatie naar afgelegen gebieden. Pas daarna kan dronebezorging verder uitgroeien.
De visie van een expert die zich laat inspireren door de mislukking van Amazon. Er zijn wereldwijd verschillende toepassingen operationeel. Denken we maar wat Zipline presteert in Afrika sedert verschillende jaren en nu ook actief is in de VS.
En inderdaad de te restrictieve regelgeving is een belangrijke rem op de groei van de levering van pakjes door drones.