NLR zette vorig jaar 1.219 beroepsdronepiloten om naar Open categorie A2

Als onderdeel van de transitie naar de nieuwe Europese regelgeving voor drones heeft Koninklijke NLR vorig jaar 1.219 beroepsmatige dronevliegers met een RPA-L of ROC-light omgezet naar het Europese vliegbewijs voor Open categorie A2. Dat deed NLR in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De omzetting had veel voeten in de aarde, maar het merendeel van de aanvragen voor omzetting kon worden gehonoreerd.

Omzettingsregeling

Op 31 december 2021 kwam er een einde aan de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (staatsoperaties uitgezonderd), en daarmee aan de geldigheid van RPA-L brevetten en ROC-light ontheffingen. Om te voorkomen dat dronepiloten letterlijk en figuurlijk aan de grond zouden komen te zitten, tuigde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een omzettingsregeling op. NLR werd benaderd om deze regeling ten uitvoer te brengen.

De omzetting bleek een flinke uitdaging: niet alleen kent de Europese regelgeving andere vliegbevoegdheden, en was er dus aanvullend theoriemateriaal nodig, ook moest NLR checken of dronepiloten wel over de juiste documenten beschikten. Eind juli 2021 stond uiteindelijk alles op de rit om de omzetting ten uitvoer te brengen. Er bleek echter geen volledig en actueel register te bestaan van individuele dronepiloten, dus werd het initiatief voor het starten van de omzettingsprocedure bij de doelgroep gelegd.

Via een speciaal voor dit doel in het leven geroepen website konden dronevliegers zich aanmelden. Na het doorlopen van een korte opfriscursus en een aanvullende theoriemodule kon de bevoegdheid worden omgezet, mits de aanvrager beschikte over een geldig brevet RPA-L of de door ILT afgegeven beschikking ROC-light met (vanwege nieuwe regels) ook een ROC-light theoriecertificaat. Daarna kon men kosteloos het OPEN A2-dronebewijs aanvragen bij de RDW.

1.219 bevoegdheden omgezet

Een substantieel deel van de aanvragen kon initieel niet worden goedgekeurd. Naast enkele onjuiste en dubbele aanvragen, waren er uiteindelijk 486 aanvragen die niet aan de voorwaarden voldeden. Deze aanvragers kregen via e-mail een reactie met toelichting over wat er ontbrak, waarna een deel van hen opnieuw een aanvraag indiende.

Van het totaal aantal afgewezen aanvragen voldeden er ruim 400 niet aan de voorwaarden voor de omzetting vanuit ROC-light. In veel gevallen ontbrak de ‘Beschikking ROC-light’. Een grote groep had deze niet bij de ILT aangevraagd na het examen. Dat leverde veel teleurstelling op, omdat omzetting daardoor niet mogelijk was. Bij omzetting vanuit RPA-L kwam het helaas regelmatig voor dat het brevet verlopen was. In sommige gevallen ontbrak het RPA-L brevet en had men alleen het certificaat van de opleider toegevoegd.

Uiteindelijk konden er 1.219 bevoegdheden worden omgezet naar OPEN A2. Deze vliegers zijn aangemeld bij de RDW en hebben van NLR inlog-informatie ontvangen om hun bevoegdheid te activeren.

Voor- en nadelen van dronebewijs A2

Volgens Martin Joosse van NLR heeft het vliegbewijs voor Open categorie A2 als grootste voordeel dat men nu zonder meer over de grens actief kan zijn met drones. “Ik sprak bijvoorbeeld een dronepiloot uit Limburg. Die kon voorheen niets in Duitsland of in België. Nu is dat geen probleem meer.”

Een nadeel is dat het dronebewijs A2 minder waarde vertegenwoordigt dan het RPA-L brevet. Ook aantekeningen zoals RT (radio telephony), FI (flight instructor) of EVLOS (extended visual line of sight) konden niet worden meegenomen. Joosse: “De Europese regelgeving voorziet helaas niet in een vliegbewijs dat lijkt op RPA-L. In het geval van de Specific categorie moet de operator aannemelijk maken dat een vlieger capabel is. Bij sommige operators zal dat best goed gaan, maar lang niet alle operators zullen beschikken over de middelen om eigen piloten op te leiden – laat staan als het gaat om eenmansbedrijven. Dus NLR zou graag zien dat er vliegbewijzen komen die toegespitst zijn op de Specific categorie. Daarover zijn we in gesprek met de ILT, maar zoiets moet uiteindelijk ook op Europees niveau afgestemd worden.”

Nog steeds regelgebaseerd

Alhoewel de nieuwe Europese regelgeving in principe risicogebaseerd is, vindt Joosse dat de Open categorie toch wel erg op het oude regelgebaseerde stelsel lijkt. “Je hebt immers nog steeds te maken met gewichtslimieten en harde afstandseisen. Daarbij is het niet iedereen duidelijk dat er naast de bepalingen uit de EU verordening 2019/947 ook nog een aantal Nederlandse regeltjes bij zijn gekomen, via de Regeling onbemande luchtvaartuigen.”

Verder betreurt Joosse dat de nieuwe Europese regels gebaseerd zijn op drones met Cx-labels, maar dat er nog steeds geen drones zijn met zo’n label. “Daardoor wordt je toch een beetje beperkt als dronepiloot. Onder het ROC-light kon je prima met een DJI Inspire van 4 kg vliegen, maar dat kan nu niet in A2. En je hebt om diezelfde reden ook nog niet veel aan de Europese standaardscenario’s voor de Specific categorie, want die gaan ook uit van drones met een Cx-label.”

Kijk voor meer informatie over de diensten die NLR levert aan professionele dronevliegers op nlr.nl/dronecentre.

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier