DJI raadt Android 12-gebruikers aan om hun drone-apps te updaten

Ben je in het bezit van een Android smartphone en heb je last van crashende DJI-apps? Zijn die problemen begonnen nadat je de laatste versie van Android (versie 12) hebt geïnstalleerd, of heb je misschien een splinternieuwe telefoon gekocht? Als dat het geval is, dan raadt DJI aan om de betreffende drone-app even opnieuw te downloaden en installeren.

Problemen

De problemen met crashende apps van DJI begonnen met de uitrol van Android 12, vorig jaar. Bij sommige gebruikers werkte hun Fly, Pilot of Go-app wel, maar bleef het camerascherm zwart. Andere gebruikers meldden hinderlijke crashes. De problemen leidden op het forum van DJI tot veel klachten. Sommige dronevliegers beschuldigden DJI van het in de steek laten van Androidgebruikers.

Het probleem zit hem deels in het feit dat de apps van DJI niet meer automatisch geüpdatet kunnen worden via Google Play. DJI is namelijk door de Amerikaanse overheid op een zwarte lijst gezet van bedrijven waaraan geen Amerikaanse technologie mag worden geleverd. Dat had tot gevolg dat de apps van DJI uit Google Play verdwenen. Gebruikers moeten de nieuwe versies van de apps dus handmatig downloaden vanaf DJI’s website, maar niet iedereen is zich daarvan bewust.

Updaten via DJI.com

Om die reden heeft DJI een bericht rondgestuurd aan haar gebruikers. In de mail worden Android 12-gebruikers die problemen ondervinden met DJI-apps aangeraden om de nieuwste versie van de betreffende apps op te halen via de website van DJI.

“Na het updaten naar Android-versie 12, kan je telefoon problemen ondervinden bij het voortgezette gebruik van een oudere versie van een DJI-app, waaronder het crashen van de app”, aldus de aankondiging. “Om dit te voorkomen, moet u de nieuwste versie van de DJI-app downloaden die wordt vermeld op de officiële DJI-website.”

In sommige gevallen (DJI Pilot en DJI Mimo) worden gebruikers aangeraden om eerst de bestaande app te verwijderen, en dan pas de app opnieuw te installeren. In alle andere gevallen (DJI Fly, DJI Go, DJI Go 4 en DJI Ronin) hoeven de apps niet eerst verwijderd te worden. Wel raadt DJI gebruikers van DJI Pilot aan om eerst hun flight records te uploaden.

QR spiekbriefje

Via onderstaande QR-codes kom je direct bij de juiste apps terecht. Richt de camera van je telefoon op de juiste QR-code en je komt direct bij de juiste downloadlink uit:

 

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “DJI raadt Android 12-gebruikers aan om hun drone-apps te updaten

  • 20 maart 2022 om 18:47
    Permalink

    Op deze manier ontsnapt DJI wel aan de controle van Google op malware in de app. Dit betekent o.a. dat je niet weet of je telefoon gehackt wordt, of dat je data zonder toestemming gedeeld worden met DJI. Zelfs al willen ze het niet, ze kunnen daartoe door de Chinese overheid worden gedwongen. Best ernstig.

    Beantwoorden
    • 30 mei 2022 om 22:25
      Permalink

      Lig ik niet wakker van of de Chinezen meekijken op mijn vakantiefilmpjes drone beelden, staan al op mijn YouTube kanaal, lekker (on)belangrijk. Ben al blij dat mijn Mavic Mini het weer doet met deze omzeiling van het idiote embargo. Schok mijn hoedje dat hij het niet meer deed net op een motortocht, ok in de nieuwsbrief heb ik wel iets opgemerkt dat er iets over Android 12 in stond, maar niet meer aan gedacht. Bedankt Dronewatch toppie!

      Beantwoorden
      • 31 mei 2022 om 19:52
        Permalink

        haha, opletten dus … probeerde vanmorgen mijn DJI Osmo mobile 3 (gimbal), die werkte dus ook niet meer, die app heet de DJI Mimo, ook niet aangedacht. Mijn dank is groot voor tweede maal!

        Beantwoorden
  • 3 juni 2022 om 11:13
    Permalink

    Beste Wiebe,

    Mijn vader heeft een Samsung-telefoon met android versie 12. We hebben de DJI fly-app via downloaden als app geinstalleerd op zijn telefoon. Probleem is dat na opstarten van de app je door een soort intro-menu wordt geleid waarbij je op een gegeven moment in een soort academy-scherm kont. De enige optie om van daaruit verder te gaan is door op ‘next’ te klikken. Echter door een probleem met het schalen van de app (zo lijkt het tenminste) is de next-knop op de samsung niet zichtbaar….
    Op mijn eigen IPhone en een andere Samsung met Android 11 doet dit probleem zich niet voor. Ben je bekend met deze problematiek en heb je tips voor ons hoe we dit zouden kunnen oplossen?

    Beantwoorden
  • 30 september 2022 om 15:40
    Permalink

    Dit verhaal klopt eigenlijk niet. Zelf ook een Samsung S22 en juist na het updaten dus een zwart scherm vanaf de camera. Het verwijderen en downloaden vanaf de DJI website lost helemaal niks op.
    Je ziet ook in hun lijst dat de compatibiliteit maar loopt tot de S21. Eigenlijk schandalig dat je dus of maar een andere telefoon moet gaan kopen of een andere drone.

    Requires Android 6.0 or above.

    Compatible with Samsung Galaxy S21,Samsung Galaxy S20,Samsung Galaxy S10+,Samsung Galaxy S10,Samsung Galaxy Note20,Samsung Galaxy Note10+ ,Samsung Galaxy Note9,HUAWEI Mate40 Pro,HUAWEI Mate30 Pro,HUAWEI P40 Pro,HUAWEI P30 Pro,HUAWEI P30,Honor 50 Pro,Mi 11,Mi 10,Mi MIX 4,Redmi Note 10,OPPO Find X3,OPPO Reno 4,vivo NEX 3,OnePlus 9 Pro,OnePlus 9,Pixel 6,Pixel 4,Pixel 3 XL

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier