DroneTeam Twente: ‘We leren meer van een crash dan van een geslaagde vlucht’

Na maanden van bouwen en ontwikkelen door DroneTeam Twente moest het vorige week dan eindelijk gaan gebeuren: een proefvlucht met drone ‘Hammerhead’ boven het terrein van Twente Airport. Maar slechts een paar seconden na de start maakte de drone een duikvlucht, om vervolgens in stukken uiteen te spatten op de grond. Dronewatch sprak met technisch manager Philippe Damoiseaux over de crash.

Humanitaire drone

Het doel van DroneTeam Twente, dat bestaat uit studenten werktuigbouwkunde, industrieel ontwerpen, creatieve technologie en elektrotechniek aan de Universiteit Twente, is om een drone te ontwikkelen die gebruikt kan worden voor humanitaire hulpmissies. Denk aan het afleveren van spoedeisende medicatie in moeilijk bereikbare rampgebieden.

In de aanloop naar de internationale iMechE UAS Challenge, waar studententeams van over de hele wereld hun creaties tonen en het tegen elkaar opnemen, was het vorige week de bedoeling om een eerste testvlucht uit te voeren bij partner Space53 op Twente Airport. Maar dat liep dus anders dan gedacht.

De Hammerhead, die ontworpen is om verticaal te kunnen opstijgen om daarna als een vliegtuig voorwaartse snelheid te maken, dook kort na de start oncontroleerbaar omlaag en eindigde in gruzelementen. In een interview legt technisch manager Philippe Damoiseaux uit wat er mis ging.

Balen zeker dat jullie testvlucht zo dramatisch eindigde, vorige week? 

“De test zelf was niet zo heel erg. We balen er wel van dat de drone gecrashed is, maar we hebben hiervan heel veel data gekregen waarmee wij onze drone kunnen verbeteren. Het artikel van Tubantia was naar onze mening te dramatisch, haha.”

Was het de eerste vlucht met het toestel? Of hadden jullie al testen uitgevoerd? 

“Dit was de tweede vlucht. We hadden eerder al een test gedaan en die ging soort van hetzelfde. Toen hebben we de data geanalyseerd en gekeken hoe wij onze drone beter konden maken. Helaas is het niet goed genoeg gelukt om toch te vliegen. Verder hebben wij ook een andere piloot ingezet, om er zeker te zijn dat het geen pilot error was. Daarbij hadden we vorige keer niet veel data kunnen opnemen omdat de Pixhawk flight controller niet alles had gelogd. Nu hebben we ervoor gezorgd dat die dat wel deed.”

Wat gebeurde er precies net na het opstijgen?

“De drone begon dus mooi en had een goede opstijging, maar toen deze eenmaal in de lucht was viel de drone naar beneden terwijl de neus nog naar boven stond. Hierom denken wij dat de vleugels van de drone niet genoeg lift genereren ten opzichte van het gewicht dat de drone meeneemt.”

De Hammerhead drone van DroneTeam Twente: deels multirotor, deels fixed-wing

Is al bekend wat de oorzaak was van de crash? 

“We denken dus dat de vleugels van de drone niet genoeg lift creëerden. Maar we zijn ook nog aan het kijken naar andere oorzaken. We hebben ook gekeken of het een softwareprobleem was, omdat die in stabilized mode stond, maar dat leek niet zo te zijn. We zijn nog steeds bezig met het evalueren van de crash en gaan dan meteen daarna aan het werk.”

Gaan jullie nog meedoen aan de UAS Challenge?

“Yes, wij gaan uiteraard nog steeds meedoen aan de UAS Challenge. Crashes komen nu eenmaal voor en dat is normaal tijdens de prototypefase. Wij leren juist van deze crashes meer dan wat we leren wanneer de drone goed vliegt. De Challenge is van 6 tot 8 juli, dus wij hebben nog genoeg tijd om dingen te onderzoeken en te verbeteren.”

Meer lezen over de ambities van DroneTeam Twente? Lees dan ook dit eerdere artikel: DroneTeam Twente wil wereld verbeteren door middel van drones

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier