Case studyPro

Primeur: eerste commerciële dronevlucht boven actieve Nederlandse luchthaven

Als onderdeel van de verduurzaming van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is een zonnepark aangelegd, pal naast de start- en landingsbaan. Dronewatch werd gevraagd om luchtopnames te maken van de nieuwe installatie. Voor het eerst in Nederland werd een commerciële dronevlucht uitgevoerd boven een actieve civiele luchthaven, zonder het andere luchtverkeer te verstoren.

Primeur

Tot voor kort was het ondenkbaar dat er dronevluchten konden worden uitgevoerd in de zogenaamde binnenringen van de CTRs rondom civiele luchthavens. Maar dankzij de invoering van Europese regelgeving voor drones is daar kortgeleden verandering in gekomen. Operators in de Specific categorie kunnen in afstemming met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in principe overal in de CTR dronevluchten uitvoeren.

Maar een dronevlucht pal boven een actieve luchthaven, zonder het andere luchtverkeer in de weg te zitten, dat was nog niet eerder voor gekomen. Op woensdag 2 maart had Dronewatch de primeur door de eerste commerciële dronevlucht boven een actieve Nederlandse luchthaven uit te voeren. Het ging om Rotterdam The Hague Airport, met als doel om videobeelden te maken van het pas aangelegde zonnepark op het luchthaventerrein.

Speciale procedures

Bij deze dronevlucht werden zowel LVNL als RTHA betrokken. Uitgangspunt was dat al het andere luchtverkeer geen hinder mocht ondervinden van de drone-operatie. Van een tijdelijke luchtruimsluiting kon dus geen sprake zijn. Om de dronevlucht toch mogelijk te maken, werden een aantal speciale procedures afgesproken. Naast het onderhouden van tweezijdig radiocontact met de verkeerstoren werd op de drone een geocage en maximum vlieghoogte ingesteld. Ook werd overeengekomen dat de drone binnen een minuut aan de grond moest staan na instructie van de luchtverkeersleider.

De dronevluchten vonden aan het eind van de middag plaats, tussen starts en landingen van lijnvluchten en general aviation door. Op een gegeven moment werd er zelfs gelijktijdig met een binnenkomende lifeliner gevlogen. Dankzij actieve separatie konden zowel de drone als helikopter ongehinderd doorvliegen.

Even wachten op Transavia

Philip Beekman (LVNL) licht het bijzondere karakter van de trial toe: “Voorheen deden we trials als deze, dus op de luchthaven zelf, als we ervoor hadden gezorgd dat er geen ander verkeer was – of er überhaupt bijna geen verkeer was vanwege corona. Nu hebben we de vlucht actief gemanaged en ander verkeer geen strobreed in de weg gelegd. Ten tweede was de luchthaven opdrachtgever en heeft Dronewatch met de nieuwe exploitatievergunning een commerciële opdracht uitgevoerd. Voorheen waren deze trials volledig gericht op ervaring opdoen en vloog de drone als test, maar vervulde die dus geen functie. Nu wel.”

Voor RTHA was de dronevlucht ook leerzaam. In de toekomst wil de luchthaven onder andere drones inzetten om de landingsbaan te inspecteren. Ook daarbij is het van belang dat het overige luchtverkeer geen hinder ondervindt van de dronevluchten.

Ahmad Bakker (strategie & innovatie RTHA): “Rotterdam The Hague Airport en Royal Schiphol Group bereiken hiermee een belangrijke stip op de horizon van de Autonomous Airside 2050 innovatie ambities die op Schiphol AirPort in Amsterdam begonnen zijn tijdens de pandemie (experimentele dronevluchten uitgevoerd in samenwerking met onder andere de Dutch Drone Delta).”

Een dronevlucht boven Rotterdam The Hague Airport: tot voor kort ondenkbaar

Verduurzaming en energietransitie

De luchtvaart in Nederland staat voor een belangrijke opgave op het gebied van duurzaamheid. Uiteindelijk is het de bedoeling dat luchtvervoer klimaatneutraal kan plaatsvinden. Dat heeft niet alleen de nodige consequenties voor het luchtverkeer zelf, maar ook voor alle ondersteunde infrastructuur, zoals luchthavens. RTHA en Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) werken actief mee met partners aan verduurzaming met verschillende programma’s en 70 partners.

Op RTHA is door samenwerkende partners een zonnepark aangelegd die zich uitstrekt over bijna de volledige lengte van de start- en landingsbaan. Wiedo Mulder van RHIA: “Door een cluster van meerdere partijen bij elkaar te brengen wordt het zowel in energielevering, opslag als in de ontwikkeling van nieuwe duurzame energie (lees: synthetische brandstof, waterstof) mogelijk om stappen te zetten. RHIA en partners streven ernaar een Smart Energy Program op te zetten. Dit maakt het het mogelijk om in de aankomende 10 jaar de Next Generation Airport vorm te geven. Op de website van Stichting RHIA is hierover meer informatie.

Een preview van de drone-opnames van RTHA en omgeving is hieronder te bekijken.

Inspectie

Kort na deze eerste commerciële dronevlucht is er met een drone een eerste inspectie van de start-landingsbaan gedaan, in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland, Rotterdam The Hague Airport, Dura Vermeer en AirHub. Ook daarbij lag de focus op het veilig en efficiënt inzetten van drones in luchthavengebieden waarbij de reguliere lijnvluchten geen hinder ondervinden. Deze pilotfase volgt op eerdere dronevluchten die Dutch Drone Delta in 2020 op luchthaven Schiphol uitvoerde.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Primeur: eerste commerciële dronevlucht boven actieve Nederlandse luchthaven

  • Hoe dan ook vind ik dat een grote stap vooruit. Het toont aan dat er metGEZOND VERSTAND langs alle zijden, heel wat kan bereikt worden! PROFICIAT !!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier