Amsterdam Drone Week van start: kloof tussen ambitie en realiteit wordt langzaam kleiner
Dinsdag 29 maart is in RAI Amsterdam de Amsterdam Drone Week van start gegaan. Voor het eerst in lange tijd zijn topspelers uit de internationale drone-industrie weer fysiek bij elkaar om over de toekomst van onbemande luchtvaart te praten. Van U-space tot drone delivery, van abstracte regelgeving tot de fysieke vereisten aan landingsplaatsen voor dronetaxi’s: alle aspecten komen aan bod.
Veel veranderd
In 2018 vond de Amsterdam Drone Week (ADW) voor de eerste keer plaats. Het idee was om beleidsbepalers, ontwikkelaars en gebruikers gedurende een meerdaags evenement met elkaar in verbinding te brengen. Die formule bleek aan te slaan en inmiddels zijn we aangekomen bij de vierde editie van het evenement (ivm corona werd de editie van 2021 uitgesteld). Tijdens conferenties, discussies en workshops worden allerlei onderwerpen besproken, uiteenlopend van abstracte regelgeving tot en met concrete toepassingen van dronetechnologie. Ook is er volop mogelijkheid om te netwerken.
Sinds die eerste editie van de ADW is er veel veranderd. Waar aanvankelijk nog sprake was van een flinke spagaat tussen ambitie en realiteit, lijkt die kloof in de afgelopen paar jaar een stuk kleiner geworden te zijn. Zo is de Europese regelgeving voor drones inmiddels ingevoerd, die veel meer toepassingen mogelijk maakt. En zaken als drone delivery en urban air mobility zijn een stuk tastbaarder geworden: in landen om ons heen wordt al volop geëxperimenteerd met pakketbezorgende drones en dronetaxi’s.
Nederland Droneland
Ook in Nederland zien we dat drones letterlijk en figuurlijk de leefomgeving binnenvliegen. Meestal voor positieve toepassingen, zoals het uitvoeren van woninginspecties of het vervoeren van spoedeisende medicatie. En ‘dankzij’ corona werd dronesurveillance ineens een ding. Later dit jaar zal er zelfs voor het eerst in Nederland worden proefgevlogen met een dronetaxi, zij het nog zonder passagiers. Allemaal zaken die een paar jaar geleden nog vrijwel ondenkbaar waren. Ook al gaan de ontwikkelingen soms met horten en stoten.
Tegelijkertijd zijn er ook zorgen, met name over (onbedoelde) verstoring en privacyinbreuk, maar ook over actief misbruik. Verder zijn er nog altijd de nodige uitdagingen op het gebied van regelgeving: zo zijn geautomatiseerde dronevluchten buiten het zicht van de piloot nog maar mondjesmaat mogelijk. Maar ook op het gebied van maatschappelijke acceptatie zijn er nog de nodige hobbels te nemen. Vandaar dat ook dit thema hoog op de agenda staat tijdens de ADW.
Veel te bespreken
De snelle ontwikkeling van de dronesector betekent dat er ook dit jaar weer voldoende te bespreken valt tijdens de Amsterdam Drone Week. Zo zal er uitgebreid worden gesproken over regelgeving tijdens de EASA High Level Conference on Drones. Wat is er nodig om Urban Air Mobility van de grond te krijgen? Wat zijn de ervaringen met pakketbezorging door drones in landen buiten de EU? Welke stappen moeten er gezet worden om U-space realiteit te maken?
Ook voor Nederlandse dronepiloten is er veel te zien en horen. De derde dag van de ADW staat zelfs geheel in het teken van de Nederlandse dronesector. Tijdens de NL Drone Dag is er een uitgebreid programma over het nieuwe actieplan van het ministerie van IenW, de invoering van U-space, vervolgstappen op het gebied van zonering, de rol van gemeenten, en de vorderingen met betrekking tot de oprichting van de Dutch Drone Council.
Ook Dronewatch is van de partij tijdens de ADW, dus mocht je een issue willen bespreken, schiet me dan zeker even aan!