EASA publiceert leidraad voor de constructie en stedelijke inbedding van vertiports

Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft een leidraad gepubliceerd met betrekking tot de constructie en stedelijke inbedding van start- en landingsplaatsen voor dronetaxi’s, ook wel vertiports genoemd. Met de ontwerpinstructies wil EASA ervoor zorgen dat urban air mobility op een veilige manier tot wasdom kan komen. EASA heeft hiermee een wereldwijde primeur.

Nieuwe tak van luchtvaart

De Prototype Technical Design Specifications for Vertiports biedt een leidraad voor stadsplanners, lokale beleidsmakers en de industrie om het veilige ontwerp van vertiports mogelijk te maken die speciaal bedoeld zijn om een nieuwe generatie verticaal startende en landende luchtvaartuigen (VTOL) te faciliteren. Denk daarbij aan de VoloCity van VoloCopter of de EH216 dronetaxi van EHang.

“Stedelijke luchtmobiliteit is een volledig nieuwe tak van luchtvaart en we hebben daarom een unieke kans om een geheel nieuwe reeks infrastructuurvereisten te ontwikkelen”, aldus Patrick Ky, executive director van EASA. “Met ’s werelds eerste richtlijn voor veilige vertiport-operaties, is het de ambitie van EASA om onze belanghebbenden de ‘gouden standaard’ te bieden als het gaat om veilig vertiport-ontwerp en operationele kaders. Door ontwerp- en operationele normen voor vertiports te harmoniseren, willen we de Europese industrie ondersteunen, die al begint aan spannende projecten in Europa en de rest van de wereld om nieuwe stedelijke luchtmobiliteit te realiseren.”

Inbedding in stedelijke omgeving

Veel vertiports zullen in of nabij steden worden gebouwd. De leidraad biedt nieuwe en innovatieve oplossingen die speciaal zijn afgestemd op drukke stedelijke omgevingen. Een opmerkelijke innovatie is het concept van een trechtervormig gebied boven de vertiport, aangeduid als een ‘obstakelvrij volume’. Dit concept is afgestemd op de operationele capaciteiten van een nieuwe generatie (e)VTOL luchtvaartuigen, die verticaal kunnen landen en opstijgen.

Afhankelijk van de stedelijke omgeving en van de prestaties van dergelijke luchtvaartuigen, zullen ook omnidirectionele trajecten naar vertiports mogelijk zijn. Dergelijke benaderingen zijn beter te matchen met milieu- en geluidsbeperkingen en zijn geschikter voor inbedding in een stedelijke omgeving dan conventionele helihavens, die vanwege de veiligheid beperkter zijn qua ontwerpbenaderingen.

Een 3D-visualisatie van het operationeel volume rondom een vertiport in de stedelijke omgeving. Bron: EASA

Volgende stap

De leidraad is ontwikkeld onder leiding van EASA, in samenwerking met ’s werelds toonaangevende vertiport-bedrijven en VTOL-fabrikanten, en met de steun van experts uit Europese lidstaten.

De volgende stap is een breed framework waarin EASA het volledige spectrum van wettelijke vereisten zal ontwikkelen om veilige vertiport-operaties te garanderen. Deze omvatten niet alleen gedetailleerde ontwerpspecificaties, maar ook vereisten voor autoriteiten om toezicht te houden op vertiport-activiteiten, evenals organisatorische en operationele vereisten voor vertiport-operators.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier