#advPro

Falcker krijgt groen licht voor BVLOS-vluchten met droneboxsysteem van Percepto

Als eerste drone-operator in Nederland mag softwarebedrijf Falcker dronevluchten buiten het zicht van de dronepiloot gaan uitvoeren met het drone-in-a-boxsysteem van Percepto. Dat maakt de weg vrij voor het uitvoeren van geautomatiseerde inspecties van industriële installaties en security-toepassingen. De eerste vluchten met het systeem staan gepland voor april. In de nabije toekomst staat expansie naar Duitsland en België op het programma.

Beyond visual line of sight

Het Autonomous Inspection & Monitoring droneboxsysteem van Percepto bestaat uit een aantal onderdelen. De basis wordt gevormd door een weerbestendige drone die is voorzien van een hoge resolutie RGB-camera en een FLIR warmtebeeldcamera. De drone stijgt zelfstandig op vanuit een dockingstation, om vervolgens routinematige inspectiemissies te vliegen.

De camerabeelden vanuit de drone worden direct verwerkt in een cloudapplicatie, ontwikkeld door Falcker. Ook kan de drone ad hoc vluchten uitvoeren in het geval van calamiteiten, zoals een brand of security breach. Na afloop van iedere vlucht keert de drone zelfstandig terug naar de box, om daar opgeladen te worden voor een volgende vlucht.

De essentie van het systeem is dat er geen dronepiloot op locatie aanwezig hoeft te zijn om de drone te besturen. In plaats daarvan kijkt een operator op afstand vanuit de meldkamer mee. Dat betekent dat de drone buiten het zicht van de operator vliegt, ook wel aangeduid als BVLOS (beyond visual line of sight).

Aan dergelijke dronevluchten worden vanuit de wet- en regelgeving zeer strenge eisen gesteld. Na een jarenlang traject van intensief overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft Falcker deze week eindelijk groen licht gekregen om het systeem te mogen inzetten.

Volgende stap: internationale uitrol

Duco Boer (CIO Falcker) is verheugd over de afgifte van de operationele autorisatie. “We zijn de eerste operator in Nederland die dit systeem in de praktijk mag gaan inzetten bij onze klanten. De randvoorwaarden zijn dat de drone alleen boven gecontroleerd grondgebied – lees: eigen terrein – en in gecontroleerd luchtruim of a-typical airspace gebruikt mag worden. Dat maakt de weg vrij voor de door ons beoogde inspectietoepassingen.”

Komende week reist een team van Percepto uit Israël af naar Rotterdam, om het systeem gereed te maken voor gebruik. Daarnaast rondt Falcker komende week een intensief trainingstraject af, waarbij een aantal piloten en softwarespecialisten gecertificeerd worden om het systeem bij klanten te installeren, te bedienen en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.

Falcker wil snel vaart maken met de ingebruikname en internationale uitrol van het systeem. “De eerste vluchten met het systeem staan gepland voor april, op een tankterminal. Als vervolgstap in het BVLOS-traject willen we starten met het aanvragen van BVLOS-vergunningen in een aantal omringende landen, te beginnen in Duitsland en België”, aldus Boer.

Het Air Max droneboxsysteem van Percepto.

Meer informatie

Nederlandse partijen die geïnteresseerd zijn in het Autonomous Inspection & Monitoring droneboxsysteem kunnen zich wenden tot Falcker. Dit bedrijf is value added reseller van Percepto in Nederland en is gecertificeerd voor het opzetten en uitvoeren van BVLOS drone-operaties.

Avatar foto

Adverteerder

Af en toe lees je op Dronewatch gesponsorde artikelen of advertorials, afkomstig van (of geschreven in opdracht van) externe partijen. Ben je ook geïnteresseerd om een advertorial te plaatsen op Dronewatch? Neem dan contact op.

3 gedachten over “Falcker krijgt groen licht voor BVLOS-vluchten met droneboxsysteem van Percepto

  • 1 april zeker? Is het een ATEX drone voor op de terminal? Als ik al zie hoe moeilijk het is om apparatuur mee te krijgen dat afwijkt van de geldende ATEX normen…maar wellicht is het mogelijk bij K3 of K4 tanks en met voldoende afstand. Ben benieuwd naar de uitgevoerde risicoanalyse.

    Beantwoorden
    • Beste M,

      Nee geen 1 april.
      Falcker is al sinds 2017 met drones inspecties aan het uitvoeren voor de petrochemische industrie. Over de ATEX discussie kunnen we inmiddels boeken vol schrijven, maar het goede nieuws is dat we kunnen garanderen dat we voldoen aan alle vereisten ook om K1 en K2 tanks te inspecteren. We zitten al boven de 1.000 inspecties en vliegen meerdere keren per week met een paar teams on site. BVLOS / dronebox maakt dat efficiënter en veiliger.

      Groet,

      Duco

      Beantwoorden
      • Goed om te lezen dat jullie zover zijn Duco, dat biedt mogelijkheden dus! Dank voor je toelichting!

        Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan M. Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier