Onderzoek

‘Maaltijdbezorgende drone boven het IJ amper waargenomen door passanten’

Een drone die bij wijze van test een maaltijd over het IJ vloog en deze afleverde op het hoofdkantoor van Just Eat Takeaway werd amper waargenomen door passanten. Dat blijkt uit een rapportage van de Stichting Dutch Drone Delta, die verantwoordelijk was voor de experimentele vlucht. De drone zorgde amper voor geluidsoverlast of visuele verstoring. Toch vond één op de vijf voorbijgangers het niet wenselijk dat er drones boven de stad vliegen.

Testvlucht

De testvlucht over het IJ werd eind oktober 2021 uitgevoerd. Een drone van het type Acecore NOA vloog met een paar maaltijden aan boord vanaf de voet van de A’dam Toren aan de IJ-oever te Amsterdam-Noord over het water naar niet nieuwe hoofdkantoor van Thuisbezord.nl-moederbedrijf Just Eat Takeaway, een kleine kilometer verderop aan de zuidelijke IJ-oever. Ook werd de route ten behoeve van het onderzoek een aantal keer met een Inspire 2 drone afgelegd.

Tijdens en na de vluchten werden voorbijgangers op de kade en aan boord van veerponten op het IJ bevraagd naar hun ervaringen met de overvliegende drone. Daaruit bleek dat slechts een klein deel van de ondervraagden de drone had opgemerkt. Het geluid van de drone viel weg tegen het andere omgevingsgeluid, en ook hadden weinig mensen de drone zien vliegen. Daarbij moet gezegd worden dat de drone vrijwel de gehele route boven het water vloog.

De route die de delivery drone vloog tijdens de test.

Reacties

Uit verder onderzoek kwam naar voren dat het merendeel van de respondenten positief of neutraal staat tegenover de inzet van drones ten behoeve van maaltijd- en pakketbezorging. De belangrijkste aandachtspunten zijn daarbij privacy, veiligheid en geluidsoverlast. Een of de vijf ondervraagden gaf echter aan wel een probleem te hebben met overvliegende drones, ongeacht het doel van de vlucht.

Om een goed beeld te krijgen van de sociale acceptatie van dergelijke dronevluchten werden ook reacties bekeken die geplaatst werden onder een artikel van NU.nl over het experiment. Daaruit blijkt dat slechts één op de vijf mensen ronduit positief is over het idee van dronebezorging in de stedelijke omgeving. 42% is neutraal, en 38% negatief. Ook hierbij werden verstoring, privacy en veiligheid als voornaamste zorgen genoemd.

Vervolgonderzoek

Volgens de onderzoekers bewijst de proef dat de wet- en regelgeving in ieder geval handvatten biedt voor de uitvoering van drone delivery-vluchten, maar dat er nog veel moet gebeuren om deze wijze van transport economisch rendabel te maken. Daarbij moet gedacht worden aan een hoge mate van automatisering.

Voor toekomstige experimenten met drone delivery wordt gedacht aan dronebezorging in het buitengebied, een directe verbinding tussen twee locaties met een bestaande relatie en het verbeteren van een bestaande logistieke keten.

Use cases

De proef met dronebezorging in Amsterdam is één van de use cases die door de partners van Dutch Drone Delta wordt onderzocht. Ook andere vormen van drone delivery worden onderzocht. Zo werd er vorig jaar getest met het afleveren van een pakketje op een schip in de haven van Rotterdam. Ook staat er onderzoek op het programma naar het inbedden van en vliegen met dronetaxi’s waarin mensen vervoerd kunnen worden. Dergelijke toepassingen vallen of staan met sociale acceptatie, en om die reden maakt belevingsonderdeel een integraal onderdeel uit van de pilots.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier