German Airways en Wingcopter gaan samenwerking aan voor offshore drone delivery

German Airways-moederbedrijf Zeitfracht Group is een samenwerking aangegaan met dronefabrikant Wingcopter, met als doel om wereldwijd drones te gaan inzetten voor offshore delivery naar windparken en varende schepen. De drones zullen vanaf de tweede helft van 2024 ingezet gaan worden. In totaal worden er 132 delivery drones van het type Wingcopter 198 voor dit doel aangeschaft.

Logistieke uitdagingen

De bouw en het onderhoud van windparken op zee ten behoeve van de energietransitie brengen flink wat logistieke uitdagingen met zich mee. Zo moeten er regelmatig speciale reserveonderdelen worden overgebracht. Nu nog gebeurt dat per schip of helikopter, maar in de toekomst wordt hiervoor naar delivery drones gekeken. Deze kunnen naar verwachting sneller, goedkoper en veiliger onderdelen vervoeren naar offshore locaties.

Het Duitse Zeitfracht Group – moederbedrijf van German Airways – is om die reden een samenwerking aangegaan met het eveneens Duitse bedrijf Wingcopter. De Wingcopter 198 VTOL drones van deze fabrikant hebben een laadvermogen tot vijf kilogram en kunnen afstanden tussen de 75 en 110 kilometer afleggen. Bovendien zijn de drones buitengewoon wind- en weersbestendigheid. Ze stijgen verticaal op, zonder dat er extra infrastructuur nodig is, en vliegen dan horizontaal verder als een normaal vliegtuig. Dankzij hun 100% elektrische aandrijving dragen Wingcopter-bezorgdrones ook bij aan emissievrije logistiek.

Aanvankelijk zullen de drones gestationeerd worden op Rostock Airport, gelegen aan de Oostzee. Dit vliegveld is eigendom van Zeitfracht Group en leent zich perfect voor het uitvoeren van testvluchten. Ook wordt rederij OPUS Marine betrokken bij het project. Dit bedrijf is gespecialiseerd in maritieme logistiek en maakt ook onderdeel uit van Zeitfracht Group.

Dronevloot

In 2023 worden er 17 drones van het type Wingcopter 198 aangeschaft. In 2024 wordt de dronevloot uitgebreid met nog eens 115 drones. De drones zullen uiteindelijk niet alleen gebruikt worden om windparken op zee te beleveren, maar ook om pakketten af te leveren op bewegende schepen. Dat vergt uiterste nauwkeurigheid. German Airways en Wingcopter gaan intensief samenwerken om deze feature te ontwikkelen.

German Airways is al in het bezit van een Air Operator Certificate (AOC) en voldoet al aan de essentiële vereisten om de delivery drones van Wingcopter in de Specific categorie en later in de Certified categorie te mogen gebruiken. Daarnaast is German Airways ook IOSA-gecertificeerd en opereert daarmee volgens de hoogste internationaal overeengekomen normen van de internationale luchtvaartautoriteit IATA.

Stap voorwaarts

Zeitfracht CEO Wolfram Simon-Schröter: “Bij de Zeitfracht Group zijn we erg creatief en altijd geïnteresseerd in het marktleidend inzetten van nieuwe technologieën. Wij menen dat de tijd nu rijp is voor commercieel gebruik van drones, bijvoorbeeld voor de levering van reserveonderdelen aan offshore windparken. Met German Airways, onze Rostock Airport en de ervaring van onze rederij OPUS in leveringen op volle zee, hebben we samen met Wingcopter de ideale voorwaarden om deze technologie een enorme stap voorwaarts te brengen.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier