Politie gaat proefvliegen met automatische verkenningsdrone

De politie gaat experimenteren met een automatisch werkende verkenningsdrone, die op meldingen van inbraak of ongelukken kan worden afgestuurd om alvast polshoogte te nemen voordat de politie is gearriveerd. Dat moet leidden tot een grotere pakkans van inbrekers, verbeterde hulpverlening bij ongelukken en meer veiligheid voor agenten. In eerste instantie wordt er getest in een gecontroleerde omgeving.

Geen dronepiloot

In de toekomst wil de politie net als de brandweer nog veel meer gebruik maken van drones. Daarbij wordt volop ingezet op automatisch werkende verkenningsdrones, die zelfstandig kunnen opstijgen en landen en vanuit een centrale meldkamer worden aangestuurd. Er hoeft dus geen dronepiloot op locatie te zijn om de drone te besturen. Het uitgangspunt is dat een drone in geval van een calamiteit snel op locatie kan komen om alvast camerabeelden door te sturen naar de centrale. Op basis daarvan kan dan een goede inschatting gemaakt worden van de benodigde inzet.

Dat brengt meerdere voordelen met zich mee, denkt de politie. In het geval van een ongeluk kan alvast een inschatting worden gemaakt van de benodigde hulpverlening, waardoor de hulpdiensten zo effectief mogelijk kunnen worden ingezet. Ten tweede kan bij een inbraak of overval snel zicht worden gekregen op de situatie, wat de pakkans vergroot. En ten derde kan de inzet van een drone de veiligheid van de eigen medewerkers verhogen.

Proefproject

Vanaf deze maand vindt er in Enschede een proefproject plaats, uitgevoerd door de Eenheid Oost-Nederland. Op een afgesloten terrein dat onderdeel uitmaakt van Twente Safety Campus zullen diverse scenario’s worden geoefend. De drone zal hierbij ingezet worden bij diverse gesimuleerde incidenten. De beelden vanuit de drone worden daarbij bekeken door een medewerker van het Operationeel Centrum. Die bepaalt vervolgens de benodigde politie-inzet op de grond.

Tijdens de proefperiode wordt niet alleen de techniek en de onderlinge samenwerking getest. Ook is er aandacht voor de randvoorwaarden omtrent de inzet van een automatisch vliegende politiedrone. “Tijdens deze fase is het ook de doelstelling om per toepassing onderzoek te doen naar de impact van deze drone-inzet op privacy, ethische vraagstukken en dataveiligheid in samenhang met proportionaliteit”, stelt de politie in een verklaring.

Regelgeving problematisch

Op termijn zal de automatische verkenningsdrone ook worden ingezet in het publieke domein. Maar voordat dat zover is, moet er nog het nodige gebeuren op het vlak van wet- en regelgeving. Op dit moment is het buiten het zicht van de operator (BVLOS) vliegen met drones namelijk niet toegestaan in ongecontroleerd luchtruim. In de toekomst moet U-space ervoor zorgen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan tijdens een vlucht, maar de implementatie daarvan laat – zoals het er nu naar uitziet – nog jaren op zich wachten.

Dat hindert niet alleen de inzet van verkenningsdrones zoals die van de politie en de brandweer. Ook andere partijen die drones over lange afstanden willen laten vliegen lopen tegen deze beperking aan. Zo experimenteren ANWB en PostNL met een medische drone die tussen ziekenhuizen, bloedbanken en labs moet gaan vliegen. Om die testvluchten mogelijk te maken, worden er nu tijdelijke corridors ingesteld. Maar dat is geen lange termijn optie, laat staan dat deze optie bruikbaar is voor lastminute inzetten op willekeurige vliegroutes, zoals het geval zou zijn bij de politiedrone.

Maatschappelijke acceptatie

Een andere drempel betreft de maatschappelijke acceptatie van automatische (politie)drones. Want zeker als er in de directe omgeving geen piloot op de grond zichtbaar is, hoe kunnen burgers dan weten van wie een overvliegende drone is? Wat gebeurt er met camerabeelden van omliggende huizen en omstanders tijdens of na een inzet? Met andere woorden: hoe wordt de privacy gegarandeerd?

Volgens de politie wordt er ook over dit vraagstuk nagedacht: “Als de drone in het publieke domein wordt ingezet, worden de geldende privacyregels en opgestelde ethische richtlijnen voor het maken van beelden en vliegen in het publieke domein in acht genomen.”

Hybride drone

De drone waarmee de politie gaat experimenteren is van het type Avy Aera. Dit is een in Nederland ontwikkelde hybride drone die zich kenmerkt door een lange vliegtijd en een groot bereik (tot 100 km). De drone kan verticaal opstijgen en landen zoals een helikopter, en vliegt dankzij de vleugelvorm daarna verder als een vliegtuig. De kruissnelheid van de drone bedraagt ca. 90 km/uur.

De drone is uitgerust met meerdere camera’s, waaronder een optische zoomcamera en een warmtebeeldcamera. De drone kan opstijgen vanuit een dockingstation, die bijvoorbeeld op het dak van een regionaal politiebureau kan worden geplaatst. Na iedere vlucht wordt de drone automatisch opgeladen voor een volgende inzet. Tijdens een uitruk bereikt de drone een maximale vlieghoogte van 120 meter.

Netwerk van droneboxen

Het proefproject duur twee jaar. Na de testvluchten boven Twente Safety Campus is het de bedoeling dat de verkenningsdrone in een klein deel van Twente en Overijssel zal worden toegepast. Op de lange termijn is het idee om een landelijk dekkend netwerk van droneboxen te installeren. Afhankelijk van de locatie van een incident kan dan een drone vanuit de dichtsbijgelegen dronebox opstijgen om de situatie in beeld te brengen.

Een prototype dronebox voor de Avy Aera. Bron: Avy

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier