DCRO opent meldpunt geweigerde dronevluchten in CTR’s

De limiet op gelijktijdige dronevluchten in gecontroleerd luchtruim, waar Dronewatch eerder over berichtte, is een groeiend pijnpunt bij professionele drone-operators. Om die reden heeft brancheorganisatie DCRO een meldpunt geopend waar operators melding kunnen maken van een vooraf geweigerde of zelfs op het laatste moment ingetrokken klaring. Op die manier moet er meer inzicht komen in de omvang van de problematiek.

Rem op sector

Met de groei van het aantal dronevluchten in het gecontroleerd luchtruim rondom luchthaven Schiphol ten behoeve van fotografie, video, inspecties en assistentie bij ongevallen is er ook sprake van een toenemende druk op de capaciteit bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om al die vluchten af te handelen.

Het probleem is dat dronevluchten in Nederland zijn aangemerkt als vliegverkeer dat volgens visual flight rules (VFR) dient te opereren. Maar aangezien drones letterlijk en figuurlijk onzichtbaar zijn voor luchtverkeersleiders in de toren, moeten dronevluchten die in gecontroleerd luchtruim plaatsvinden procedureel worden gesepareerd van het bemande luchtverkeer in de regio.

Naast een pre-autorisatie vooraf moet er vlak voor de vlucht finale klaring worden gegeven en dient een drone-operator tijdens een vlucht via tweezijdig radioverkeer contact te onderhouden met de toren. Dat alles kost relatief veel capaciteit en daarom heeft LVNL een limiet ingesteld op het aantal dronevluchten dat gelijktijdig in de CTR van Schiphol kan plaatsvinden.

Steeds vaker worden voorgenomen dronevluchten in de CTR om die reden afgewezen. Soms komt het zelfs voor dat een klaring op het laatste moment wordt ingetrokken. Dat leidt tot grote hinder en financiële schade aan de kant van drone-operators.

Inventarisatie

Brancheorganisatie DCRO is om die reden een sectorbrede inventarisatie gestart. Operators kunnen via een online formulier melding maken van problemen op dit vlak. De resultaten van de inventarisatie zullen worden ingebracht in het overleg met de overheid, dat op 19 april nieuw leven wordt ingeblazen met de start van de Dutch Drone Council.

“Als brancheorganisatie zijn wij zeer bezorgd over deze situatie en hebben om de situatie te monitoren een online formulier opgesteld waarin melding kan worden gedaan van de voorvallen waar operators geen klaring krijgen of, nog erger, de klaring op het laatste moment wordt ingetrokken binnen CTR Amsterdam.

Wij roepen alle operators op, die met deze situatie te maken krijgen, het formulier te gebruiken zodat wij als brancheorganisatie hiervan een rapportage kunnen opstellen die we gebruiken in de communicatie met de overheid om deze ongewenste situatie zo snel mogelijk opgelost te krijgen.”

Uiteindelijk moet automatische afhandeling van al het droneverkeer rondom luchthavens door middel van UTM en U-space zorgen voor een ontlasting van de luchtverkeersleiders (ATC), maar de implementatie van dit systeem kan nog jaren op zich laten wachten. Tot die tijd moet er dus gedacht worden aan een andere oplossing.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier