Achtergrond

Ben jij als dronevlieger wel eens door een BOA aangesproken? Laat van je horen!

Ben jij als dronevlieger wel eens op straat of in de natuur aangesproken door een BOA of boswachter? Of ben jij zelf BOA en heb je wel eens een recreatieve of professionele dronevlieger aangesproken? Voor een workshop tijdens het ‘Dag van de BOA’-congres op maandag 13 juni is het onlangs opgericht Drone Netwerk Gemeenten op zoek naar ervaringen met drones en BOA’s.

Handhaving

Het gebruik van drones in Nederland neemt toe. Omdat de technologie steeds geavanceerder, kleiner en goedkoper wordt. Maar vooral omdat de nieuwe Europese regelgeving meer mogelijk maakt. Zowel recreatief als professioneel gebruik van drones zit hierdoor in de lift. En dat gebeurt in toenemende mate in de stedelijke omgeving, maar ook in de natuur.

Dat leidt ook tot nieuwe vraagstukken op het gebied van handhaving. Wat heeft een buitengewoon opsporingsambtenaar te zeggen over het vliegen met drones? Wanneer is er sprake van verstoring of overlast? En is verstoring van natuur iets anders dan een privacyschending boven de openbare weg? Op basis van welke wettelijke gronden kan een dronevlieger door een BOA aangesproken worden? En hoe maken BOA’s zelf eigenlijk gebruik van drones, ter ondersteuning van hun werkzaamheden?

Workshop

Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen organiseert het onlangs opgerichte Drone Netwerk Gemeenten tijdens de Dag van de BOA op maandag 13 juni een workshop over drones en handhaving. Met als doel: kennis delen, vraagstukken agenderen en het organiseren van een centraal aanspreekpunt voor samenwerkingspartners.

Tijdens deze workshop wordt er op twee manieren naar drones gekeken: 1) als instrument dat de handhaver zelf kan gebruiken voor handhavingstaken 2) de vraag wat je als BOA kunt als er in jouw gemeente een situatie is waar handhaving gevraagd is.

Ervaringen delen

Ter voorbereiding van de workshop is het Drone Netwerk Gemeenten op zoek naar verhalen van dronevliegers die wel eens zijn aangesproken door een BOA of boswachter. Wat waren de omstandigheden en hoe reageerde de handhaver? Moest je drone naar de grond en zo ja, waarom? Was je het eens met de interventie en denk je dat de BOA in kwestie voldoende op de hoogte was van de droneregels? Maar ook ervaringen van BOA’s zijn welkom.

Je kunt je ervaringen hieronder in de comments delen. Mocht jouw bijdrage relevant zijn voor de workshop, dan wordt er vooraf contact gezocht om toestemming te vragen voor het (desgewenst anoniem) inbrengen van je reactie.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

36 gedachten over “Ben jij als dronevlieger wel eens door een BOA aangesproken? Laat van je horen!

  • Jazeker ..en mijn ervaring is en was top ..hoogst illegaal met een dikke freestyle / race en nog wel FPV…600mw 😉…om een zeer lang verhaal kort te houden de beste man tweede fatshark op (reserve bril) en of ik rustig daar heen kon vliegen ..en even daar kan blijven hangen ..”kan je richting dat gedeelte” kan ik eens zien hoe alles daar erbij ligt ..enz enz ..dus ja heb er goede ervaringen mee 🤷‍♂️

    Beantwoorden
  • Ik ben wel aan aangesproken door een BOA, althans. Hij kwam naar mij toe toen ik in mijn woonplaats aan het vliegen was. Ik zag de bui al helemaal hangen, een over ijverige BOA die mij komt uitleggen wat wel en niet mag. Gelukkig liep dat anders en was hij oprecht geïnteresseerd.

    Hij benoemende wel dat hij niet thuis was in de wetgeving en mij daarom niet heeft aangesproken op het vliegen boven bebouwing. (Wat mag met Mini 2) Al met al 45 minuten met elkaar gepraat en ik heb hem het een en ander uitgelegd.

    Beantwoorden
    • Hij zei waarschijnlijk bedankt voor de info. En dacht zelf, ‘daar kan ik bij een andere piloot mooi wat mee’… 🙁

      Beantwoorden
  • Thomas Eekels

    Ik vloog tijdens de eerste coronacrisis boven een door corina gesloten recreatie gebied/moeras. CTR schiphol loopt daar met de rand door het midden. Een politie agente die de sluutung van de parkeerplaats handhaafde stapte in haar auto en kwam eens een kijkje nemen. Op gepaste afstand, dat wel. “mag u hier wel vliegen ivm Schiphol?” was de vraag? Mijn antwoord was “jazeker”. Daarna heb ik haar laten zien waar ctr op hield en hoe je dat kon zien op bv GoDrone. “Goh wat interessant, mag ik een foto maken van dat GoDrone scherm, voor mijn collega’s? Want dit is allemaal nieuw voor ons!”.

    Met weggooihandschoentjes werd mijn mobiel even aangepakt (safety first) en na de foto kreeg ik een fijne vlucht en mooie dag gewenst.

    Het was een leuk contact 👍

    Beantwoorden
  • Dennis Wiekens

    Yep!

    1x door een boa, werd vriendelijk verzocht op afstand te blijven, ivm met de aanwezigheid van de burgemeester bij een evenement in Zutphen (nieuwjaarsduik)

    1x door politie na melding vanuit een woonwijk, echter was ik dit niet.

    1x een flyer met de regels door mijn brievenbus gekregen, zag een politie auto wegrijden op dat moment.

    Beantwoorden
  • Een keer “langs” de efteling gevlogen met een mavic2zoom. Binnen enkele minuten stond iemand van de efteling erbij en haalde de politie erbij. Politie de vluchtgegevens laten zien dat ik “langs” het park vloog op 120m hoogte en niet “over” het park. Politie heeft daar fotos van gemaakt. Nooit meer iets van gehoord. Tevens uitgelegd dat ik op de hoogte was van de regelgeving en dat ik inderdaad de ramdjes opzoek, maar binnen de regelgeving blijf.

    Beantwoorden
  • Daniel P.J. van Heugten

    Een keer controle gehad van politie. Ze waren heel vriendelijk en geïnteresseerd. Even one papieren laten zien waarna we weer verder konden vliegen. Goede ervaring dus.
    Zie filmpje:
    https://youtu.be/1As34v2BELo

    Beantwoorden
  • Ja, ik vloog een keer te dicht bij het spoor.
    Ik kon laten zien via de logging dat dat alleen tijdens het opstijgen het geval was geweest en dat ik verder netjes verder dan 25m weg was gebleven etc. dus het bleef bij een waarschuwing.

    We hebben een goed gesprek gehad over de zin en onzin van regels en sentiment en hoe ik daar mee om ging als ‘piloot’.
    Ondertussen kwam een ‘boze’ buurvrouw verhaal halen waarom er een drone boven haar tuin vloog.
    Ook dat gesprek werd netjes afgerond met uitwisseling van een email adres om een foto van haar huis te kunnen sturen toen ik uitlegde dat ik graag treinen vanuit de lucht film en goed begrijp dat zij niet kan weten dat ik niet geïnteresseerd ben in haar activiteiten.

    Beantwoorden
  • Gecontroleerd door politie, aangesproken door boswachter en samen gevlogen met een BOA om te laten zien wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast vlieg ik nog wel eens voor natuurmonumenten in en met een boswachter / ecoloog in een natura 2000 gebied.

    Beantwoorden
  • Joost de Laat

    Door een boswachter bij de Hatertse Vennen bij Nijmegen. Ik was van mening dat ik daar mocht vliegen op basis van de AERET-kaart (net buiten Ctr Volkel). Naar mijn idee ook geen belemmering in kader van Natura 2000, of ander bepaling. Toch vond de boswachter dat veel bezoekers problemen konden hebben met privacy en dat vooral dieren last kunnen hebben van een drone. Ik vond dit niet steekhoudend (je hoort ero.a het verkeerop de snelweg), maar voelde toch dat er druk op mij werd uitgeoefend om te stoppen. Ben gestopt omdat ik me niet meer op mijn gemak voelde. Ik weet nog steeds niet of ik hier goed aan heb gedaan en gewoon door had moeten gaan.

    Beantwoorden
  • Ja ,maar hij vroeg niet na het bewijs om dat ik mij aan de regels houd
    Als daar aan houd dan is iedereen tevreden.
    Want er staan ook wel mensen die de drone niet zien of vragen waar hij staat.
    Ik vlieg ook alleen als ik iets moois zie,en ook niet boven huizen privé, wand ik wil het liefst geen mensen op de beelden wand als ik beelden op bril bekijk wat ik opgenomen heb.

    Beantwoorden
  • Ik was aan het vliegen bij Brouwershaven met een schitterende zonsondergang. Er kwam een politie wagen voorbij en vroeg of ik aan het vliegen was, nadat ik dat bevestigde wilde hij meer weten en ik heb hem toen gezegd dat ik hem te woord zou staan zodra mijn drone weer aan de grond stond. Return to home geactiveerd en onder toeziend oog van een zeer geïnteresseerde politieman geland. Daarna gezellig een babbel gehad over onder andere de mooie zonsondergang. Na een tijdje wenste hij me veel plezier en vervolgde zijn weg en ik mijn vlucht.

    Beantwoorden
  • Geachte boa’s, op een van de hoogste punten van de duinen tussen Scheveningen en Kijkduin was ik met mijn nieuwe drone aan het oefenen. Ik had hem pas en had op een veldje wat oefeningen gedaan. Het was windstil, een doordeweekse dag en ik stond daar alleen.
    Na ruim 15 minuten vliegen kwam er een Boa naar boven lopen en riep meteen al dat ik hier helemaal niet mocht vliegen. Omdat ik toch vermoedde dat mijn accu zo een signaal zou geven, zei ik dat ik hem meteen zou terug halen en landen. Ik had wel een beetje een vermoeden, Natura 2020 gebied, maar er lopen hier in de weekenden zo verschrikkelijk veel mensen en wielrenners dat de natuur hier niet onder te lijden heeft. De Boa vond dat ik niet snel genoeg was, maar ik zette de drone geheel zelfstandig en rustig voor ons neer. Ik kreeg zelfs een applausje van een andere man die ook even naar boven liep. De Boa en ik hadden een discussie over vogelverstoring. Hij zou mijn opnamekaartje kunnen opeisen en wanneer daar op te zien is dat ik vogels opschrik, kon de boete €1500 hoger uitvallen. Uiteindelijk bleef het een waarschuwing met een zware uitroepteken. Thuis heb ik de beelden terug gekeken en idd ik zie wat vogels opvliegen, maar ook rond de drone vliegen. Afijn, de jaren daarop veel gevlogen, vooral in het buitenland, Conclusie is dat ik meer vogels in beeld krijg die nieuwsgierig zijn, dan die op de vlucht slaan. Er is geen mooiere en veiliger plek te bedenken, dan op dit soort plekken te oefenen. Wij moeten ook onze vlieguren maken en ervaring op doen. Ook mijn dronebrevet heb ik ondertussen.

    Beantwoorden
  • Cornelis van Pieterson

    Aan gesproken door iemand van Staatsbosbeheer bij Leersum, ik moest direct stoppen met vliegen.
    Ze hadden last van de drone die op 60 mtr hoogte vloog, heb nog wel gevraagd of hij geen last had van alle vliegtuigen die overkomen.
    Het is GEEN no-flyzone daar, maar Ik had geen zin in een discussie met die man, hij was nogal opdringerig.
    Heb nu de uitdraai van Staatsbosbeheer bij mij in de auto m.b.t drones.
    Voorlichting is heel belangrijk. Het verhaal over privacy is eigenlijk ook me te lachen, deze zelfde mensen stellen de vraag over privacy nooit bij de Supermarkt, Bank, Tankstation, Winkelcentrum of als ze op de snelweg rijden. Overal worden ze gefilmd, maar een dronepiloot is een boosdoener in hun ogen.

    Beantwoorden
    • Roy Soerioroseno

      Hallo Cock, althans, ik vermoed dat ik nu de enige juiste en goede Van Pieterson aanspreek. Wat leuk -én toevallig- dat ik je hier op dit forum tegenkom. Ik wist niet dat jij ook “vliegt”. Waarmee vlieg je nu? Ik heb net een paar dagen geleden mijn DJI Mavic 2 Pro ingeruild voor een DJI Mavic 3 Fly More Combo + DJI RC PRO en ben nu de camera aan de Lek bij Lopik (Salmsteke) aan het testen. Was nog even aan het twijfelen om een Cine-uitvoering van de Mavic te nemen, maar vond het uiteindelijk voor mij geen goede investering. Ik vlieg al een aantal jaren, maar heb nog geen kennis mogen maken met een BOA of meneer politieagent. Krijg ik nog even een reactie op dit bericht van je? Leuk! Groetjes, Roy.

      Beantwoorden
  • Ja, al twee keer! De eerste keer was een aardige boswachter in een Natura 2000-gebied die het ook prachtig speelgoed vond en ik fabel heb verkondigd over “klasse 0” wat hij niet kon vinden op z’n telefoon. Na vijf minuten liep hij weg. Mening: blijf praten! De tweede keer was het een politie-agent die gebeld was door vervelende mensen op de Posbank die dachten dat hun hond er van zou schrikken. Kwam inderdaad een politie-auto tegen op de doodlopende weg terug!

    Beantwoorden
  • En aangesproken door een boa vliegend boven Utrechs Landschap Is geen Natura 2000 sprak mij aan op grond van bordje verboden toegang art 461. Dat geldt echter alleen voor de grond. Ben buiten gebied opgestegen. Boa wist niets van 461 tov drones

    Beantwoorden
  • Op zondagmorgen juist vanwege de afwezigheid van mensen bezig met drone-opnames van een historisch gebouw in mijn stadskern binnen no time (via de straatvideo) een heuse politiepatrouille op mijn dak. ‘ In de stad mag je niet met een drone vliegen’ .
    Keurig en beleefd eerst mijn vliegvaardigheidsbewijzen en exploitantnummer op de drone getoond. Daarna rustig de regelgeving uitgelegd. Ondertussen keek een van de twee agenten op de telefoon de kennelijke dienstuitleg na en bevestigde tenslotte dat ik inderdaad mocht vliegen.
    Daarna werd nog geprobeerd het over de privacy-boeg te gooien. Uitgelegd dat ik helemaal niet mand filmde of fotografeerde en je beter Google Maps en Streetview kunt gebruiken om bij mensen naarbinnen te loeren dan een drone.

    Conclusie:
    1. zelf de regels goed op het netvlies hebben
    2. rustig blijven en proberen het initiatief te nemen om uit te leggen en niet discussiëren
    3. de regelgeving is aan politie en opsporingsambtenaren niet helder genoeg uitgelegd.

    Beantwoorden
    • Ze kwamen al meteen met het politieautomatisme van ‘mag niet’ terwijl er kennelijk toch wel het één en ander aan regelgeving op hun diensttelefoon stond… Wil je niet op een prent getrakteerd worden dien je als burger meer van wet-en regelgeving op de hoogte te zijn dan de gemiddelde bromsnor.

      Beantwoorden
  • Jazeker, één keer door een boswachter terwijl ik nog niet eens vloog. Had de ingeklapte drone in m’n hand. Kwam als een malle op mij af fietsen en dreigde mij met een boete als ik hem liet vliegen. Was geen natura 2000 gebied en eind november dus geen broedseizoen. Geen no fly zone en ik had mijn huiswerk gemaakt.
    Hij begon over artikel 461 maar kon dit niet juist uitleggen. Hele discussie met de man en weigerde de regels en mijn gemaakte huiswerkt te accepteren.
    Ik weet de regels wel aangezien ik wettelijke kaders moest studeren voor mijn beroep. Dus begin niet over artikel 461. Ik ben maar netjes weggegaan en meneer fietste weer vrolijk op z’n bike door de bosjes om zo meer natuur te vernielen uh..verkennen.

    Verder meer ..veel meer…last van zogeheten “Karen’s”. Die zijn ontzettend vervelend en willen gewoonweg niet luisteren.
    Een voorbeeld: meneer liep naar mij toe met de vraag wat ik aan t doen was.
    Vertelde dat ik een foto aan t maken was van een restaurant waar ik welleens foto’s voor maak. Vrijwillig en voor de fun.
    Ik vertelde meneer dat ik hier mocht vliegen en ik dit wilde toelichten als ik eerst mijn drone aan de grond had.
    Meneer eistte mijn papieren te zien.
    Vertelde hem dat ik mijn exploitatie nummer kon tonen omdat ik een mini2 bestuur. Eenmaal aan de grond heb ik hem aangeboden om mee te kijken naar mijn scherm..en toonde mijn nummer op de drone…hij weigerde te kijken en wilde dat ik heel snel inpakte en gewoon wegging.
    Dit is puur een acceptatie probleem en de niet droners geen benul hebben van de regeltjes maar in hun beleving de wetgeving dus wel kennen.

    Het punt is dat de meeste drone liefhebbers zich aan alle regels houden, hun huiswerk maken, vlieg gegevens/logboeken bijhouden, registreren bij de rdw en ga zo maar door….maar dan nog is het bijna niet leuk meer om überhaupt te vliegen. Niet in dit landje.

    Tot nu toe heb ik maar een handje vol mensen gesproken die het geweldig vinden maar de meesten zijn echt dramatisch. Andere boa’s of politie heb ik nog niet meegemaakt. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mij , misschien, teveel aan de regels hou en bijna panisch wordt als ik al een boa of politie zie.
    Het gevoel illegaal bezig te zijn is bij mij het grootst terwijl dit niet het geval is.
    Eigenlijk toch gek?!

    Er zijn veel gebieden wat onder natura 2000 valt. Wat mij opvalt is dat je in deze gebieden wel mag vissen,(kite) surfen, waterskiën, varen met speedboten, grote party schepen, mountainbiken, groep sporten enz… Maar mijn mini2? Nee die verstoord de natuur.
    Dit is een enorm punt waar ik iedere dag weer met volle verbazing tegenaan loop.
    Krom.
    Duidelijkheid creëeren voor buitenstaanders dan wel geen drone piloten is wel het belangrijkste. Breng dit naar buiten zodat iedereen weet wat wel en niet mag. Hou de uitleg qua regels dan wel kort en niet te ingewikkeld.

    Als drone piloot ben je ambassadeur van deze geweldige hobby! Staat bij mij nog steeds bovenaan. Maar een beetje acceptatie zou een uitkomst zijn.

    Beantwoorden
    • Beste Danny,

      Ik ben het 100% met je eens en loop (vlieg) tegen exact dezelfde eigenaardigheden (onrecht) op.
      Wonende in het mooie Zeeland, waar alles mag op het water…behalve vliegen i.v.m. natura 2000
      Voel me vaak belaagd en illegaal bezig terwijl als drone vlieger donders goed weet waar ik mee bezig ben. (verantwoordelijkheid gevoel) vind dan ook dat je het mooi verwoord heb! je stelling klopt helemaal. we zijn ambassadeur van een geweldige hobby!!!!

      Beantwoorden
  • Jazeker ben ik aangesproken door een BOA , ik was met een oefen drone bezig in een No- Flyzone bij mij in de Vlietlanden aan de overkant, er waren verderop nog 3 mannen bezig met drones, binnen 10 min. kwam hij aanrijden in zijn werk Jeep, een rustige en aardige man die mij vriendelijk een aantal vragen stelde omtrent mijn Drone, ik liet deze landen en vertelde hem dat het mijn lichte oefendrone is van net nog geen 250 gram, overhandigde hem mijn vlieg certificaat A1,A2 en A3, mijn ID en verzekeringsbewijs, liet de app. No-Flyzone zien op mijn mobiel, de beste man was verbaasd en zei dat hij het wel eens anders meemaakt en vond dat ik heel goed bezig was. Op mijn vraag omtrent de 3 mannen die ook aan het vliegen waren zei hij dat deze van Defensie waren en hem hadden gewaarschuwd van mijn aanwezigheid, we namen vriendelijk afscheid.
    Conclusie: zorg dat alles in orde is als je gaat vliegen met je documenten ,bekwaamheid, veiligheid en gemaakte risico analyse van deze leuke hobby.

    Beantwoorden
  • Rien Leenderse

    Het vliegen wordt je haast onmogelijk gemaakt. Het is zelden dat ik niet aangesproken wordt en alles weer kan inpakken terwijl ik in mijn recht sta.
    Op de app GoDrone check ik altijd of het luchtruim vrij is, maar een boswachter of Boa vindt altijd dat het gebied eigendom is van iemand ( Natuurmonumenten, Utrecht landschap, particulier enz) en dus verboden om te vliegen.
    Na een discussie besluit ik meestal om op te stappen om dat ik geen zin heb om achteraf de bekeuring aan te vechten.
    Volgens mij sta ik in mijn recht als ik start van een openbare weg en boven het gebied vlieg. Hierbij zorg ik ervoor de drone altijd in het zicht te houden en de regels geleerd bij A1,A2 en A3 in acht te nemen.
    Kunt iemand mij vertellen hoe ik deze vervelende situatie het beste kan aanpakken.

    Beantwoorden
    • Beste Rien,

      Dit zijn inderdaad situaties die de meeste van ons hebben.
      Wij drone piloten hanteren de regels, zorgen voor een vliegplan enz.
      Helaas denken niet wetende mensen dat hun de regels allang kennen en beweren de meeste krankzinnige argumenten om jou zsm te doen vertrekken.
      Wat kunnen wij eraan doen?
      Wij vrij weinig! Laat mensen die deze regels hebben aangenomen dit duidelijk op kaart brengen ook voor niet drone piloten zodat iedereen weet wat nou de bedoeling is.
      Enige wat wij kunnen doen is : hou de eer aan jezelf en blijf de ambassadeur van deze hobby.

      Beantwoorden
    • Dat de boswachter of BOA hier iets van vindt is logisch. Die is beheerder van het gebied waar de drone boven vliegt en heeft kennis van dat gebied. Hou daar rekening mee. Dat je buiten dat gebied gaat staan en de drone over het natuurgebied laat vliegen roept nog meer irritatie op. Zo van ik weet dat je het niet leuk vindt maar ik sta in mijn recht en vlieg toch lekker boven jou gebied. Als Groene Boa heb ik gewoon de pest aan dat soort gedrag, je snapt niets van natuur en natuurbeleving op dat moment.

      Beantwoorden
  • Gecontroleerd door 2 BOA’s regio Boxmeer waar ik opnames aan het maken was van bouwterreinen tbv opdrachtgever (A2)
    BOA’s waren vriendelijk, geïnteresseerd en lagen geen strobreed in de weg.
    Certificaten werden wel gecontroleerd, maar volgens mij meer omdat ze eens wilden zien hoe zo’n certificaat er uit zag…
    Werk gewoon kunnen afmaken en elkaar vriendelijk gedag gezwaaid.

    Beantwoorden
  • Ja, ik ben één keer zelfs officieel aangehouden door de politie en één keer aangesproken door een BOA van Staatsbosbeheer toen ik mijn drone net aan het opruimen was. Dat laatste betrof een Natura 2000 gebied bij de uiterwaarden van Amerongen beheerd door Staatsbosbeheer. De BOA zei dat ik daar niet mocht vliegen, maar ik wist dat Staatsbosbeheer dat niet zo hard stelt. Ik legde hem uit wat de regels volgens mij waren, waarna hij een beetje schoorvoetend afscheid nam… De aanhouding door de politie betrof gebruik van mijn drone bij een festival. Volgens de agent had ik boven het publiek gevlogen. Toen ik aantoonde dat dat niet zo was, zei hij dat ik 150 meter afstand had moeten houden, maar dat was toen nog niet zo (< 2021). Toch werd mijn drone in beslag genomen en moest ik mij later melden op het bureau. Daar had dezelfde agent inmiddels contact gehad met de luchtvaartpolitie en met de officier van justitie, waarna de aanklacht verviel omdat er te weinig bewijs was… Ik mocht mijn drone weer meenemen en het hele verhaal liep met een sisser af… Sindsdien hou ik mij wel iets ruimer aan de regels (als in, toch maar wat meer afstand houden en plekken vermijden waar je teveel in de kijker staat, ook al weet je dat je formeel niets illegaals doet).

    Beantwoorden
  • Hi,
    Ik ben nog niet aangesproken door een boa of politie.
    Wel door een aantal mensen die interesse toonden of (oprecht) vroegen “of dit hier wel mag”.
    Dan leg ik ze rustig uit hoe de regels zijn en dat ik daarnaast ook niemand, incl dieren/natuur tot last wil zijn. Dat is tot op heden voldoende gebleken.

    Tot vandaag. Ik was net klaar met het maken van een foto en had de drone aan de grond gezet toen iemand met nogal geïrriteerd aansprak.
    “Mag u hier wel zijn en heeft u wel een brevet?”
    Ik: “Ja”
    “Maar u mag hier niet vliegen en ik heb er last van”
    Ik: “Ik vind het vervelend dat u last heeft gehad van mijn drone, sorry. Hoewel ik hier mag vliegen, zal ik er rekening mee houden”
    “Nee, je mag hier niet vliegen. Blijkbaar heb je niet goed opgelet bij het examen!”
    Ik: “Ik merk dat u erg boos bent en ik denk dat we beter niet op deze details kunnen ingaan. Maar nogmaals excuses voor de overlast “

    En toen liep hij weg. En had ik geen zin meer in verder te gaan…

    Na een kwartier heb ik de beste man op zijn boot opgezocht en uitgelegd hoe de regels zijn. Dat geloofde hij nog steeds niet helemaal. Maar het gesprek ging niet heel slecht.

    Thuis bedacht ik me dat ik een paar printjes met uitleg vanuit de overheid meeneem in m’n rugzak.
    Dat helpt misschien.

    Ik dacht vandaag nog ff dat ik een van de weinige was die aangesproken was. Maar ‘gelukkig’ is dat niet zo. Wel jammer!

    Beantwoorden
  • Ja; ik was met een mini-2 aan het vliegen in een gebied dat door de gemeente in de AVP was aangemerkt als verboden vlieggebied. Maar volgens GoDrone, dat ik beschouw als leidend(1), mocht ik hier gewoon vliegen. Starten en landen deed ik overigens naast het ‘verboden’ gebied.

    De reden van deze AVP is denk ik omdat er een stadion in dit gebied zit. Nu ben ik van mening dat je niet goed bij je hoofd bent als je boven/in de buurt van een VOL stadion vliegt, maar daar was nu helemaal geen sprake van.

    Er kwam vrijwel direct een beveiliger van een privaat beveiligingsbedrijf aan die vond dat ik in overtreding was. Gelukkig heb ik altijd een screenshot (2) van de KNVvL bij me waarin wordt uitgelegd dat een dergelijke APV in strijd is met o.a. de Wet Luchtvaart. Daarnaast liet ik mijn vliegbewijzen zien, met de vermelding dat ik die eigenlijk helemaal niet nodig heb voor het besturen van een mini-2. Meneer was het niet eens met mijn uitleg en ik was niet van plan weg te gaan. Hij heeft toen de politie ingeschakeld.

    Ook de agenten waren het niet eens met mijn standpunt en ik was nog steeds niet van plan weg te gaan. (Ondanks dat m’n accu’s toen vrijwel leeg waren.) Ik stelde voor dat hij proces verbaal ging opmaken zodat ik de APV kon aanvechten en de APV ongedaan kon maken. Dat durfden ze toch niet aan en zijn weggegaan.

    Van de geplande foto’s maken is helaas niet veel terecht gekomen. Maar ik ben daarna niet meer op deze plaats gaan vliegen omdat ik geen zin heb in dat gedoe.

    (1) hier wordt naar verwezen door overheid op https://www.government.nl/topics/drone/question-and-answer/where-can-i-fly-a-drone
    (2) https://www.knvvl.nl/drones/nieuws/model-en-dronevliegen-onterecht-in-algemene-plaatselijke-verordening

    Beantwoorden
  • ja ik ben BOA heb wel eens mensen aangesproken voor het vliegen in ons natuurterrein natura 2000
    vaak een leuk gespreek soms wat minder leuk
    vaak weten mensen niet dat ze niet mogen vliegen ter wel het ook op ons toegang borden staat
    dat het bij je hebben van een drone niet is toe gestaan

    Beantwoorden
  • Vandaag bij een terrein (erbuiten) aangesproken door de beveiliging. Uitleg gegeven dat ik in opdracht van eigenaar vlieg en me aan de regels hou. Alle papieren laten zien en ook uitleg gegeven dat de eigenaar geen eigenaar is van het luchtruim en ik niet vanaf het terrein opstijg. Namen doorgegeven, deze erbij. Ondanks overeenkomst kreeg ik ook nu te horen dat tijdens openingstijden ik niet mocht vliegen. Nogmaals alle papieren erbij, maar mocht niet baten. Afgesproken dat ik buiten sluitingstijd terug zou komen. Ook toen gelijk een zeer agressieve beveiliger die mij sommeerde de Drone terug te halen. Weer uitleg gegeven, ze snappen er duidelijk niks van. Uiteindelijk toch toestemming gekregen, maar alleen als er iemand bij zou blijven. Ik stond dus gewoon buiten terrein. Mijn conclusie blijft dat veel boa’s en beveiligers, maar ook bedrijven totaal niet op de hoogte zijn van de wetgeving en regels rondom drones.

    Beantwoorden
  • Bij het filmen van en nieuwbouw-project werd ik aangehouden, maar dat liep anders af dan verwacht.

    Tijdens het opstarten van mij Drone werd ik gelijk aangehouden zonder dat ik een meter gevlogen had. Wonderlijk vond ik. Het stilstaan voor een stoplicht maakt mij ook niet een overtreder, Als de agent vermoedt dat ik door het rode verkeerslicht zou rijden. Dan is dat nog geen bewijs van een strafbaar feit.

    Hier confronteerde ik de betreffende agent mee. Daar reagerende hij redelijk geïrriteerd op. Naast alle vliegpieren ben ik ook nog eens professioneel journalist, dus de confrontatie uit de weg gaan, no way.

    In één klap ging het licht aan bij de agent en hij vroeg mij, “kan jij langs het gebouw vliegen om te zien waar mogelijke insluipers zich ophouden, dat kan ik”, was het antwoord.

    Lang verhaal kort. De insluipers werden aangehouden op het dak van het complex waar zij zich verstopt hadden. Bovendien liepen de agenten in de richting op die ik hen vertelde.

    Naast mijn bleef de agent staan die mij als eerste aanhield. Dat zal wel een juridische reden hebben gehad.

    Daarna geen reactie meer gehad van de Politie. Uiteindelijk was ik volkomen legaal bezig. En het filmmateriaal is gebruikt bij de aanklacht tegen de insluipers.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier