Deens medical drone-project trapt af met BVLOS dronevlucht van 50 km over zee
In Denemarken is de start van het driejarige HealthDrone-project ingeluid met een dronevlucht over een afstand van maar liefst 50 km. Middels de vlucht werden een aantal bloedmonsters overgevlogen vanaf Svendborg Hospital naar het eilandje Ærø. De vlucht duurde 34 minuten en de drone vloog op een hoogte van 80 meter. De vlucht werd bijgewoond door transportminister Trine Bramsen.
HealthDrone
Het driejarige innovatieproject HealthDrone heeft als doel om medical drone delivery-diensten te ontwikkelen voor het transport van patiëntenmonsters, medicijnen en medische apparatuur tussen ziekenhuisafdelingen, medische centra en thuiszorg. Het project behelst het ontwikkelen en testen van drones voor het vervoer van bloedmonsters en medicijnen tussen Ærø, Svendborg en Odense. De betrokken projectpartners zijn Odense Academisch ziekenhuis, Falck, Holo, Unifly, Scandinavian Avionics en de Zuid-Deense Universiteit.
Het grote voordeel van drone delivery is de te behalen tijdswinst. “De bloedmonsters worden normaal in een auto geladen en naar de veerboot gebracht. De overtocht alleen al duurt 50 minuten. Daarna wordt de lading opgepikt door een andere auto en naar het ziekenhuis gebracht. De drone bezorgt binnen 35 minuten direct van ziekenhuis naar ziekenhuis. Ook vaart de veerboot niet tussen 20:30 en 6:00 uur”, aldus Harley Poulsen, UAV Operation Manager bij Falck Vertical.
BVLOS
Tijdens de proefvlucht op 31 mei legde een drone met bloedmonsters aan boord in 34 minuten een afstand van 50 km af. Daarbij werd buiten het zicht van de piloot (BVLOS) gevlogen, over water. De drone in kwestie werd geleverd door het Zwitserse bedrijf RigiTech, en is speciaal bedoeld voor het vervoeren van goederen. Het betreft een VTOL-toestel dat opstijgt als een multirotor en daarna verder vliegt als een vliegtuig.
“In Europees verband is het uitzonderlijk dat we met de drones vliegen zonder het luchtruim stil te leggen. Samen met Naviair, Unifly en de Deense Transportautoriteit hebben we aan de universiteit een methode ontwikkeld om helikopters en vliegtuigen te volgen, zodat we er omheen kunnen manoeuvreren. De luchtverkeersleiding bij Naviair kan op hun schermen zien wanneer een dronevlucht aan de gang is en zal ingrijpen als b.v. een reddingshelikopter het luchtruim nodig heeft. We hebben de weg vrijgemaakt om dit mogelijk te maken”, zegt Kjeld Jensen, projectmanager van de Zuid-Deense Universiteit.
Eerste stap
Volgens Nicolai Søndergaard Laugesen, ontwikkelingsdirecteur bij Falck, is het vervoeren van medische goederen door middel van drones slechts een eerste stap. “Als we wat verder vooruit kijken, duurt het niet zo lang voordat er bemande drones zijn waarmee je een paramedicus of een dokter kunt vervoeren. Binnen drie tot vijf jaar zal het mogelijk zijn om een arts of paramedicus met een drone naar de locatie van een hulpbehoevende persoon te vliegen.”
(coverfoto: RigiTech)
Dit is een geweldig initiatief en een mooie samenwerking tussen verschillende partijen.
Ook voor korte BVLOS vluchten zie ik mogelijkheden, zelfs al in Nederland. Denk daarbij aan surveillance en inspectievluchten over bedrijfsterreinen. Hiervoor ontwikkelen we een Ops Center en maken we gebruik van een drone-in-a-box oplossing.
Goed dat ze in Denemarken niet wachten op U-Space. Dat doe ik / doen wij ook niet!