Hoe DJI elke overbodige gram van de Mini 3 Pro af wist te schaven

Tijdens de ontwikkeling van de onlangs geïntroduceerde DJI Mini 3 Pro wilde de ingenieurs zoveel mogelijk nieuwe features toevoegen, maar de drone moest hoe dan ook onder de 250 gram blijven. In dit artikel legt Christopher Tuazon van DJI uit hoe ze dat voor elkaar kregen. Christopher sprak daartoe met één van de leden van het ontwerpteam, die al in 2018 betrokken was bij de ontwikkeling van de originele Mavic Mini.

 

De DJI Mini 3 Pro is de nieuwste en krachtigste drone in onze Mini-serie, die de beste technologie van de industrie in het kleinste en veiligste formaat verwerkt. Vanaf het begin heeft de Mini-serie onze klanten verbaasd door het leveren van DJI-kwaliteit in een handzaam apparaat, en met Mini 3 Pro hebben onze technici het opnieuw voor elkaar gekregen.

Maar hoe?

Ik ging zitten met een van onze productmanagers, Lee, om te bespreken hoe zijn team het ontwerpproces van de Mini 3 Pro aanpakte, gegeven de hooggespannen verwachtingen. Hij beschreef de uitdaging om nieuwe mogelijkheden in te bouwen wanneer elke gram en millimeter telt; hoe nieuwe ideeën problemen oplosten die bij eerdere incrementele ontwerpkeuzes waren ontstaan; en hoe zijn team alles wat ze wisten over het gebruik van drones moest vergeten om te ontwerpen voor klanten die hun eigen ideeën hadden over wat ze wilden van DJI’s volgende Mini.

De DJI Mini 3 Pro is klein maar krachtig, geschikt voor ieder avontuur. Foto: Murat Yildirim

Een nieuw begin voor de DJI Mini-serie

Om het beste te begrijpen hoe we tot de DJI Mini 3 Pro zijn gekomen, is het belangrijk om terug te gaan naar waarom DJI de Mini-serie drones in de eerste plaats heeft gemaakt. Lee trad in 2018 toe tot het productteam dat belast was met het maken van de Mini-serie. In die tijd werden wereldwijd belangrijke beslissingen genomen ten aanzien van regelgeving en gewichtscategorieën.

(tekst gaat door onder de advertentie)

“Uiteindelijk hebben veel landen een gewicht van 250 gram aangenomen als scheidslijn voor drones die als het veiligst werden beschouwd”, aldus Lee. “Deze lijn gaf ons een duidelijk uitgangspunt: maak een drone van 249 gram of lichter.”

Dit uitgangspunt was zeker een uitdaging, aangezien er nog geen DJI-drone van dit gewicht bestond. Niemand wist of zo’n kleine drone goed zou kunnen presteren. Maar Lee en zijn team grepen deze uitdaging aan als een kans om de drone-gemeenschap te voorzien van een product dat aan deze nieuwe wetten voldeed.

In die tijd kreeg de draagbaarheid van drones ook steeds meer prioriteit, dus het team kon eigenlijk twee vliegen in één klap slaan: extreme draagbaarheid én inpassing in de aankomende regelgeving – en dat met behoud van alle mogelijkheden die klanten verwachten van een DJI-drone.

Vier jaar en drie DJI Mini-modellen later zijn deze doelen hetzelfde gebleven, maar de lat is hoger gelegd.

Met de Mini 3 Pro werd ook de nieuwe DJI RC geïntroduceerd. Foto: Murat Yildirim

Uitdagingen aangaan met frisse perspectieven

Omdat een gewichtsbeperking een duidelijke rode lijn markeert in de ontwikkeling van een Mini-product, levert elke nieuwe functie of aanpassing het gevaar op dat de rode lijn wordt overschreden. Of in Lee’s woorden: “We liepen om te beginnen een onbekend pad, en de enige weg vooruit was verder naar binnen.”

De productontwikkeling werd opgedeeld in aparte teams, waarbij elk team zich richt op een specifiek aspect van de drone, zoals de aandrijving, camerasysteem en obstakelsensoren. Telkens wanneer een team met een nieuw deelontwerp kwam, moesten ze zien hoe dit andere deelontwerpen zou beïnvloeden. Daarom was het ontwikkelproces “een constante staat van wederzijds controleren en balanceren om de optimale oplossing te vinden”, aldus Lee. “Dit hele proces is een levendig voorbeeld van onze systeemengineering en teamwerk.”

Een perfect voorbeeld van deze evenwichtsoefening was de ontwikkeling van het volledig opnieuw ontworpen obstakeldetectiesysteem, waarbij de naar achteren gerichte sensoren voor het eerst aan de voorkant van de drone zijn gepositioneerd. Deze positie kwam uiteindelijk uit de bus als de beste oplossing voor een reeks van verschillende uitdagingen.

Om het stroomverbruik te verminderen, zocht het team naar manieren om een ​​interne koelventilator te vervangen. Het idee was om de luchtstroom van de achterste propellers via de nieuw ontworpen armen door een reeks gaten aan de achterkant te leiden.

Maar deze nieuwe koeloplossing zorgde voor een nieuw probleem: de nieuwe propeller en armstructuur zouden voorkomen dat de naar achteren gerichte sensoren onbelemmerd de omgeving zouden kunnen zien. Door de propellers hoger te plaatsen zouden de sensoren vrij zicht krijgen, maar dat zou de luchtstroom door de gaten weer verminderen, wat ook weer een negatieve invloed heeft op de levensduur van de accu. Zo stapelden de problemen zich op.

Na verschillende rondes van discussies en redesigns ontstond een heel ander idee: waarom zouden we de naar achteren gerichte sensoren niet naar op voorkant van de drone plaatsen? Het was nog nooit eerder gedaan, maar het team ontdekte dat het perfect werkte.

“We ontdekten plotseling dat alle problemen waren opgelost nadat we de sensoren vooraan hadden geplaatst”, zei Lee. “Soms zitten we gevangen in onze eigen obsessies of bestaande percepties als het gaat om design. Maar een nieuw begrip en nieuwe ideeën kunnen de sleutel zijn om dit soort knelpunten te doorbreken.”

De positionering van de nieuwe sensoren op de DJI Mini 3 Pro losten een hoop ontwerpproblemen op. Foto: Murat Yildirim

Rekening houden met alle gebruikers

De DJI Mini-serie maakte het vliegen met een drone eenvoudiger dan ooit tevoren, een aspect waar Lee en het team trots op zijn. Tegelijkertijd realiseerden ze zich dat ze een steeds groter aantal klantwensen moesten overwegen waar ze nog niet eerder aan hadden gedacht.

“Vroeger was het niet zo moeilijk om de algemene richting van het product te vinden. Productmanagers zijn zelf gebruikers, dus als een nieuwe drone aan hun behoeften voldeed, was deze meestal afgestemd op wat de drone-gemeenschap ook wilde. Maar naarmate de gemeenschap groeide, ontdekten we dat er een kloof was tussen onze perceptie van hoe mensen een drone gebruiken en hoe ze er daadwerkelijk een gebruiken.”

Lee en zijn collega’s nemen zelf graag hun drone mee voor reisvideo’s, volgen naast hun auto en leggen het landschap om hen heen vast. Maar ze realiseerden zich dat andere gebruikers heel andere dingen willen doen. Ouders willen filmpjes maken van hun kinderen. Gepensioneerden zien dronefotografie als uitbreiding op gewone fotografie. Jonge gebruikers willen clips maken en deze direct publiceren op sociale media. Om deze gaten te dichten, moest het team de handen uit de mouwen steken.

DJI Mini 3 Pro en de nieuwe DJI RC zijn het resultaat van klantenfeedback. Foto: Murat Yildirim

“We hebben de kans gekregen om een ​​systeem te bouwen dat ons in staat stelt om met gebruikers te communiceren. We krijgen feedback via vragenlijsten, verzamelen gebruikersscenario’s en tevredenheid via enquêtes en voeren waardevolle gesprekken op winkellocaties en after-sales-interacties. Al deze informatie helpt ons om te zien of de oorspronkelijke bedoeling van het ontwerp en het daadwerkelijke gebruikersgedrag consistent zijn.”

Dankzij deze feedback konden Li en zijn team een ​​drone leveren die gezinnen eenvoudig kunnen meenemen tijdens een weekendtrip, een drone met een camera waarop fotografen kunnen vertrouwen om hun visie te realiseren, en een drone waarmee social media-contentmakers unieke perspectieven kunnen delen in verticale opnamen van hoge kwaliteit. En voor alles, een drone die de lat hoger legt voor wat iemand kan maken. En dat is de essentie van wat de ‘Pro’ in DJI Mini 3 Pro betekent.

“Alleen omdat een Mini-drone draagbaar en compliant is, maakt dat het nog geen instapmodel. DJI Mini 3 Pro vertegenwoordigt de meeste power en veelzijdigheid die we momenteel kunnen verwerken in een drone die minder dan 250 gram weegt. Het is de meest hoogwaardige en meest geavanceerde drone in de categorie van de veiligste consumentendrones.”

Dankzij True Vertical Shooting kun je een waterval perfect vastleggen. Foto: Murat Yildirim

DJI Mini 3 Pro: het product van ons werk

Tijdens onze discussie hoorden we vaak van de grote hoeveelheid tijd die Lee met zijn collega’s doorbracht. Maar voor zijn team was dit de enige manier waarop Mini 3 Pro mogelijk werd.

“De nauwe samenwerking tussen afdelingen is van groot belang voor ons team. Producten maken met DJI-technologie en productmogelijkheden is geweldig, maar we kunnen elkaar ook beter maken in het proces van het oplossen van uitdagingen en baanbrekend werk met elk nieuw project. Dit is voor ons het belangrijkste punt.”

En daarmee zijn Lee, zijn teamgenoten en DJI trots om je DJI Mini 3 Pro te brengen. En waar je ook naartoe gaat, we hopen dat je mini vliegt, groots creëert.

Extra: teardown video

Nieuwsgierig geworden van wat DJI allemaal in de DJI Mini 3 heeft weten te proppen aan sensoren en elektronica? Bekijk dan onderstaande teardown video, waarin de minidrone helemaal uit elkaar wordt gehaald!

Alle foto’s werden gemaakt door Murat Yildirim, marketing specialist bij DJI.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Hoe DJI elke overbodige gram van de Mini 3 Pro af wist te schaven

  • 6 juni 2022 om 16:55
    Permalink

    Eerder heb ik de specificaties van de Mini 3 Pro vroegtijdig afgekraakt. Daar moet ik toch even op terugkomen want het was wat voorbarig. Het beeld dat uit de Mini 3 Pro komt is zo veel beter dan mijn Mavic 2 Pro en Mini 2, door dat dual ISO en dergelijken. En wat is ie stil. De Air 2 had al video HDR, dat was al een aardige verbetering, maar ik vloog voornamelijk nog met de Mavic 2 Pro en die begint gewoon te oud te worden in vergelijking met het nieuwere spul. De Mini 3 Pro is een welkome upgrade, en dat onder de 250 gram.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier