Autonome drone mag nu ook boven dunbevolkt gebied vliegen

De autonome drone van de Nederlandse startup Mapture.ai mag nu ook boven dunbevolkt gebied vliegen zonder dat er een piloot bij is. Het is voor het eerst dat een vergunning daartoe door de Inspectie Leefomgeving en Transport is afgegeven. De vergunning maakt de weg vrij voor bijvoorbeeld een drone die vanaf het dak van een kazerne op een brandmelding in de buurt kan worden afgestuurd.

Dronebox

De door Mapture.ai ontwikkelde dronebox bestaat uit een docking station met ingebouwd laadsysteem en een drone van het type DJI Mavic 2 Enterprise Advanced, met een zoomcamera en een thermografische camera. Dankzij het lage gewicht van deze drone (<1 kg) en een aantal aanvullende veiligheidsmaatregelen mag deze drone nu voor het eerst in Nederland boven dunbevolkt gebied worden ingezet. De operaties worden op afstand overzien, via een door Mapture.ai ontwikkelde interface.

“De operationele autorisatie die de ILT heeft afgegeven stelt ons in staat om de dronebox in te zetten bij calamiteiten in openbaar gebied. Bijvoorbeeld zodra er een brandmelding binnenkomt bij de brandweercentrale, kan de drone alvast vooruit gestuurd worden om poolshoogte te nemen. Op die manier kan er zo efficiënt mogelijk worden omgegaan met de inzet van brandweerlieden en brandbestrijdingsmaterieel. De drone wordt dan bestuurd vanuit de meldkamer, er is geen dronepiloot op locatie nodig”, vertelt Niels Klink van Mapture.ai.

Langdurig traject

Aan de afgifte van de vergunning ging veel overleg vooraf. “Het traject om deze vergunning te verkrijgen heeft bijna een jaar geduurd”, aldus Klink. “Aanvankelijk was het plan om voor een Light UAS Certificate te gaan. Dat stelt ons in staat om onze eigen operaties te autoriseren. Maar zo’n LUC-vergunning bleek toch een brug te ver volgens de ILT. Daarom zijn we voor een operationele autorisatie op basis van een SORA gegaan. We vliegen dus in de Specific categorie, in SAIL II om precies te zijn.”

Er zijn wel wat randvoorwaarden aan de mogelijke operaties. Zo mag de drone alleen in atypical airspace vliegen, tot maximaal 50 meter hoog en boven dunbevolkt gebied. Dankzij een UDP-ontheffing mag de drone ook ‘s nachts vliegen. Dan worden alle relevantie instanties automatisch per email ingelicht. Vluchten in militaire CTR’s zijn mogelijk, mits het systeem ’s ochtends wordt aangemeld en ’s avonds wordt afgemeld. Er lopen nog gesprekken om de dronebox ook in civiele CTR’s te kunnen inzetten zonder dat hiervoor radiocontact met de verkeerstoren nodig is.

Toepassingen

Weliswaar mag de drone vanwege deze randvoorwaarden nog niet overal worden ingezet, toch denkt Klink dat er de nodige toepassingen zijn. “Denk aan de beveiliging van terreinen waar in potentie allerlei mensen rondlopen, zoals grote industriegebieden of rangeerterreinen. Ook kademuurinspecties in het havengebied zijn denkbaar. Je kunt in al die gevallen niet uitsluiten dat er personen aanwezig zijn die niet weten dat er mogelijk een drone kan overvliegen. Om die reden is er geen sprake van gecontroleerd grondgebied. Maar daar mogen we dan toch vliegen.”

De automatische brandweerdrone mag vanwege de genoemde restricties nog niet boven drukke dorpen en steden ingezet worden. Klink: “We kijken nu naar een locatie waar de drone vanaf de kazerne over een weiland langs een hoogspanningslijn kan vliegen die dwars door het dorp loopt. In de toekomst kunnen we het vlieggebied wellicht uitbreiden door hele slimme routes te kiezen of in combinatie met een AI die mensen op de grond detecteert en dan de drone eromheen laat vliegen.”

Geen U-space, toch BVLOS vliegen

In de toekomst verwacht iedereen dat U-space ervoor gaat zorgen dat drones en bemand luchtverkeer op een veilige manier geïntegreerd worden, zodat er ook buiten atypical airspace gevlogen kan worden. Alleen dan kunnen beyond visual line of sight (BVLOS)-dronevluchten tot wasdom komen.

“Maar zover is het nog lang niet. Daarom kijken we nu naar manieren om ander luchtverkeer te detecteren, bijvoorbeeld op basis van zenders zoals ADS-B in combinatie met radar. Zodoende kunnen wij onze drones laten anticiperen op ander luchtverkeer. Dan willen we ook toe naar een situatie dat de dronepiloot op afstand alleen hoeft mee te kijken zodra de situatie dat vereist. Nu nog moet volgens de wet een gecertificeerd persoon gedurende de gehele vlucht meekijken vanaf zijn computer”, aldus Klink.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier