Politie onderzoekt dronevluchten tot 1.400m hoog vanuit Hoofddorp

De luchtvaartpolitie heeft een onderzoek ingesteld naar een dronevlieger die zijn drone vanuit een woonwijk in Hoofddorp meerdere malen tot zeer grote hoogte liet opstijgen. Het toestel van het type DJI Mini 2 werd in tenminste één geval tot ruim 10x de maximaal toegestane vlieghoogte van 120 meter gebracht, en dat in de nabijheid van Schiphol.

Detectiesysteem

De betreffende dronevluchten vanuit Hoofddorp werden opgemerkt door middel van een in de regio gestationeerde AeroScope dronedetector, waarmee vluchten met DJI-drones gemonitord kunnen worden. “Nu worden er vaker illegale dronevluchten in de CTR van Schiphol geregistreerd, maar de dronevluchten in Hoofddorp vielen extra op vanwege de hoge frequentie en grote overschrijdingen van de maximale vlieghoogte, in één geval tot wel 1.400 meter”, vertelt Steef Boonstra van de luchtvaartpolitie.

Besloten werd om een alarm in te stellen op het identificatienummer van de drone. Dat leidde binnen een dag tot resultaat: tijdens een nieuwe vlucht werd aan de hand van AeroScope direct de locatie van de bestuurder zichtbaar. De regionale politie trof de dronepiloot vervolgens inderdaad aan op die plek, inclusief de gedetecteerde DJI Mini 2. Omdat er sprake was van een vlucht op grote hoogte in luchtruimklasse C, wat buiten de mogelijkheden van de Open categorie valt, werd de zaak overgedragen aan de afdeling luchtvaart van de Landelijke Eenheid.

Verder onderzoek

“We hebben de drone in beslag genomen en gaan nu eerst de data uitlezen en de feiten vaststellen. Daarna zullen we de dronepiloot verhoren. Ondanks dat de drone op enig moment tot op een hoogte van 1.400 meter is gebracht is er op dit moment geen indicatie dat er daadwerkelijk vliegverkeer in gevaar is gekomen, ook al ligt Hoofddorp in het verlengde van de Polderbaan en de Buitenverlderbaan. Uit verder onderzoek moet blijken of dat inderdaad zo is en welke bepalingen van de Regeling onbemande luchtvaartuigen precies zijn overtreden. Het Openbaar Ministerie bepaalt vervolgens welke strafmaat daarbij past”, aldus Boonstra.

(tekst gaat door onder de advertentie)

Boonstra wil niet vooruitlopen op de vraag of er technisch geknoeid is met de drone om deze de softwarematige hoogtelimiet te laten omzeilen. “Momenteel is het ook niet zonder meer strafbaar om softwarematige aanpassingen te doen aan een drone. Dat verandert zodra er drones met Cx-labels op de markt komen. Vanaf dat moment vormt het bewust verwijderen van softwarematige beperkingen een inbreuk op de wettelijk vastgestelde producteisen.”

Hoofddorp ligt in het verlengde van de Polderbaan en Buitenveldertbaan, zoals op de Geo Zone Map van DJI te zien is.

Geen goed voorbeeld

Volgens Boonstra doet een incident als dit de dronesector geen goed. “Ik ben groot fan van onbemande luchtvaart, maar dit soort voorvallen stralen natuurlijk niet goed af op de sector. Een drone kan niet alleen een gevaar voor een vliegtuig opleveren, maar een piloot kan ook schrikken als er ineens een drone opdoemt tijdens een start of landing. Bovendien kunnen de operationele gevolgen groot zijn, als een stuk luchtruim of landingsbaan gesloten moet worden vanwege een dronewaarneming. Zoiets heeft grote economische schade tot gevolg, waarbij het niet uit te sluiten is dat die op de dronepiloot wordt verhaald. Dat moeten dronepiloten die dit soort vluchten uitvoeren zich wel realiseren.”

In de toekomst moeten functies als Remote ID en Geo-awareness ervoor zorgen dat dronevliegers minder snel de fout ingaan en incidenten zoals deze sneller opgevolgd kunnen worden. Boonstra: “Ik hoop dat het voor ons uiteindelijk sneller zichtbaar wordt wie zich netjes aan de regels houdt en wie echt bewust de fout ingaat, zodat de politie effectiever kan gaan handhaven.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “Politie onderzoekt dronevluchten tot 1.400m hoog vanuit Hoofddorp

  • 22 juni 2022 om 13:43
    Permalink

    En bedankt weer!
    Wat een *@#.. deze gasten nooit meer een drone laten vliegen.
    Nogmaals, je bent en blijft ambassadeur van een geweldige hobby…leef hierna en gedraag je.

    Beantwoorden
    • 22 juni 2022 om 16:04
      Permalink

      Dat zijn gasten die trekken zich nergens wat van aan, zal vast ook geen RDW inschrijving en opleiding hebben gedaan, en bewust knoeien met je drone, tja… (1400 meter: EEEBBBVLOS)
      Gelukkig opgepakt; niet de goede onder de kwade laten lijden…1 vals briefje maakt niet dat al het geld vals is ;), maar drones staan weer slecht(er) op de kaart…

      Beantwoorden
      • 24 juni 2022 om 15:33
        Permalink

        Blijft wel vreemd dat wanneer 1 drone”piloot” dit doet, het slecht zou zijn voor de hele sector. Dat moet echt eens stoppen! Als er 1 automobilist met 200 over de A2 scheurt, zijn toch niet gelijk alle autobestuurders crimineel?
        Het wordt tijd voor een actieve lobby Wiebe om dit soort berichten te corrigeren. Het slaat nergens op!

        Beantwoorden
        • 24 juni 2022 om 23:57
          Permalink

          Beste JW,

          Het draait om de acceptatie.
          Auto’s zijn al een hele tijd een straatbeeld en niet weg te denken in ons dagelijks leven…..drones daarin tegen zijn nieuw, eng, plegen inbreuk op de privacy en worden bestuurd door militairen of terroristen…. tenminste..dat is het beeld van nu.
          Juist als zo’n eikel de regels negeert brengt dat dus vraagtekens met zich mee en geef je de negatieve denkers dus gelijk…dan krijg je zinnen als: zie je wel!

          Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier