EASA publiceert regelgeving voor dronetaxi’s in stedelijke omgeving
De European Union Aviation Safety Agency (EASA) heeft als eerste luchtvaartautoriteit ter wereld conceptregelgeving gepubliceerd aangaande het gebruik van dronetaxi’s in de stedelijke omgeving. Hiermee worden onder andere de luchtwaardigheid van toestellen, de opleiding en examinering van flight crews en vliegoperaties vastgelegd. Belanghebbenden hebben tot 30 september 2022 om te reageren op de conceptregelgeving.
Toekomst voor VTOLs
EASA voorziet een toekomst waarin elektrisch aangedreven luchtvaartuigen die verticaal kunnen opstijgen en landen (VTOL) een grote rol spelen op het gebied van logistiek en mobiliteit. Om het gebruik van cargodrones en dronetaxi’s in de stedelijke omgeving in goede banen te leiden zijn er echter nieuwe regels nodig, omdat de huidige regels voor bemande luchtvaart tekortschieten voor deze nieuwe tak van sport.
Deze wettelijke lacune is waar het nieuwe pakket met regelgeving in moet voorzien. De nieuwe regelgeving komt bovenop de algemene Europese regelgeving voor drones, de regelgeving voor U-space, de wijze van certificering van VTOL-toestellen en de onlangs gepresenteerde ontwerprichtlijnen voor vertiports.
“Hiermee wordt EASA de eerste luchtvaartregelgever ter wereld die een uitgebreid regelgevingskader vrijgeeft voor de operaties van VTOL-compatibele vliegtuigen, die luchttaxi en soortgelijke diensten zullen aanbieden”, aldus Patrick Ky, uitvoerend directeur van EASA. “De publicatie versterkt het leiderschap dat EASA laat zien op dit gebied van innovatie. Tegelijkertijd hebben we ons best gedaan om de algemene maatschappelijke zorgen en de verwachtingen van EU-burgers met betrekking tot veiligheid, beveiliging, privacy, milieu en lawaai aan te pakken.”
Piloot aan boord
Diverse fabrikanten hebben EASA laten weten dat ze in de komende jaren met dronetaxi’s op de markt zullen komen. Met deze nieuwe mobiliteitsconcepten willen deze partijen inspelen op de smart city-strategie van de Europese Commissie, waarin een grote rol is weggelegd voor duurzame en groene mobiliteit. Het is aan EASA om dergelijke initiatieven op het gebied van Urban Air Mobility in goede banen te leiden.
De conceptregelgeving is nog niet ingericht op volledig autonoom vliegende dronetaxi’s. In eerste instantie zullen deze dus bestuurd moeten worden door een piloot aan boord. Pas in latere instantie zal EASA komen met regelgeving voor volledig zelfstandig vliegende dronetaxi’s.