Incident

Experimentele personendrone gaat in vlammen op tijdens testvlucht

Een experimentele eVTOL bedoeld voor personenvervoer van het het Amerikaanse bedrijf Aura Aerospace is in vlammen opgegaan tijdens een recente testvlucht. Oorzaak is het falen van een stroomregelaar tijdens het regeneratief remmen. De directeur van het bedrijf grijpt het incident aan om aandacht te vragen voor het belang van het testen en certificeren van componenten die gebruikt worden voor elektrisch vliegen.

In brand tijdens test

De Guardian G1 eVTOL is een elektrisch aangedreven multirotor die groot genoeg is om rond te vliegen met een piloot aan boord, gedurende maximaal 20 minuten. Het toestel wordt ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Aura Aerospace. De eVTOL is nog niet te koop, maar het bedrijf neemt al wel pre-orders aan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de G1 te koop zal zijn voor een bedrag van 185.000 dollar.

Maar voordat het toestel op de markt verschijnt, moet er nog het nodige getest worden. En dat is niet bepaald overbodig, blijkt uit een recent incident waarbij een experimentele versie van de eVTOL in brand vloog. Eén van de stroomregelaars explodeerde op het moment dat er werd afgeremd op de motoren, waarbij de energie werd teruggeleid naar de accu (regeneratief remmen). Dat resulteerde in een brand. De piloot – tevens bedrijfseigenaar – kon net op tijd uit het toestel komen.

Onderdelen voldoen niet

Volgens Aura Aerospace-directeur Sam Thompson moeten er de nodige lessen worden getrokken uit het incident. Volgens Thomson is het een kwestie van tijd voordat er echt ongelukken gaan gebeuren. “Het probleem is dat bepaalde componenten, zoals commercieel verkrijgbare hoogvermogentransistors en -FETs, helemaal niet zijn toegerust op elektrische luchtvaarttoepassingen. Pas als er gecertificeerde vermogensregelaars beschikbaar zijn, kan elektrisch vliegen veilig van de grond komen, aldus Thompson.

Bijkomend probleem is dat luchtvaartautoriteiten zoals de FAA en EASA volgens Thompson waarschijnlijk niet toegerust zijn op het beoordelen van de betrouwbaarheid van hoogvermogenelektronica zoals FETs en transistors. “Totdat er luchtvaartgecertificeerde FETs beschikbaar zijn, zouden ze niet gebruikt mogen worden om mensen de lucht in te brengen”, stelt Thompson.

Testen onder belasting

Om verdere ongelukken of zelfs dodelijke slachtoffers te voorkomen raadt Thompson aan om zoveel mogelijk te testen onder maximale belasting. “Er zijn nu meerdere doden gevallen bij het testen van elektrische vliegtuigen. Alsjeblieft iedereen, bewijs dat je systeem werkt onder volledige belasting, vastgemaakt aan de grond. Ik heb het geluk dat ik een paar brandwonden heb en rook ingeademd. Anderen hebben niet zoveel geluk gehad en hebben het ultieme offer gebracht in de hoop de mensheid vooruit te helpen in de richting van duurzame luchtvaart.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier