Wing voorziet brede range aan delivery drones voor verschillende logistieke vraagstukken

Google-zusterbedrijf Wing wil met een brede range aan delivery drones beter gaan inspelen op verschillende logistieke vraagstukken. Medische spoedleveringen kunnen het beste door middel van kleine, snelle drones uitgevoerd worden, terwijl commercieel pakketvervoer vraagt om grotere en efficiëntere toestellen. Het bedrijf werkt aan een ‘vliegtuigbibliotheek’ met componenten en deelontwerpen op basis waarvan snel nieuwe typen drones ontwikkeld kunnen worden.

Nieuwe visie

De nieuwe toekomstvisie op dronebezorging werd aangekondigd op het blog van Wing, onderdeel van Google-moederbedrijf Alphabet. Het doel van Wing is om pakketbezorging door middel van drones op grote schaal mogelijk te maken. Inmiddels is het bedrijf actief in onder andere Australië en sinds kort in de VS, waar Wing samenwerkingen is aangegaan met diverse supermarkten en restaurants.

Tot nu toe maakte het bedrijf gebruik van één type delivery drone, maar dat zal in de toekomst anders worden. “Het ideale luchtvaartuig om een flesje met medicatie te vervoeren ziet er waarschijnlijk anders uit dan een drone die een paar pakken melk kan bezorgen”, schrijft Adam Woodworth, de nieuwe CEO van Wing.

Vliegtuigbibliotheek

Om die reden ligt het voor de hand om verschillende soorten delivery drones te ontwikkelen, elk geoptimaliseerd voor een bepaald type transport. Kleine drones geoptimaliseerd voor langere afstanden voor medicijntransport, wat grotere drones geoptimaliseerd voor korte afstanden en stil in de lucht hangen voor het bezorgen van boodschappen, en echt grote en efficiënt vliegende luchtvaartuigen voor goederentransport op de lange afstand.

De achterliggende filosofie is dat de verschillende typen drones qua ontwerp gebruik maken van dezelfde componenten en deelontwerpen, zoals motoren, flight computers en opbergsystemen. Om die reden werkt Wing aan een ‘vliegtuigbibliotheek’ met items die in uiteenlopende configuraties toegepast kunnen worden. Op die manier wil Wing snel kunnen experimenteren met verschillende concepten.

Daarbij stelt Wing zich ten doel dat bij ieder type delivery drone de nuttige lading ca. 25% bedraagt van het startgewicht (MTOW). Alleen op die manier kunnen de drones zo efficiënt mogelijk benut worden, denkt Wing. Wie uitgaat van een ‘one size fits all’-benadering komt al snel uit op veel te grote toestellen. Het bedrijf treft een parallel met goederenvervoer over de weg: gemiddeld bestaat slechts 0,1% van het gewicht van een bestelbus uit goederen voor aflevering.

Ontwerpstudies van verschillende opbergmogelijkheden. Bron: Wing

Efficiëntere benadering

“Uitgaande van steeds dezelfde vereisten – efficiënte vlucht, nauwkeurige levering, geoptimaliseerde frames en autonome navigatie – is elk van deze ontwerpen geschikt voor een ander gebruik. Als en wanneer een nieuwe partner of operationele behoefte zich voordoet, kunnen we naar de bibliotheek gaan, een item uit het archief halen, het door de rest van het ontwikkel- en testproces leiden en beginnen met het leveren van wat gebruikers nodig hebben. Deze luchtvaartuigen vertegenwoordigen een efficiëntere benadering van multimodale levering die ook veiliger en duurzamer is”, besluit Woodworth.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier