DJI Mavic 3 eerste drone met C1-label
De DJI Mavic 3 is de eerste drone ter wereld met een C1-label. Dat betekent dat gebruikers de drone later dit jaar kunnen gaan gebruiken in de Open subcategorie A1, waarbij vliegen nabij mensen is toegestaan. Het behalen van een A2-certificaat is dan niet meer nodig. Bestaande gebruikers van de Mavic 3 hoeven alleen maar een firmware-upgrade uit te voeren om hun toestel compliant te maken.
Cx-labels
Als onderdeel van de Europese regelgeving voor drones worden vanaf 1-1-2024 de zogenaamde Cx-labels verplicht gesteld voor nieuw verkochte drones. Het label geeft aan in welke categorie de gebruiker mag gaan vliegen. Drones met een C0 en C1-label vallen in Open categorie A1. Zwaardere drones met een C2 label vallen in categorie A2. Alles daarboven en de zogenaamde legacy drones boven de 250 gram komen dan in categorie A3 terecht.
De Open categorie A1 biedt verreweg de meeste mogelijkheden aan dronevliegers. Zo is het toegestaan om boven bebouwing te vliegen (alhoewel sommige EU-landen dit aan banden leggen). Verder moet het overvliegen van personen zoveel mogelijk vermeden worden, maar het is niet expliciet verboden. Vliegen boven menigten is hoe dan ook niet toegestaan. Daar komt in Nederland een verbod op het vliegen boven autowegen, snelwegen en spoorwegen bij.
Eerste C1-certificaat
Nu dat de Duitse certificeringsinstantie TÜV Rheinland het eerste C1-certificaat aan de Mavic 3 heeft toegekend, mogen gebruikers van deze drone na het installeren van een firmware-update gaan vliegen in Open categorie A1. Het dronebewijs A1-A3 volstaat daarvoor. Men hoeft dus geen dronebewijs A2 meer te halen, wat tot nu toe wel vereist was als onderdeel van de overgangsregeling voor drones >500 gram.
Bestaande gebruikers van de Mavic 3 kunnen later dit jaar hun toestel gaan updaten. Daarna moet men op de website van DJI een verklaring ondertekenen waarin men aangeeft dat de update is uitgevoerd. Daarbij moet het serienummer van de drone worden opgegeven. Ook moet men een sticker met het C1-kenmerk bevestigen. DJI zegt dat de procedure in het vierde kwartaal van 2022 beschikbaar komt. Er is geen sprake van bijkomende kosten.
Volgens DJI voldoet de Mavic 3 al aan het maximaal toegestane geluidsniveau van 83db voor drones in Open categorie A1. ActiveTrack zal na het installeren van de update werken tot maximaal 50 meter afstand van de gebruiker. Ook zal het gedrag van de led flitslichten op de drone iets anders worden. Tenslotte zal de gebruiker het Operator ID dat men na registratie heeft gekregen in de drone moeten zetten, ten behoeve van identificatie op afstand.
Andere drones
De DJI Mavic 3 is de eerste drone ter wereld met het C1-label. De Mavic 3 en Mavic 3 Cine werden in het najaar van 2021 aangekondigd. Er zijn geruchten over de komst van een Mavic 3 Enterprise. DJI zegt te werken aan conformiteitsprocedures voor andere reeds uitgebrachte en toekomstige drones.
TUV Rheinland heeft een C-1 certificaat toegekend aan de Mavic 3 van DJI.
Wie nu al een Mavic 3 heeft kan later dit jaar zijn toestel gaan updaten en op website van DJI een verklaring tekenen dat de update is uitgevoerd!
VRAAG: hoe zeker is het dat de DUITSE regeling ook zal gaan gelden voor Nederland?
Ik ben zeer geïnteresseerd in het antwoord omdat ik graag een Mavic 3 wil aanschaffen en het bovenstaande nieuws op mij overkomt als een gevaarlijk vorm van valse voorlichting…..!
TÜV is niets meer dan een onafhankelijke aangestelde certificeringsinstantie, zij hebben de drone goedgekeurd volgens de Europese regelgeving.