Pro

Dronevlucht van Den Helder naar Texel alsnog succesvol uitgevoerd

Een experimentele dronevlucht van Den Helder naar Texel en terug is afgelopen week alsnog succesvol uitgevoerd. Aanvankelijk zou de vlucht twee weken geleden al plaatsvinden, maar toen gooide laaghangende bewolking roet in het eten. De testvlucht is een opmaat naar het per drone beleveren van offshore-installaties. Daardoor moeten veel helikoptervluchten overbodig worden.

Drone delivery

Het doel van de testvlucht was om te onderzoeken wat er allemaal komt kijken bij het uitvoeren van een dronevlucht over een langere afstand boven zee. Niet alleen op procedureel gebied, maar ook op het vlak van veiligheid en connectiviteit. Het uiteindelijke doel is om een offshore energy drone delivery network te realiseren, waarbij drones kleine goederen en spoedmedicatie afleveren op offshore platformen en zeeschepen. Nu nog worden daarvoor helikopters ingeschakeld.

Aanvankelijk stond de testvlucht gepland voor 4 augustus. Toen werd de dronevlucht echter op het laatste moment afgeblazen door de militaire luchtverkeersleiding van De Kooy. Als gevolg van laaghangende bewolking was het zicht te slecht en durfde men de proefvlucht niet aan. Afgelopen week, op donderdag 18 augustus, kon de vlucht alsnog plaatsvinden.

Het traject had een lengte van 15 km. De zandplaat links in beeld betreft de Razende Bol.

Route van 15 km

De dronevlucht werd uitgevoerd door DroneQ Robotics, in samenwerking met AirHub, DHSS en Phoenix Wings. Ook was er sprake van een nauwe samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport en vliegkamp De Kooy. Vanwege een vliegverbod boven de Waddenzee werd er een omweg gemaakt via de Razende Bol, ten westen van Texel. De totale vluchtafstand was 15 km. De vlucht werd vooraf uitgebreid gesimuleerd, waarbij ook diverse noodscenario’s werden geoefend.

Aan boord van de drone – een PWOne VTOL van de Duitse firma Phoenix Wings – was een watermonster. Deze werd afgeleverd bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) bij Den Hoorn. Voor de retourvlucht werd een birdtag in de laadruimte van de drone geplaatst.

Tijdens de vlucht stond de drone via 4G in contact met de piloot, met een radioverbinding als backup. Vanwege het EVLOS-karakter van de dronevlucht werden er halverwege de route observers gestationeerd. In de toekomst moeten die overbodig geworden, als er echt BVLOS mag worden gevlogen.

Volgende stap

Inmiddels zijn de voorbereidingen voor een volgende offshore dronevlucht al in volle gang. Daarbij is het de bedoeling om te vliegen naar het offshore productieplatform L10-A van Neptune Energy, op een afstand van 65 km ten noordwesten van Den Helder. Het Long Distance Cargo Drone Network is een initiatief van samenwerkingsverband METIP.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Dronevlucht van Den Helder naar Texel alsnog succesvol uitgevoerd

  • Mooie geslaagde testvlucht.
    Mijn ouders wonen achter t NIOZ.
    Helaas hebben hun het net niet kunnen bijwonen.
    Een hele happening om dit te plannen.
    Komt veel bij kijken zeg.

    Beantwoorden
  • Inderdaad een stap vooruit. Er is echter 1 zaak die ik (nog) niet begrijp bij lange afstandsvluchten… de energie of batterij toestanden…. Hoe zit dat precies in in elkaar? Ben heel benieuwd.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Patrick Vaernewyck Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier