Harbour Bridge in Sydney voortaan geïnspecteerd door autonome drone

Afgezien van het operagebouw is de Harbour Bridge ongetwijfeld het meest iconische bouwwerk in de Australische stad Sydney. De brug, die in 1932 in gebruik werd genomen, bestaat uit maar liefst 4.100 elementen en 485.000 vierkante meter aan staal en verf die regelmatig geïnspecteerd moeten worden. Dat zal voortaan gebeuren met behulp van een autonoom vliegende drone.

Regelmatig inspecteren

De Sydney Harbour Bridge is gemaakt van staal en bevat zes miljoen klinknagels. De boogbrug is maar liefst 1149 lang en de top van de boog ligt op 134 meter boven het wateroppervlak. Op het brugdek is ruimte voor acht rijstroken, twee treinsporen, een fietspad en een voetpad. De brug werd geopend in 1932 en is dus al 90 jaar oud. Mede vanwege de hoge leeftijd moet de brug regelmatig nauwgezet geïnspecteerd worden.

Het onderhoud van de brug valt onder de verantwoordelijkheden van Transport for New South Wales (TfNSW). Nu nog wordt de brug regelmatig door menselijke inspecteurs bekeken: een tijdrovende en kostbare klus, die ook niet zonder gevaar is. Om die reden keek TfNSW naar de mogelijkheid om de brug met behulp van drones te inspecteren.

De Sydney Harbour Bridge is meer dan een kilometer lang.

Twee eisen

TfNSW stelt eigenlijk maar twee belangrijke eisen aan drone-inspecties:

1. Het moet een veilige methode zijn, met hoge kwaliteit data als resultaat;
2. De drones moeten ook bediend kunnen worden door relatief onervaren gebruikers.

Tot nu toe vielen drones steeds af, omdat de drones meestal handmatig moesten worden gevlogen, waardoor het risico op crashes toenam. Bovendien beïnvloedde de stress en werkdruk op de piloot de kwaliteit van de gegevensverzameling, met rapporten en 3D-modellen van lage kwaliteit als resultaat.

Autonome drone

Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Samen met dienstverlener Sphere Drones concludeerde Transport for New South Wales dat de inspecties prima uitgevoerd kunnen worden door een autonoom vliegende drone, namelijk de Skydio 2+ Enterprise. Deze drone is voorzien van meerdere camera’s die de directe omgeving tijdens het vliegen in 3D registeren. Op die manier kan de drone zelf een veilige route uitstippelen en obstakels vermijden.

Skydio’s krachtige algoritmes voor vluchtautomatisering en obstakeldetectie geven de mogelijkheid om dichtbij en in de structuur van een brug te komen om opnames te maken, terwijl spanten en andere structurele elementen dynamisch worden vermeden. In combinatie met Skydio 3D Scan wordt het proces voor het vastleggen van gegevens volledig geautomatiseerd, waarbij alleen een piloot nodig is om de scan in te stellen.

De Skydio 2+ Enterprise.

‘Enorme winst’

Na uitgebreide tests stelt het systeem Transport for New South Wales in staat om belanghebbenden hoogwaardige rapporten te bieden, zowel in traditionele formaten als in 3D-modellen. Ook andere bruginspecties in New South Wales kunnen nu snel en geautomatiseerd uitgevoerd worden. De deelstaat telt ruim 6.000 bruggen die regelmatig geïnspecteerd moeten worden.

Paris Cockinos, CEO van Sphere Drones: “Mijn team werkt sinds 2018 samen met TfNSW om use cases te ontgrendelen die de veiligheid verbeteren, de efficiëntie verhogen en de toegankelijkheid verbeteren. Dat de 485.000 vierkante meter staal en verf en 4.100 unieke elementen van de Sydney Harbour Bridge eerst niet en nu wel op een schaalbare manier geïnspecteerd kunnen worden is een enorme winst.”

(via sUAS News)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier