Nu ook eerste drone met C2-label: senseFly eBee X

Een week nadat DJI bekend maakte dat de Mavic 3 als eerste drone het C1-label zal verkrijgen, komt senseFly met het nieuws dat drones uit hun eBee X-serie als eerste het C2-label mogen gaan dragen. Dat betekent dat de eBee X, eBee Geo en eBee Ag in de Open categorie dichtbij mensen gebruikt mogen worden. Het certificaat werd afgegeven door de Duitse keuringsinstantie NavCert GmbH.

Dichtbij bevolkt gebied

De eBee X, eBee Geo en eBee Ag worden de eerste commerciële drones met een C2-label, zoals gedefinieerd in de Europese regelgeving voor drones. Daarin wordt gesteld dat vanaf 1-1-2024 alle nieuw verkochte drones over een klasse-aanduiding moeten beschikken, anders mag er niet mee gevlogen worden in Open categorie A1 of A2 (drones <250 gram uitgezonderd).

Dankzij de toekenning van de C2-classificatie mogen de eBee X-serie drones in de Open categorie A2 gebruikt worden, tot op 30 meter afstand van niet-betrokken personen op de grond. Dat betekent dat de drone zonder verdere autorisatie ingezet kan worden voor professionele doeleinden dichtbij bevolkt gebied.

De eBee X-serie is gebaseerd op een fixed wing-platform. Het toestel kan niet verticaal opstijgen en moet om die reden met de hand gelanceerd worden. Dankzij het vleugelprofiel kan de drone langdurig in de lucht blijven en grote afstanden afleggen. Dat maakt het toestel zeer geschikt voor onder andere mappingvluchten, landbouwtoepassingen en inspecties.

Een eBee-drone moet met de hand gelanceerd worden. Foto: senseFly

C2-classificatie

Om in aanmerking te komen voor een C2-classificatie mogen drones niet zwaarder wegen dan 4 kg en moeten beschikken over geofencing, Remote ID, navigatieverlichting en een return to home-functie. Verder moeten toestellen in deze categorie dusdanig ontworpen zijn dat er een minimaal risico op letsel bestaat in geval van een aanvaring met een persoon. Ook worden er eisen gesteld ten aanzien van de maximale geluidsproductie. Volgens NavCert GmbH voldoet de eBee X-serie aan al deze eisen.

Barrett Mooney, directeur van senseFly-moederbedrijf AgEagle, is trots op de primeur: “Als je kijkt neer het gewicht en veiligheidsprofielen van concurrerende commerciële drones, dan mag alleen de eBee commerciële operaties uitvoeren in de buurt van mensen dankzij de C2-klasse-aanduiding. Dit is een groot voordeel voor onze klanten in Europa, die in staat zullen zijn om rond bevolkte gebieden te opereren zonder enige formele toestemming of ontheffing van de regelgeving.”

Marcel Visser, directeur van NavCert GmbH: “We zijn dankbaar dat NavCert is geselecteerd als de Notified Body (NB 2603) om de eBee X-serie drones met fixed wing te beoordelen voor de CE-markering. Onze achtergrond in de luchtvaartindustrie en de ontwikkeling van de norm EN 4709 zijn essentieel geweest voor het uitvoeren van de technische beoordelingen die vereist zijn in de Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945 van de Commissie betreffende onbemande luchtvaartuigsystemen.”

Beschikbaarheid

Alle drones uit de eBee X-serie zullen vanaf september 2022 standaard geleverd worden met het C2-label. Bestaande gebruikers kunnen mogelijk met terugwerkende kracht het label aanvragen, alhoewel AgEagle daar nog niets over heeft gecommuniceerd.

De Open categorie heeft als nadeel dat er geen ontheffing mogelijk is op het vliegen in no-flyzones zoals haven- en industriegebieden.  In Nederland mogen gebruikers in de Open categorie ook niet in gecontroleerd luchtruim vliegen, of wegen oversteken waarop harder wordt gereden dan 60 km/uur. In andere lidstaten gelden er weer andere uitzonderingen, ondanks het ‘uniforme’ karakter van de Europese regelgeving.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Nu ook eerste drone met C2-label: senseFly eBee X

  • 29 augustus 2022 om 08:43
    Permalink

    Het is eigenlijk van de zotte dat een dergelijke drone met een minimale snelheid van 10m/s (om sowieso in de lucht te blijven) gecertificeerd is terwijl de Mavic Air versies en Mavic 2 pro/zoom straks in A3 moeten vliegen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier