Deze toepassingen van drones werden in 1976 al voorzien

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar al in 1976 werd er nagedacht over de inzet van onbemande luchtvaartuigen voor de meest uiteenlopende doeleinden. Onder andere bij NASA. Daar werd een lange lijst van mogelijke toepassingen opgesteld voor Remotely Piloted Vehicles (RPV’s), zoals drones toen nog heetten. De lijst getuigt van een vooruitziende blik, want vrijwel alle beoogde toepassingen zijn in de afgelopen jaren werkelijkheid geworden.

Vooruitziende blik

Onderstaande lijst, die in 1976 werd opgesteld door NASA, werd onlangs gedeeld door @sUASNews. De verschillende toepassingen zijn thematisch geclusterd: surveillance op kleine schaal, surveillance op grote schaal, lineaire patrouillevluchten, besproeien, communicatie, atmosferisch onderzoek, monitoren van grondsensors, onderzoek naar vlieggedrag, air-to-air surveillance en (kenmerkend voor de tijdsgeest toen) het bewaken van nucleaire transporten.

De lijst is een feest van herkenning. Heel wat toepassingen die in de afgelopen jaren beschreven zijn op Dronewatch komen voor in het overzicht. Gebouwen en terreinen bewaken? Check. Olielekkages monitoren? Check. Hoogspanningslijnen inspecteren? Check. Een drone als tijdelijke zendmast? Check. Atmosferisch onderzoek? Check. Een drone als search&rescue-tool? Check. Natuurbranden detecteren? Check. Zelfs onderzoek naar het dynamisch vlieggedrag van geschaalde vliegtuigen werd toen al voorzien.

Eén opmerkelijke toepassing ontbreekt echter op de lijst: het verkennen van een andere planeet. Iets was NASA notabene zelf mogelijk heeft gemaakt, met de Ingenuity Marshelikopter, die inmiddels bijna 30 vluchten heeft gemaakt.

Een lijst met mogelijke toepassingen van RPV’s, opgesteld in 1976. (Bron: NASA, via @sUASNews)

Voorbeeld uit 1976

In 1976 waren RPVs echter nog niet zo klein als de drones zoals we die nu kennen. Neem bijvoorbeeld de ‘Westland Wisp’, die in dat jaar tijdens de Farnborough Air Show in Hampshire voor het eerst de lucht ingestuurd. In tegenstelling tot veel hedendaagse drones werd de Wisp niet aangedreven door een elektromotor, maar door een benzinemotor. Het apparaat kon vanuit de lucht (analoge) televisiebeelden doorsturen naar een operator op de grond.

Een politiekorps in Engeland nam het gevaarte als eerste in gebruik. De Westland Wisp was echter vrij storingsgevoelig en stortte regelmatig neer. Het zou daarom nog jaren duren voordat drones echt serieus ingezet konden worden, dankzij ontwikkelingen op het gebied van flight controllers, sensortechnologie, GPS, accu’s en elektrische aandrijfsystemen.

Westland Wisp bij Farnborough Fair
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier