EASA: exploitantnummer op drone mag ook in de vorm van QR-code
Nadat je jezelf bij de RDW hebt aangemeld als drone-eigenaar, ontvang je een exploitantnummer dat je zichtbaar op al je drones moet aanbrengen. Naar nu blijkt hoeft dat niet per se door middel van een sticker of brandplaatje met voor mensen leesbare cijfers en letters. Volgens EASA mag het exploitantnummer ook in de vorm van een QR-code op een toestel worden aangebracht.
Registratienummer
Sinds eind 2020 moeten alle recreatieve dronevliegers cq. dronebedrijven in Nederland zich verplicht als operator registreren bij de RDW. Na registratie ontvang je een exploitantnummer, welke je zichtbaar op al je drones moet aanbrengen. Op die manier kan een handhaver nagaan van wie de drone is. (NB. Vanaf 1 januari 2024 moet het exploitantnummer in veel gevallen ook worden ingeprogrammeerd in de drone.)
Het registratienummer bestaat uit een serie letters en cijfers, gevolgd door drie controleletters die weggelaten mogen worden. Veel dronevliegers kiezen ervoor om een brandplaatje te laten maken met het exploitantnummer, maar ook een sticker volstaat. Het toevoegen van contactgegevens is niet verplicht, maar mag wel.
QR-code mag ook
Naar nu blijkt hoeft het exploitantnummer niet per se in de vorm van leesbare letters en cijfers op een drone of modelvliegtuig te worden aangebracht: een QR-code volstaat. Nadat deze code gescand wordt met een smartphone wordt het exploitantnummer alsnog zichtbaar.
Het aanmaken van een QR-code is een fluitje van een cent op bijvoorbeeld deze website. In het meest eenvoudige geval kies je voor ‘Text’ en voer je alleen het exploitantnummer in, zonder de laatste drie letters. Eventueel kun je ervoor kiezen om ook je naam en contactgegevens (telefoonnummer en/of e-mailadres) toe te voegen. Mocht je drone per ongeluk wegvliegen, dan kan een eventuele vinder via de QR-code achterhalen van wie de drone is.
Eigen logo
Als leuk extraatje kun je een eigen afbeelding of logo toevoegen aan de QR-code, zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien.
(Met dank aan KNVVL / Walter van den Berg, Deventer Modelvliegclub)
Heb je een bron, waarin EASA dit bevestigt?
KNVvL zegt navraag te hebben gedaan bij EASA n.a.v. een tip van een van hun leden. Zie ook de link in het artikel.
Om terug te komen op je vraag, op deze pagina bevestigt EASA dat een QR-code volstaat. “Some authorities issue a QR code instead of a number. It needs to be readable / scannable from close up when the drone is on the ground.” https://www.easa.europa.eu/en/light/topics/drone-operators-pilots
Ik lees deze tekst iets anders. De RDW geeft géén QR code uit. Je neemt dus zelf het initiatief om van het nummer een QR code te maken.
Wiebe, hoe heb jij die QR code op de Mavic 3 gezet? Is het een photoshop (lijkt mij wel?) of een soort transparante sticker?
Sinds wanneer mogen we er een sticker opplakken dan. Want t lijkt me dat een QR code zo is aangebracht. Het hele verhaal achter een brandplaatje is toch….. dat het nog leesbaar is als de drone bijvoorbeeld in de fik vliegt bij een crash.