Minister Harbers (IenW) maakt uitslag fotowedstrijd MijnBesteDroneshot bekend

In een videoboodschap heeft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) de uitslag bekend gemaakt van de fotowedstrijd MijnBesteDroneshot. Deelnemers konden afgelopen zomer hun mooiste dronefoto’s van Nederland inzenden, in verschillende categorieën. Ook jeugdige dronevliegers mochten meedoen. De twee winnaars krijgen binnenkort het nieuwste model cameradrone uitgereikt.

Ruim 300 inzendingen

Maar liefst 320 inzendingen kwamen er binnen bij de dronefotowedstrijd, die werd georganiseerd door Dronewatch en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een vakjury, bestaande uit Mark Harbers (minister van IenW), Valerie Kuypers (beroepsfotograaf) en Wiebe de Jager (Dronewatch) beoordeelde de inzendingen. Hieruit volgden de twee winnaars: één in de leeftijdscategorie 16 jaar of ouder en één in de categorie tot 16 jaar.

Beide winnaars krijgen het nieuwste model cameradrone – een DJI Mini 3 Pro inclusief DJ RC – uitgereikt.

Reactie van de jury

De juryleden zijn erg te spreken over de inzendingen. Minister Harbers: “Drones zijn ontzettend handig. Ze nemen ons gevaarlijk werk uit handen. We gebruiken ze voor onderhoud en inspectiewerkzaamheden aan onze infrastructuur en bij verkeersincidenten. En natuurlijk kun je er ook prachtige foto’s mee maken. Met de binnengekomen dronefoto’s zie je heel goed hoe mooi Nederland is.”

Valerie Kuypers vult aan: “Fantastisch om Nederland vanuit een ander perspectief te bekijken. Mooie shots waarbij het weer en de lijnen in het landschap goed gebruikt worden. Bij een aantal foto’s bleef ik kijken omdat ik niet meteen wist waar ik naar keek.”

Volgens initiatiefnemer Wiebe de Jager toont de wedstrijd aan dat dronefotografie inmiddels een ingeburgerde vorm van fotografie is, en dat de meeste deelnemers bekend zijn met de regelgeving. “De meeste foto’s zijn keurig in lijn met de regelgeving gemaakt. Alleen zorgen CTRs, Natura 2000 en nationale afwijkingen op de Europese regels soms voor verwarring.”

Winnaars

In de leeftijdscategorie onder de 16 jaar heeft Max van 14 jaar gewonnen met de foto ‘Zonsondergang Houtribdijk Lelystad’. In de categorie 16 jaar en ouder heeft Larissa van Hooren gewonnen met de foto ‘Alkmaar in de mist’. De jury feliciteert de winnaars met hun prijs.

Winnende foto (leeftijdscategorie 16 jaar en ouder)

 

Titel: Alkmaar in de mist
Inzender: Larissa van Hooren
Categorie: Dorp & Stad


Winnende foto (leeftijdscategorie tot 16 jaar)

Titel: Zonsondergang Houtribdijk Lelystad
Inzender: Max (14 jaar)
Categorie: Infrastructuur


Eervolle vermeldingen (leeftijdscategorie 16 jaar en ouder)


Titel: Crossing the highway
Inzender: Cageman
Categorie: Infrastructuur


Titel: Het strand van boven
Inzender: Joost Smits Photography
Categorie: Abstract


Titel: Hondsbossche Zeewering
Inzender: PictureGuy
Categorie: Natuur


Titel: Proefvaart binnenvaartschip
Inzender: Michiel Rote
Categorie: Waterwegen


Titel: Wedding boat
Inzender: Jeroen Diks
Categorie: Overig


Eervolle vermeldingen (leeftijdscategorie tot 16 jaar)

Titel: Two yellow balls in the sky
Inzender: Jaron (12 jaar)
Categorie: Natuur


Titel: Molen aan het water
Inzender: Jelmer Media (15 jaar)
Categorie: Waterwegen

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

7 gedachten over “Minister Harbers (IenW) maakt uitslag fotowedstrijd MijnBesteDroneshot bekend

  • 23 september 2022 om 17:39
    Permalink

    Beide prijswinnaars hartelijk gefeliciteerd! Veel plezier met je prijs!

    Beantwoorden
  • 24 september 2022 om 10:01
    Permalink

    Echt zo gaaf! Super bedankt dat jullie mijn foto als winnende uitkozen! 🙏🏼

    Beantwoorden
  • 25 september 2022 om 17:38
    Permalink

    Mooie foto’s! Ook heel veel andere foto’s in de wedstrijd zijn prachtig! Ik vraag me wel af of de jury alleen de vierkante fotootjes heeft bekeken of de hele foto. Ikzelft vond ‘werkeiland in de groene zee’ het mooiste, maar die schoonheid zie je alleen als je de foto als geheel bekijkt.

    Beantwoorden
  • 28 september 2022 om 16:09
    Permalink

    Ik ga gelijk maar voor de azijnpisser van het jaar award, maar het is toch wel heel vreemd dat een minister hier meewerkt aan de publicatie van foto’s waar minstens qua regelgeving en handhaving nogal wat op aan te merken valt.
    Alkmaar in de mist: vliegen boven aaneengesloten bebouwing. (schitterende foto dat wel)
    Zonsondergang houtribdijk: leeftijd onder 16 jaar mag niet besturen anders dan onder curatele: kan hij/zij dan deze foto claimen? Wordt hier voldaan aan de max vlieghoogteregel?
    Crossing the highway: vliegen boven verkeerswegen, vaarwegen en kunstwerken. Vliegen boven een bemand voertuig.
    Strand van boven: twijfels over max vlieghoogte.
    Hondsebosse zeewering: Hoogte?
    Binnenvaartschip: vliegen boven een bemand vaartuig.
    Wedding boat: hier nemen we maar aan dat de fotograaf/vlieger de benodigde ontheffingen heeft de toestemming van beide personen zal wel in orde zijn.
    Two yellow balls: leeftijd 12 jaar!? Mag dus helemaal niet vliegen, verder is dit wel het toppunt: vliegen in de buurt van bemande luchtvaartuigen Hier zijn meer dan duidelijke gedragsregels van toepassing tevens een van de hoofdargumenten die tot de huidige regelgeving hebben geleid.
    Het is ook bizar dat dronewatch alsnog een stukje publiceert hoe je alsnog best wel een beetje leuke ballonfoto’s kunt maken.
    De volgende keer , hoe film je veilig en toch leuk politie helicopters of verkeersvliegtuigen?
    Heeft de minister niet door dat hij hier meewerkt aan een behoorlijk precedent?
    Zeker Alkmaar en two balls voldoen aan de normen voor nader onderzoek door de recherche.
    (en ja er zijn an sich best wel mooie foto’s bij)

    Beantwoorden
    • Avatar foto
      30 september 2022 om 12:10
      Permalink

      Hallo Peter,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Goed dat er kritisch wordt meegekeken. Het valt me op in de kritiek dat je nog uitgaat van de oude Nederlandse regelgeving. Met de komst van de Europese droneregels op 30-12-2020 is er veel veranderd. Laat me hieronder puntsgewijs je kritiekpunten behandelen:

      > Alkmaar in de mist: vliegen boven aaneengesloten bebouwing.

      In de Europese regels is er geen verbod meer op het vliegen boven bebouwing, met lichtgewicht drones. (Meer hierover kun je in dit artikel lezen: https://www.dronewatch.nl/2020/11/06/dronevluchten-boven-bebouwing-eerst-nadenken-dan-doen/)

      > Zonsondergang houtribdijk: leeftijd onder 16 jaar mag niet besturen anders dan onder curatele: kan hij/zij dan deze foto claimen? Wordt hier voldaan aan de max vlieghoogteregel?

      De hoogtelimiet van 120 meter is in acht genomen. De jonge dronepiloot in kwestie werd vergezeld door zijn vader (die zelf ook dronevlieger is).

      > Crossing the highway: vliegen boven verkeerswegen, vaarwegen en kunstwerken. Vliegen boven een bemand voertuig.

      Bij deze foto is er 50m afstand aangehouden van de betreffende weg. Er geldt geen verbod meer op dronevluchten boven vaarwegen en kunstwerken. Ook het overvliegen van een (bemand) voer- of vaartuig is niet meer verboden sinds de introductie van de EU droneregels.

      > Strand van boven: twijfels over max vlieghoogte.

      Nagevraagd: 120 meter.

      > Hondsebosse zeewering: Hoogte?

      Nagevraagd: 120 meter.

      > Binnenvaartschip: vliegen boven een bemand vaartuig.

      Vliegen boven een (bemand) vaartuig is niet verboden onder de Europese droneregelgeving.

      > Wedding boat: hier nemen we maar aan dat de fotograaf/vlieger de benodigde ontheffingen heeft de toestemming van beide personen zal wel in orde zijn.

      Klopt. Het betrof een bruiloftsreportage, met toestemming van de personen in de boot dus .

      > Two yellow balls: leeftijd 12 jaar!? Mag dus helemaal niet vliegen, verder is dit wel het toppunt: vliegen in de buurt van bemande luchtvaartuigen Hier zijn meer dan duidelijke gedragsregels van toepassing tevens een van de hoofdargumenten die tot de huidige regelgeving hebben geleid.

      Indien vergezeld door een begeleider is die leeftijd geen punt. Met een drone opnamen maken van een luchtballon is verder toegestaan, zolang er maar voorrang wordt verleend. Gezien de afstand is er geen sprake van verstoring of een onveilige situatie.

      Ik hoop dat deze uitleg een en ander voldoende duidelijk maakt. Mocht je meer willen lezen over de EU droneregels, dan kun je onder andere terecht op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones

      Beantwoorden
  • 2 oktober 2022 om 20:45
    Permalink

    Beste Wiebe,
    Ik ga uit van de van de Europese droneregels op 30-12-2020.
    Wij beiden hebben vergaderingen bijgewoond van het ministerie die uiteindelijk tot deze regelgeving hebben geleid.
    Discussiepunten waren onder andere het ‘’Utrechtse dom’’ filmpje en het gedrag van drones versus bemand vliegverkeer.
    Hier werd bepaald niet lichtvaardig over gedacht.
    Mijn A1/A3 certificaat heb ik gehaal op 12 januari 2021.
    In de regelgeving heb ik toen geen enkele versoepeling aangetroffen ten opzichte van het overvliegen van aaneengesloten bebouwing, personen, wegen en de regel ‘’ u landt uw drone direct als ander vliegverkeer nadert’’
    Je stelling luid dus dat overvliegen van aaneengesloten bebouwing en het benaderen van bemande luchtvaartuigen als hete-lucht ballonnen (die zich overigens wild ergeren aan de drone terreur) toch ergens door te rechtvaardigen zijn.
    Dit herken ik niet, bovendien: als dit zo zou zijn dan betekend dit, dat dit voor alle UAS geld (ik ga er maar van uit dat ‘’drone’’ staat voor multicopter wettelijk gaat het over een UAS).
    Ik zou dus best boven een stadscentrum mogen vliegen met een modelvliegtuig of modelhelikopter.
    Nu gaat van de fotowedstrijd het beeld uit dat, zonder nadere toelichting en ook door kinderen onder de 16 jaar, dit soort foto’s salonfahig zijn en kennelijk niet scheren langs de regelgeving. Ik snap dit vanuit het enthousiasme van de multicopterwereld best wel maar van een verantwoordelijke minister niet.
    Je argumentatie in beide artikelen, met name die over luchtbalonnen overtuigen me geenszins en komen op mij over als een oproep de grenzen van de wet op te zoeken.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier