Studie wijst uit: pakketbezorging per drone vergt tot 94% minder energie dan bezorging per bus

Volgens een onlangs gepubliceerde wetenschappelijke studie vergt het afleveren van een pakketje per drone tot 94% minder energie dan het afleveren van hetzelfde pakket door een dieselaangedreven bestelbus. Zelfs een kleine elektrische auto is per afgeleverd pakket minder zuinig dan een drone. Alleen een elektrisch aangedreven bakfiets is net iets energiezuiniger.

Energiemodel

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Cell. Volgens de onderzoekers is er een toenemende behoefte aan kennis over de energiebehoefte van dronegebaseerde bezorgmethoden, vergeleken met andere bezorgmethoden zoals grote en kleine bestelbusjes, elektrische auto’s en elektrische bakfietsen.

Om die reden creëerden de onderzoekers een database met daarin gegevens van 188 verschillende drone delivery-vluchten, met daarbij variaties voor het pakketgewicht, de vliegsnelheid en -hoogte. Als gemiddelde afstand werd 2 km hemelsbreed aangehouden. Op basis van die gegevens werd vervolgens een energiemodel gemaakt, zodat de resultaten vergeleken konden worden met reguliere bezorgopties.

Tot 94% energiezuiniger

Uit het energiemodel blijkt dat het bezorgen van een pakketje van 0,5 kg door middel van een elektrische quadcopter 0.08 MJ/km vergt. Dat vertaalt zich in een gemiddelde uitstoot van 70g CO2 per afgeleverd pakket. Alleen een elektrische bakfiets zorgt voor nog minder uitstoot. Een elektrische bestelbus zorgt daarentegen al snel voor 2x zoveel uitstoot per pakket dan een drone. Een middelformaat dieseltruck is de minst energiezuinige optie.

De onderzoekers benadrukken dat de drone die model stond voor de berekeningen (een DJI M100) niet geoptimaliseerd is voor pakketbezorging. Toch concluderen de onderzoekers dat drone delivery in een drukke stedelijke omgeving per pakket tot 94% energiezuiniger kan zijn dan bezorging per dieselaangedreven vrachtwagens. Dat percentage daalt tot 29% vergeleken met kleine elektrische bestelbusjes.

VTOL slurpt energie

Een andere conclusie is dat met name het verticaal opstijgen en landen (VTOL) – kenmerkend voor een multirotor drone – veel energie kost. De onderzoekers denken dat er in het geval van drone delivery nog eens tot 34% energie bespaard kan worden door dit zoveel mogelijk te vermijden.

(coverfoto ter illustratie)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier