Woonwijk Australië urenlang zonder stroom nadat bezorgdrone op hoogspanningslijn landt
Een woonwijk bestaande uit 2.000 huishoudens in een buitenwijk van de Australische stad Logan heeft donderdag urenlang zonder stroom gezeten nadat een bezorgdrone per ongeluk op een hoogspanningslijn landde en vlam vatte. De drone van Google-zusterbedrijf Wing was met een maaltijd onderweg naar een klant, maar om een nog onbekende reden zette het toestel halverwege het traject een noodlanding in.
Gecontroleerde voorzorgslanding
Het incident vond plaats op donderdag 29 september om 14:00 plaatselijke tijd. Een Wing delivery drone met een maaltijd aan boord zette om een nog onbekende reden een ‘gecontroleerde voorzorgslanding’ in. Daarbij kwam het toestel per ongeluk terecht op een 11 kV hoogspanningslijn.
Aanvankelijk leek de drone het voorval zonder schade te te overleven. Maar als gevolg van kortsluiting vloog het toestel volgens lokale media na enige tijd alsnog in brand. Dat leidde tot een stroomstoring, die voor 2.000 huishoudens drie kwartier duurde. 300 woningen moesten nog enkele uren langer wachten in verband met een verdere inspectie van het netwerk. De hoogspanningslijn bleek verder niet beschadigd. Van de drone bleef weinig anders over dan een uitgebrand karkas.
Eerste keer
“Het is voor het eerst dat we dit meemaken”, vertelt een woordvoerder van energiemaatschappij Energex aan ABC News. “Misschien is er sprake geweest van een storing. Of misschien was er sprake van een menselijke fout.”
Wing bevestigt het incident en zegt te onderzoeken wat er misging: “We kunnen bevestigen dat een Wing-drone gisteren uit voorzorg een gecontroleerde landing heeft gemaakt in Browns Plains, Queensland, en tot stilstand is gekomen op een bovengrondse hoogspanningslijn. Dit hebben we direct gemeld bij Energex. Twee uur later deed zich een stroomstoring voor in het gebied. Onze excuses voor het eventuele ongemak. We zijn momenteel bezig met een evaluatie van het voorval.”
Vragen
Het incident roept tal van vragen op. Zoals de vraag waarom de drone überhaupt boven een hoogspanningslijn vloog. Voorafgaand aan iedere vlucht wordt automatisch een vluchtplan opgesteld, waarbij het overvliegen van gevaarlijke gebieden – zoals hoogspanningslijnen – als het goed is wordt vermeden.
Een tweede vraag is waarom de onboard sensoren niet zorgden voor een uitwijkmanoeuvre op het laatste moment. Wing stelt dat de drones voorzien zijn van meerdere foutdetectiesystemen en sensoren die er onder andere voor moeten zorgen dat obstakels vermeden worden.
Een derde vraag is waarom er niet adequaat kon worden ingegrepen door een menselijke operator. Volgens Wing worden de automatisch uitgevoerde vluchten gemonitord door operators die de besturing kunnen overnemen als de situatie daarom vraagt.
Drone delivery-hoofdstad
Vorig jaar rond deze tijd riep Wing het stadje Logan nog uit tot ‘drone delivery-hoofdstad van de wereld’. Sinds 2019 maken de 110.000 inwoners van verschillende buitenwijken gebruik van de drone-bezorgdienst van Wing. In 2021 werden er meer dan 50.000 bestellingen afgeleverd door de drones, variërend van koffie tot en met snacks en maaltijden. Vooral tijdens de coronalockdowns bleek drone delivery een populaire bezorgmethode.
Maar het is niet voor het eerst dat Wing geplaagd wordt door tegenslagen. Zo moesten de delivery drones in de Australische hoofdstad Canberra tijdens het broedseizoen enige maanden aan de grond blijven staan nadat de toestellen werden aangevallen door raven.
Ook geluidhinder blijft een terugkomend issue. Recent nog deed Current Affair verslag over klachten van bewoners die regelmatig gestoord worden door het jankende geluid dat de drones maken. “Zo’n drone klinkt als een zwerm woedende muggen. Ik word er gek van”, vertelt één van de bewoners in onderstaande reportage.