Proef met automatische drone boven Rotterdams havengebied van start
Vanaf deze maand gaat het Havenbedrijf Rotterdam wekelijks geautomatiseerde proefvluchten uitvoeren boven de Maasvlakte met het nieuwste model drone van Avy, de Aera 3. Het doel is om te onderzoeken of en hoe een drone inspecteurs en scheepvaartmeesters kan ondersteunen bij hun werkzaamheden. De drone zal automatisch opereren vanuit een dockingstation en mag tot 8 km weg vliegen. Ook andere bedrijven mogen experimenteren met de drone.
Toezicht houden
Tijdens de proefperiode, die in totaal vijf maanden duurt, zal de drone wekelijks een aantal vluchten uitvoeren. Daarbij ligt de focus op zee- en binnenvaartinspecties door de Divisie Havenmeester. Onderzocht zal worden hoe op afstand toezicht gehouden kan worden op activiteiten zoals bunkeren, waterverontreiniging, boord-boord overslag, zonering voor gevaarlijke stoffen, wal-boord overslag, luchtverontreiniging (rook/roet), reparaties aan boord van schepen en illegaal ontgassen.
De drone waarmee wordt gevlogen betreft de nieuwste generatie Avy Aera. Het toestel kan verticaal opstijgen en landen (VTOL) en kan dankzij het fixed-wing ontwerp lang in de lucht blijven en grote afstanden afleggen. Het toestel heeft een spanwijdte van 2,4 m, een kruissnelheid van 90 km/h en kan tot 100 km vliegen op een acculading. De drone kan ook vliegen bij regen en windsnelheden tot 6 Bft. De Avy Aera werd ook gebruikt voor eerdere testvluchten boven het havengebied.
Aansturing en veiligheid
Het toestel stijgt op vanuit een automatisch werkende dronebox en keert hier na afloop van iedere missie ook weer terug. Het dockingstation is opgesteld bij het Loodswezen Rotterdam-Rijnmond op de Pistoolhaven. De aansturing van de drone gebeurt aanvankelijk vanaf de Pistoolhaven, op de (langere) termijn is het de bedoeling dat de drone vanuit het Haven Coördinatie Centrum wordt aangestuurd.
Ten behoeve van de veiligheid wordt op alle vliegdagen steeds een briefing gehouden met de helikopterpiloten van helikopterexploitant NHV, eveneens gevestigd op het terrein van het Loodswezen. De drone en de helikopters gebruiken immers hetzelfde luchtruim en er zijn heldere afspraken gemaakt over dat luchtruimgebruik. Zo hebben beloodsings- en search and rescue-operaties door NHV altijd voorrang boven drone-operaties.
Beperkt BVLOS
De vluchten worden in principe volledig automatisch uitgevoerd: er zijn drie routes ingeprogrammeerd. Daarbij wordt alleen over water gevlogen. De drone mag tot 8 km wegvliegen van de piloot. Er is sprake van ‘beperkt BVLOS’: onderweg moet er wel een waarnemer aanwezig zijn die het luchtruim halverwege in de gaten houdt.
De dronevluchten zijn nu nog niet zichtbaar voor anderen, maar er zijn concrete plannen om daar verandering in te brengen. Dat zal dan onderdeel uitmaken van het proefproject U-Space Airspace Port of Rotterdam. Met twee à drie toestellen kan op termijn het hele havengebied bestreken worden en bij incidenten kan een drone snel ter plekke zijn.
Drone delivery
Het Havenbedrijf Rotterdam wil ook andere bedrijven in het havengebied in staat stellen om te experimenteren met dronetoepassingen, zoals het transporteren van kleine vrachten. Deze toepassing werd in 2020 voor het eerst succesvol getest in de Rotterdamse haven.
“Voor het Havenbedrijf gaat het om remote sensing en het inpassen van dronetechnologie in de toezichtprocessen. Maar de Aera kan ook kleine ladingen vervoeren met een gewicht tot 3 kg, bijvoorbeeld gekoelde medische benodigdheden, scheepsonderdelen of ladingmonsters, vervoersmogelijkheden waarvoor bij het havenbedrijfsleven belangstelling bestaat. Bedrijven die in delivery-mogelijkheden geïnteresseerd zijn, kunnen de site na overleg gebruiken voor testen”, vertelt Ingrid Römers van Havenbedrijf Rotterdam.
Ik ben heel benieuwd onder welke voorwaarden die BVLOS dronevluchten toegelaten gaan worden, daar in Denemarken.