Markt

Delta Air Lines wil vliegtuigpassagiers per luchttaxi van en naar stadscentra vervoeren

De Amerikaanse vliegmaatschappij Delta Air Lines wil passagiers die aankomen of vertrekken van een aantal grote luchthavens in de nabije toekomst transits per luchttaxi gaan aanbieden. Daartoe is Delta een samenwerking aangegaan met Joby Aviation, ontwikkelaar van een eVTOL met een capaciteit van vijf personen. Ook investeert Delta 60 miljoen dollar in de ontwikkelactiviteiten van Joby.

Home-to-airport service

In de toekomst moeten passagiers die vliegen met Delta eenvoudig de luchthaven kunnen bereiken zonder in de file te hoeven staan. Om een dergelijke home-to-airport premium service te kunnen aanbieden mikt Delta op het concept Urban Air Mobility. Binnen vijf jaar wil Delta luchttaxivervoer aanbieden op de vliegvelden van New York, Los Angeles, San Francisco, Miami en Londen.

Om deze dienst mogelijk te maken is Delta een samenwerking aangegaan met Joby Aviation. Ook investeert Delta $60 miljoen in Joby, met een optie op nog eens $140 miljoen. Joby Aviation werkt aan een eVTOL die plaats biedt aan vijf personen, waarvan één piloot. De topsnelheid ligt boven de 250 km/uur. Het bereik is ruim 200 km. Het toestel wordt elektrisch aangedreven en zorgt dus voor nul uitstoot tijdens een vlucht. Dankzij de mogelijkheid om verticaal op te stijgen en te landen volstaat een relatief kleine vertiport in stedelijk gebied.

“Dit is een baanbrekende kans voor Delta om een tijdbesparende, unieke home-to-airport-oplossing te bieden aan klanten in belangrijke markten waarin we al jaren investeren en innoveren”, zegt Delta-ceo Ed Bastian in een persbericht. Volgens Joby-topman JoeBen Bevirt moet het mogelijk worden om binnen 10 minuten vanuit Manhattan naar JFK Airport te kunnen reizen. Een rit met een reguliere taxi kost minstens 50 minuten. Wat een ritje met de luchttaxi moet gaan kosten is nog niet bekend.

Nog niet gecertificeerd

Het toestel waarmee Delta de vluchten wil gaan uitvoeren is momenteel nog in ontwikkeling. Recent verkreeg Joby het Part 135-certificaat dat nodig is om bemande vluchten te mogen uitvoeren. De luchttaxi zelf moet nog gecertificeerd worden.

Joby werkt als sinds 2009 aan de eVTOL en heeft sindsdien veel investeringen opgehaald. Enige tijd geleden crashte een prototype van de luchttaxi, zonder personen aan boord. Ook werd Joby recent geplaagd door een kritisch rapport van een shortseller.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier