ISO introduceert normen voor vertiport-operaties en kabeldrones
Drones die pakketten of zelfs mensen vervoeren zullen ergens moeten opstijgen en landen. Dat zal gaan vanaf zogenaamde vertiports, die speciaal toegerust zijn op operaties met delivery drones en VTOL-luchtvaartuigen. Om de standaardisering van de procedures te bevorderen heeft ISO een norm voor vertiport-operaties gepubliceerd. Ook heeft ISO een norm geïntroduceerd voor (de fabricage van) bekabelde drones en bijbehorende liersystemen.
Operation of vertiports
De eerste gepubliceerde norm is NEN-ISO 5015-2: 2022 Unmanned aircraft systems – Part 2: Operation of vertiports for vertical take off and landing (VTOL) unmanned aircraft (UA). Deze norm specificeert de eisen voor vertiport-operaties en de interface met een operator van het UAS of VTOL luchtvaartuig, en met UAS traffic management (UTM) service providers.
ISO 5015-2 is onderdeel van een serie ISO-normen met betrekking tot vertiport-infrastructuur en operaties die in ontwikkeling zijn bij ISO TC 20 SC 16 en SC 17.
Tethered UAS
De tweede norm is NEN-ISO 24356: 2022 General requirements for tethered unmanned aircraft systems. Deze norm specificeert algemene en fabricage-eisen voor tethered UAS (ook wel ‘kabeldrones’ genoemd), inclusief zwaarder-dan-lucht (tUA), die worden aangedreven door apparatuur op de grond.
De specificaties zijn bedoeld voor tUAS waar de tether wordt gebruikt om de tUA van stroom te voorzien, maar bevat ook enkele clausules die van toepassing zijn op de tetheringapparatuur (bijvoorbeeld lieren en kabels).
Meer internationale normen voor drones
Naast bovenstaande documenten ontwikkelt ISO normen op het gebied van (onder andere) testmethoden, Counter UAS, Detect and Avoid en worden er verschillende normen herzien.
Ondertussen wordt er gewerkt aan acht Europese (EN) normen voor droneklassen van C0 t/m C6, (waaronder DRI, Flight Termination Systems en geo-caging). Alle normen worden gemaakt voor en door experts uit de dronesector via nationale normcommissies.