Pro

Havenbedrijf Rotterdam kiest Israëlisch bedrijf voor implementatie U-Space prototype

Havenbedrijf Rotterdam is een samenwerking aangegaan met het Israëlische bedrijf Airwayz voor de implementatie van een Unmanned Traffic Management (UTM)-systeem dat al het luchtverkeer in het lage luchtruim boven het havengebied moet gaan managen. Daarmee loopt het havenbedrijf voorop met de ontwikkeling van een prototype U-Space geozone. De opgedane ervaring zal worden gedeeld met toezichthouders.

Toenemend droneverkeer

Nu al wordt er in het Rotterdamse havengebied volop gevlogen met drones, voor fotografie en video-opnamen, inspecties, incidentmonitoring en toezicht. De verwachting is dat daar in de nabije toekomst nog veel meer toepassingen bijkomen, zoals pakketvervoer door middel van drones en zelfs personenvervoer met elektrische luchttaxi’s. Daarmee moet de efficiëntie van allerlei havenprocessen verder vergroot worden.

Om al het luchtverkeer onder de 150 meter in goede banen te leiden en de veiligheid in zowel het luchtruim als op de grond te garanderen is Port of Rotterdam een samenwerking aangegaan met het Israëlische bedrijf Airwayz. Dit bedrijf heeft een UTM-systeem ontwikkeld waarmee al het luchtverkeer op lage hoogte gemonitord en begeleid kan worden. Het systeem voorziet onder andere in identificatie, tracking, geozonering en traffic management. Airwayz zegt volop gebruik te maken van AI om droneverkeer te kunnen inpassen in een dynamische omgeving.

Drone-operators die een vlucht willen uitvoeren in het havengebied zullen eerst een vliegplan moeten indienen via het systeem. Pas na autorisatie mag er gevlogen worden. Dankzij Remote ID kunnen de vluchten in realtime gemonitord worden. Mocht er een conflicterende situatie ontstaan, bijvoorbeeld omdat er een helikopter nadert, dan krijgen dronepiloten tijdig instructies om hun koers aan te passen. Daardoor moeten ook routinematige dronevluchten vanuit docking stations mogelijk worden.

Prototype

De bedoeling is om een prototype te ontwikkelen van een U-Space geozone, zoals die in de loop der tijd op meerdere plekken in Nederland aangewezen zullen worden. Het prototype zal antwoorden geven op vragen over hoe het laaggelegen luchtruim in de haven kan worden georganiseerd en gecontroleerd op een manier die de veiligheid garandeert en tegelijkertijd de kansen voor commerciële groei en betere processen vergroot.

Het prototype helpt ook bij het bepalen van de rol die een partij zoals Havenbedrijf Rotterdam zal spelen in het laaggelegen luchtruim en geeft antwoord op vragen als: ligt het voor de hand dat ​​Port of Rotterdam als havenbeheerder in de toekomst het luchtruim zal beheren als een reguliere havenoperatie, net als voor zeevervoer, of is een andere instantie beter geplaatst om een ​​veilig luchtruim te waarborgen?

Rolmodel

Met het U-Space Airspace prototype wil de haven een rolmodel zijn voor de Nederlandse U-Space ontwikkelingen, bijdragen aan de U-Space Airspace ‘exploring voyage’ en aan de ontwikkeling van U-space in Nederland. Het wil ook de mogelijkheden van een hedendaags Unmanned Traffic Management-systeem laten zien en BVLOS-ontwikkelingen ondersteunen en stimuleren. Drone-operators die U-Space willen ervaren, zijn van harte welkom.

De prototypingfase beslaat een periode van twee jaar. In deze periode gaan het Havenbedrijf en Airwayz samenwerken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de ontwikkeling van het bestuur, de financiën en het wettelijk kader voor het luchtruimbeheer. De praktijkervaringen, zoals opgedaan met het prototype, zullen teruggekoppeld worden naar toezichthouders.

Oscar van Veen, Hoofd Digitale Innovaties Havenbedrijf Rotterdam: “Het verhogen van de operationele veiligheid van bemand en onbemand verkeer in het havengebied is een van onze belangrijkste drijfveren voor het prototype U-Space Airspace. Ook het verbeteren van de zichtbaarheid van vliegtuigen, het beter identificeren van onbemande vluchten en de mogelijkheid om vluchten boven gevoelige locaties te verbieden spelen een rol. Luchtruimmonitoring geeft inzicht in het gebruik van de lucht en maakt handhaving mogelijk. Tegelijkertijd, maar daarom niet minder belangrijk, zal een onbemand verkeersmanagementsysteem drone-operators in staat stellen hun diensten veilig aan te bieden aan de klanten van de havens, wat voor ons van het grootste belang is.”

Geen primeur

Havenbedrijf Rotterdam is overigens niet het eerste havenbedrijf dat een UTM-systeem invoert. In maart 2021 had Port of Antwerp de primeur door als eerste zeehaven ter wereld al het droneverkeer te gaan managen. Daartoe ging het bedrijf een samenwerking aan met de Belgische UTM-ontwikkelaar Unifly.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier